رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خراسان رضوی سومین استان پرمصرف خون کشور است و با کاهش ذخایر خونی در استان مواجه هستیم.

خراسان رضوی سومین استان پرمصرف فرآورده‌ها خونی
به گزارش قدس آنلاین ؛ حمیدرضا اسلامی ، در خصوص کاهش ذخایر خونی در استان اظهار کرد: در ماه‌های مرداد و شهریور و به خصوص در روزهای بسیار گرم و بسیار سرد سال ذخایر خونی سازمان کاهش می‌یابد. دلیل این معضل به دو مورد برمی‌گردد؛  در این ماه‌ها حجم اعمال جراحی در مشهد به شدت افزایش می‌یابد. زائران زیادی در کنار زیارت اعمال جراحی به خصوص عمل جراحی قلب انجام می‌دهند و از طرفی در این روزها حجم اهدای خون توسط مردم هم کمتر می‌شود. 
وی ادامه داد: در سال گذشته 195 هزار نفر مراجعه کننده داشتیم و 11 هزار خونگیری انجام شد که از این تعداد 366 هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی به 60 بیمارستان و مراکز درمانی استان تحویل داده شد. علاوه بر آن برنامه‌ای به اسم هموویژولانس را در نظر داریم که مصرف بیمارستان‌ها را به سمت مصرف بهینه سوق می‌دهد. بیمارستان‌های قائم و امام رضا(ع) جز پرمصرف‌ترین بیمارستان‌های متقاضی خون در کشور هستند.
رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: در سال گذشته بیمارستان امام رضا(ع) بیش از 52 هزار، بیمارستان قائم بیشتر از 42 هزار و بیمارستان رضوی متجاوز از 26 هزار کیسه خون مصرف کرده اند. مشکلات بسیار جدی از قبیل کمبود نیروی انسانی و پرسنل خدماتی و بودجه مالی در سازمان انتقال خون استان وجود دارد. با این وجود در سال قبل 5 هزار کیسه خون به استان‌های هم‌جوار و همسایه ارسال کردیم تا آن‌ها بتوانند مردم را به شاهراه سلامتی بازگردانند.
اسلامی گفت: با توجه به روند سریعی که در بهداشت و درمان استان در حال رخ دادن است و کمک‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بالغ بر 5 هزار تخت به مجموعه درمکانی استان اضافه شده است. در سال 97 نسبت به سال 96، 7 درصد و در چهار ماهه اول سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 هم 5 درصد افزایش مصرف داشتیم که خوشبختانه توانسته‌ایم این افزایش مصرف را جبران کنیم.
وی با اشاره به کمبود بودجه و امکانات در سازمان تصریح کرد: امیدواریم به دلیل کمبود بودجه و امکانات که منجر به کاهش کیفیت کار در پایگاه‌ها می‌‍شود، سازمان برنامه و بودجه استانداری به ما کمک کندتا بتوانیم مشکلات مالی، پرسنلی، فضا، ساختمان و امکانات را مرتفع کنیم.
رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی تشریح کرد: همه گروه‌های خونی در خطر کاهش ذخایر هستند که در این بین گروه‌های خونی منفی نیاز شدیدی به جبران کمبود و کاهش به وجود آمده دارند. در سطح شهر مشهد 6 پایگاه ثامن، امید، میلاد، شهید کریمی و مهر و در 5 شهرستان قوچان، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و سبزوار هم پایگاه‌های انتقال خون پذیرای مردم نوع‌دوست خواهد بود. در تربت جام و کاشمر هم پایگاه‌های انتقال خون در حال احداث است. در شهرستان کاشمر طی هفته‌های آتی مرکز اهدای خون را افتتاح خواهیم کرد.
اسلامی بیان کرد: در مواقع مختلف مصرف سازمان فرق می‌کند. ممکن است با یک تصادف یا افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها، تقاضا برای خون و فرآورده‌های آن هم افزایش پیدا کند. وضعیت ذخایر خونی استان را با مناطق سبز، قرمز و زرد سنجیده می‌شود که هم‌اکنون در منطقه آبی و نزدیک قرمز قرار داریم.
ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.