عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جریان غدیر جریانی است که از توحید و ولایت خداوند سرچشمه می گیرد. هر که زیر پرچم ولایت خدا باشد نمی تواند ولایت دیگری را قبول کند و هر که ولایت الله را قبول نداشته باشد به طور قطع تحت تسلط ولایت طاغوت است.

غدیر از توحید و ولایت خداوند بر مردم سرچشمه می گیرد / دین با تعیین ولی بعد از نبی(ص) کامل شد

آیت الله محمد هادی عبد خدایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن تبریک عید سعید غدیر خم بر تمام مسلمانان و توحید مداران گفت:واقعه غدیر حکایت از یک جهانبینی توحیدی و الهی است که در این توسط رسول اکرم تبلیغ شده است.

وی ادامه داد: توحید اصل و ریشه تمامی اعتقادات ما و دارای ابعادی گسترده است. همانطور که خالق و آفریدگار جهان یکی است، حاکم بر جهان نیز یکی است که همان خداوند متعال است. بنابراین ولایت اصالتا از آن خداست و والی مطلق پروردگار بلندمرتبه است. ولایتی برای غیر او وجود ندارد مگر ولایت طاغوت که عبارت از ولایت شیطان است.

وی بیان داشت: خداوند در سوره بقره می فرماید: "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ" خداوند ولی مومنان است و کسانی که کفر ورزیده اند ولی آنها طاغوت است. بنابراین یک ولایت اصیل موجود است که آنهم متعلق به خداوند است.

وی با ذکر این نکته که خدای متعال توسط آیات قرآن افرادی را برای مدیریت و هدایت جامعه تعیین کرده گفت: خداوند در آیه ۵۵ سوره مائده می فرماید: "إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ". در واقع ولایت پیامبر اکرم(ص) برگرفته از ولایت الهی است. ولایت اصیل مربوط به خداست که این ولایت را برای هدایت و مدیریت مردم به پیامبر اکرم(ص) نیز اعطا کرده است.

وی افزود: به همین ترتیب بعد از پیغمبر اکرم(ص) این ولایت از آن افرادی است که توسط خداوند متعال تعیین شوند. با توجه به آیه ذکر شده و شان نزول آن مشخص است که خدواند امیرالمومنین علی(ع) را به عنوان ولی بعد از نبی انتخاب کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: ولایت امیرالمومنین(ع) تحت الشعاع ولایت خداوند و پیغمبر اکرم(ص) است. لذا یک خداپرست و کسی که اعتقاد به الله دارد تنها تحت ولایت الله و کسانی که خداوند تعیین کرده باشد است.

وی خاطرنشان کرد: نبی خدا(ص) در غدیر خم می فرماید: "من کنت مولاه فهذا علی مولا" هر کس من مولای او هستم، یعنی هرکسی که می داند من از طرف خداوند برای حاکمیت و ولایت تعیین شده ام باید ولایت علی بن ابیطالب(ع) را بپذیرد.

وی اضافه کرد: برای این موضوع نیز پیامبر با یک مقدمه قرآنی شروع می کند. ابتدا از مردم اقرار می گیرد که "ألست أولی بکم من أنفسکم؟ قالوا : نعم، قال : من کنت مولاه فعلی مولاه" آیا ولایت من بر جانهای شما از خودتان بیشتر نیست. گفتند بله ای پیغمبر خدا. بعد از این اقرار پیامبر فرمود هر که من مولای اویم علی نیز مولای اوست. اقرار گرفتن پیامبر(ص) از مردم نیز برگرفته از آیه قرآن است. خداوند در سوره احزاب می فرماید: " النَّبِیُّ أَوْلی‌ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ"

آیت الله عبد خدایی ابراز داشت: جریان غدیر جریانی است که از توحید و ولایت الله سرچشمه می گیرد. هر که زیر پرچم ولایت خدا باشد نمی تواند ولایت دیگری را قبول کند و هر که ولایت الله را قبول نداشته باشد به طور قطع تحت تسلط ولایت طاغوت است.

وی یادآور شد: عید غدیر نقطه اوج معرفی حضرت علی(ع) به جانشینی پیامبر(ص) است. هر چند موضوع تعیین جانشین را پیامبر اکرم(ص) بارها در مناسبتهای مختلف از جمله در زمان نزول آیه وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ که پیامبر مامور به انزار دادن نزدیکان خود به دین و دستورات الهی شدند، حضرت علی(ع) به عنوان جانشین معرفی شده اند، اما تعیین جانشین بعد از پیامبر، در غدیر خم به اوج شکوفایی می رسد.

وی ادامه داد: در واقعه غدیر مورخان  تا ۱۲۰ هزار نفر را نقل کرده اند که در بیابانی سوزان و در منزلگاهی که غافله ها پس از انجام مراسم حج از یکدیگر جدا می شده اند توقف کرده تا ابلاغ خداوند به  پیامبر اکرم(ص) برای معرفی جانشین پس از خود که همانا علی ابن ابیطالب(ع) بوده است را بشنوند.

استاد حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: رخ داد این ماجرا در بیابانی سوزان و خارج از مکه برای این است که همگان توجه به اهمیت موضوع داشته باشند. اگر ابلاغ این موضوع در مکه بر پیامبر(ص) امر می شد ممکن بود برخی ها مشغول انجام اعمال حج باشند و متوجه اهمیت مطلب نباشند و یا برخی دیگر گفته های ایشان را جزئی از  توصیه ها و انذارها پیامبر(ص) حساب کنند.

وی تاکید کرد: اما رسول اکرم(ص) مطابق دستور خداوند و ابلاغ جبرئیل به ایشان در منزلگاهی موضوع را اعلام می کنند که هیچ اعمال خاصی برای آن متصور نیست. حاجیان دسته دسته در حال جداشدن از یکدیگر بودند. یمنی ها به یمن و عراقی ها به عراق می رفته اند و قرار نبوده است که اعمال خاصی در آن صحرا انجام شود. وقتی این موضوع در این شرایط ابلاغ می شود و نی اکرم(ص) حاجیان را در نیمروز گرم و آفتابی در صحرای سوزان نگه داشته و دستور به توقف غافله ها می دهند، نشاندهنده این است که موضوع دارای اهمیتی فوق العاده است. دین با تعیین ولی بعد از نبی(ص) کامل شد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) ۲۳ سال به عنوان نبی مامور هدایت مردم بوده اند و ۱۰ سال از آن را حاکم جامعه اسلامی بوده اند، گفت: بعد از پیامبر(ص) چه کسی باید مدیریت کارها را به عهده بگیرد. شیعه می گوید به صورت روشن پیامبر(ص) تعیین کرده است که بعد از او چه کسی باید حاکم جامعه و ولی مردم باشد و این تعلیمی الهی است که توسط خداوند مشخص شده است.

وی تصریح کرد: اگر کسی این موضوع را قبول نداشته باشد، تصورش این است که پیامبر(ص) رسالتش را العیاذ بالله ناقص انجام داده است. در واقع او تصور می کند که رسول خدا(ص) ۲۳ سال زحمت کشیده و دین را تبیین و حکومتی را ایجاد کرده و بعد مردم را در حالیکه جامعه اسلامی در معرض تهدیدات داخلی و خارجی قرار داشته، بدون سرپرست و حاکم رها کرده است. چگونه برخی ها چنین تصور باطلی را نسبت به پیامبر اعظم (ص) دارند.

وی ابراز داشت: ولایت اولیای خدا تنها معطوف به صدر اسلام نیست و ادامه دارد. امروز ولی تعیین شده الهی وجود مقدس صاحب الزمان (عج) هستند. در زمان غیبت نیز خود حضرت فرموده اند که به کسی رجوع کنید که فقیه و اسلام شناس و جامع الشرایط و مطیع امر پروردگار باشد. در برابر خدا و قانون های الهی خودش را چیزی حساب نکند. انشالله خداوند توفیق دهد که بیش از پیش در مسیر اسلام حرکت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.