هیئتی از شورای انتقالی جنوب یمن، به درخواست حکومت سعودی برای مذاکره با دولت مستعفی و فراری یمن وارد جده شده است.

سفر هیئت شورای انتقالی جنوب یمن به جده برای مذاکره با دولت منصور هادی

قدس آنلاین: به گزارش  الجزیره، شورای انتقالی جنوب، که تحت حمایت امارات است، اعلام کرد «عیدروس الزبیدی» رئیس این شورا در رأس هیئتی، روز سه‌شنبه به درخواست عربستان سعودی برای شرکت در نشستی درباره بحران در عدن و تشکیل دولت به جده رفته است.

شورای انتقالی جنوب یمن که به جدایی‌طلبان معروف است، تصریح کرد، این هیئت ۵ نفره شامل «ناصر الخبجی»، «عدنان الکاف»، «علی الکثیری»، «عبدالرحمن الیافعی» و «عیدروس الزبیدی» است.

طبق گزارش رسانه‌های سعودی، این هیئت در مذاکره با دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن با نظارت عربستان سعودی شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک مسئول دولت مستعفی یمن اعلام کرد که مذاکرات درباره انجام اصلاحات در دولت منصور هادی با هدف پاپان بحران خواهد بود.

روز یکشنبه دولت منصور هادی این نشست را به تأخیر انداخت و مذاکره را به عقب‌نشینی شورای انتقالی جنوب یمن از پایگاه‌هایی که اخیرا در عدن تصرف کرده است، مشروط کرد.

از سوی دیگر دولت مستعفی منصور هادی، روز گذشته در پایان نشست فوق‌العاده‌اش در ریاض با محوریت بحران عدن، که آن را «کودتا» می‌خواند، دولت امارات را مسئول کامل این بحران خواست و خواستار پایان دادن به هرگونه حمایت و پشتیبانی از شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب شده است.

نماینده دولت مستعفی یمن در شورای امنیت نیز امارات را به حمایت مالی، لجستیکی و رسانه‌ای از شورای انتقالی جنوبی یمن متهم کرد و از ابوظبی خواست حمایتش را از شورشیان متوقف، به اهداف ائتلاف عربی پایبند بوده و در طرح‌هایی که اتحاد، امنیت و ثبات یمن را تهدید می‌کند، وارد نشود.

در پاسخ به چنین انتقادهایی از امارات، «عبدالخالق عبدالله» چهره تندرو و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل را به باد انتقاد گرفته و از کشورش خواسته است کمک‌ها به منصور هادی و نیروهایش در یمن را متوقف و نیروهایش را از این کشور خارج کند.

این در حالی‌ست که خبرنگار تلویزیون «روسیا الیوم» شب گذشته اعلام کرد که نیروهای شورای انتقالی بعد از درگیری با نیروهای دولت مستعفی، کنترل دو پایگاه نظامی متعلق به آنها در استان «أبین» در جنوب یمن را در دست گرفته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.