زنجان-از هنگامی‌که طرح تنفس جنگل‌ها در شمال کشور در راستای نفس کشیدن طبیعت از دست بهره‌برداران به تصویب و اجرایی شده است اما عده‌ای در سایر جنگل‌های طبیعی کشور ازجمله مناطق زاگرس نشین و استان زنجان به جان طبیعت افتاده و نفس درختان را بریده‌اند.

قطع درختان= افزایش بلایای طبیعی /دودی که به چشم خودمان می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: در مسیر رودخانه‌های جاری از رشته‌کوه‌های البرز به سمت ارتفاعات که پیش بروید در ارتفاعات بالا و البته پایین‌تر از مراتع ییلاقی می‌توانید شاهد جنگل‌های منحصربه‌فردی در منطقه طارم باشید که حالا پای سودجویان و قاچاقچیان مدتی است به آن بازشده است.

هرچند که در قانون جنگل‌ها و مراتع کشور مصوب هشتم شهریور سال ۱۳۳۸، قانون‌گذار سوءاستفاده و بهره‌برداری غیرمجاز از جنگل‌ها و مراتع را مشمول مقررات مربوط به قاچاق قرار داده است و متخلفان را تحت تعقیب و مجازات قرار می‌دهد اما تجارت چوب قاچاق هم چنان ادامه دارد.

تبعات قطع درختان

رئیس اداره منابع‌ طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم بابیان اینکه قطع درختان دامنه آسیب‌های بسیاری برای طبیعت و محیط‌زیست ما دارد بیان می‌کند: ریشه‌های درختان، نقش مهمی در تثبیت خاک‌دارند و از طرفی نیز درختان جنگلی بهترین کنترل‌کننده فرسایش بادی و آبی خاک هستند و رطوبت در خاک را حفظ می‌کنند و باید یقین بدانیم که در صورت تخریب جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی با کوچک‌ترین بارندگی و وزش باد، فرسایش خاک اتفاق افتاده و رطوبت موجود در خاک نیز حفظ نمی‌شود

ضیاءالدین حسن لو با ابراز تأسف از تشدید قاچاق چوب و برداشت‌های پنهانی از مناطق جنگلی این شهرستان اظهار می‌کند: امسال بیش از ۵۰ تن چوب قطع‌شده غیرمجاز در این شهرستان کشف و ضبط‌ شده است.

وجود مشکلات اقتصادی و از سوی دیگر گرانی قیمت چوب و افزایش تقاضای کارخانجات باعث شده تا قطع بی‌رویه درختان جنگلی و قاچاق چوب در این شهرستان سیر صعودی پیدا کندوی بابیان اینکه  قاچاقچیان چوب که اغلب برای دست‌یابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند، از این موضوع غافل هستند که درنهایت ضرر این کار در آینده نصیب فرزندان خود خواهد شد.

حسن لو از تشکیل ۴۰ پرونده تخلف نیز در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال نیز فقط در سه‌ماهه اول امسال نیز ۳۰ فقره پرونده تخلف تشکیل‌شده است.

وی جنگل‌های این شهرستان در مناطقی مانند جنگل ارس جیش‌آباد، چرزه، جمال‌آباد، مینا، خساره و سرداب عنوان می کند و ادامه می دهد: برای حراست از این منابع طبیعی باید توان نیرو های حفاظتی را افزایش داد.

وی با اشاره به این موضوع که برخی روستاهای  فاقد نعمت گاز از درختان جنگلی برای تهیه سوخت استفاده می‌کنند می‌افزاید: در همین راستا به‌منظور تأمین نیاز روستائیان نسبت به نصب آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی در برخی از روستاهای طارم  اقدام شده است.

تبر به ریشه گردشگری

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طارم نیز از تبعات قطع درختان به نکات بسیاری اشاره داشته و می‌گوید: به هر میزان که مناطق جنگلی بکر و طبیعی تخریب می‌شود زیستگاه و پناهگاه حیات‌وحش نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد.

غلامرضا عباسی اذعان می کند: با تخریب جنگل‌ها زیستگاه گونه‌های جانوری با خطر مواجه می شود و این موضوع زندگی ما را نیز دچار تخریب و اخلال خواهد کرد.

وی یادآور می‌شود: با تخریب زیستگاه جانوران  آن‌ها  به باغات و اراضی زراعی هجوم آورده و تعارض حیوان به حیوان و حیوان به انسان، اتفاق می‌افتد و این مشکلات فقط درنتیجه قطع یک درخت و یا دست‌اندازی در طبیعت است.

وی یکی دیگر از آسیب‌های وارده به طبیعت را خدشه در حوزه گردشگری عنوان می‌کند و می‌افزاید: طارم به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و مناسب، وجود زمین‌های حاصلخیز، رودخانه‌های خروشان و جنگل‌ها و باغات فراوان زیبا و منطقه شگفت‌انگیز، یکی از مناطق بسیار بکر و دیدنی برای جذب گردشگران طبیعت است و نباید اجازه داد با قطع درختان و تخریب جنگل‌ها، فرصت اقتصادی بالا و توسعه اقتصادی این شهرستان از میان برود.

افزایش انگیزه قاچاقچیان

وی اظهار می‌کند: ازیک‌طرف وجود مشکلات اقتصادی و از سوی دیگر گرانی قیمت چوب و افزایش تقاضای کارخانجات تولید چوب، باعث شده است تا قطع بی‌رویه درختان جنگلی و قاچاق چوب در این شهرستان نیز سیر صعودی پیدا کند و فرصت‌طلبان و سودجویان تیشه به ریشه جنگل‌ها بزنند.

وی ابراز می‌کند: دریکی ۲ سال اخیر متأسفانه قطع درختان جنگلی به خاطر قاچاق چوب در این شهرستان نیز توسط سودجویان شدت گرفته است و خاطیان با این کار، محیط‌زیست، حیات‌وحش و منابع طبیعی را در معرض تهدید و خطر قرار داده‌اند.

وی ابرازمی کند: هرچند قاچاقچیان چوب به هر طریق ممکن سعی در انتقال این محصول به بیرون از شهرستان رادارند اما  در این میان مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی نیز بیکار ننشسته‌اند و با پایش و رصد مناطق، جلو قطع درختان و تخریب جنگل‌ها را می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در صورت مشاهده قاچاقچیان چوب در مناطق تحت مدیریت به‌طور مستقیم وارد عمل می‌شوند و اگر خارج از این مناطق باشد در این صورت با هماهنگی و همکاری مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی با خاطیان برخورد کرده و از تخریب جنگل‌ها جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.