سیستان و بلوچستان- بندر چابهار یا همان تنها بندر اقیانوسی ایران که از آن به شاهراه اقتصادی دریایی نیز یاد می‌شود هرچند دارای عناوین پرطمطراقی است اما شاید باورتان نشود که نیمی از جمعیت این شهر در حاشیه و یا همان سکونتگاه‌های غیررسمی سکنی گزیده و از حداقل امکاناتی هم چون آب، برق، بهداشت و فضای تفریحی یا آموزشی محروم هستند.

حاشیه‌های چابهار سروسامان می‌گیرد/نیمی از مردم در سکونت گاه های غیر رسمی زندگی می کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته مسئولان ۶۰ درصد جمعیت این بندر در ۳۳۰ هکتار از اراضی حاشیه شهر شامل مناطق "جنگولک، کمب‌ مرادآباد، رمین، عثمان‌ آباد، میرآباد و نوک‌آباد" ساکن هستند که در این میان «کمب» در  بدترین وضعیت قرار دارد.

ساکنان حاشیه‌نشین چابهار پایین‌ترین شاخص‌های زندگی رادارند و لذا اگر سری به مناطق حاشیه بزنید عمق محرومیت را حس می‌کنید و دیگر نیازی به قلم‌فرسایی در این گزارش نیست.

به گفته فرماندار ویژه چابهار افرادی که از روستاها و شهرهای گوناگون به امید یافتن کار و درآمدی بهتر در منطقه آزاد تجاری به چابهار مهاجرت کرده‌اند، اکنون در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند و توسعه نامتوازن و گسترش حاشیه‌نشینی یکی از پیامدهای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در چابهار است.

با آغاز سال‌های خشک‌سالی عملاً درآمد مردم سیستان و بلوچستان کاهش‌یافته و این موضوع موجب شده تا بسیاری از مردم منطقه برای کسب درآمد به شهرها مهاجرت کنند و لذا  ۴ شهر زابل، زاهدان، چابهار و ایرانشهر حالا افزون بر یک‌میلیون نفر حاشیه‌نشین دارند و در این میان رتبه نخست حاشیه‌نشینی در کشور را نیز شهر چابهار به خود اختصاص داده است .

شهر پرحاشیه

بنا بر گفته شهردار چابهار از جمعیت ۱۱۲ هزارنفری این شهر بندری افزون بر ۵۶ هزار نفر و معادل نیمی از شهروندان در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

یونس حقانی شهردار جوان چابهار در پاسخ به این پرسش که چرا خدماتی به این جمعیت ارائه نشده و چرا حتی از کشیدن یک خیابان و یا گذاردن یک جدول سیمانی در این مناطق دریغ شده است می‌گوید: مشکلی که ما در ساماندهی حاشیه‌نشینی داریم، اراضی این مناطق است که همگی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است و لازم است برای خدمات‌دهی به حاشیه‌نشینان این اراضی به شهرداری واگذار شود.

وی اذعان می‌کند: اگر این زمین‌ها به شهرداری واگذار شود، شهرداری با توجه ردیف‌هایی به ساماندهی حاشیه‌نشینی اختصاص‌یافته که شامل ۳۰ درصد اعتبارات استانی و نهادهای درگیر در ستاد بازآفرینی است ساماندهی را سرعت می‌دهد که متأسفانه عزم و اراده لازم برای ساماندهی حاشیه‌نشینان وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: برای ساماندهی شهر چابهار متناسب بااهمیت آن، پیش‌تر درخواست کردیم که از محل اعتبارات توسعه سواحل مکران، اعتباری به شهر چابهار تخصیص یابد که فعلاً پاسخی دریافت نکردیم

چابهار سامان می‌گیرد

در همین راستا معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار خبرهای خوشی را دارد و با ابراز امیدواری از حل این مشکلات اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در چابهار ساماندهی حاشیه‌نشینان محروم از همه امکانات دولتی است و این اقدام با حمایت‌های استاندار سیستان و بلوچستان در دست اجراست.

رحم‌دل بامری با اشاره به اینکه به همت سه استان معین و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار ساماندهی آغازشده و به‌زودی شاهد تحولی بزرگ در توسعه مناطق محروم و حاشیه شهر چابهار خواهیم بود می‌افزاید: در شهرستان چابهار جدای از طرح‌های کلان ملی، توسعه محلی به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه نسبت به شناسایی در گام نخست و سپس تشکیل پرونده برای خانواده‌های حاشیه‌نشین اقدام خواهد شد اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال جاری تعداد چهار هزار واحد مسکونی در این نقاط ساخته شود و پیش از آن مردم این مناطق از خدمات لازم شامل بازگشایی معابر، ساخت‌وساز، ارائه امکانات برق، آب، راه، بهداشت و مدرسه بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به آغاز ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه شهر ادامه می‌دهد: افزون بر ۱۲ هزار خانوار حاشیه‌نشین در چند ماه گذشته در چابهار شناسایی‌شده که برای تمامی خانوارهای ساکن در این محلات پرونده تشکیل می‌شود و پس از صدور سند قطعی برای هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مناطق حاشیه شهر کار ساماندهی، برق‌رسانی، شبکه آب‌رسانی، اجرای طرح هادی و سایر خدمات و امکانات دولتی آغاز می‌شود.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین در چابهار وجود دارد که از سال‌ها قبل تاکنون فاقد امکانات اولیه نظیر برق، آب، آموزش، بهداشت، طرح هادی و سایر خدمات رفاهی و دولتی هستند.

بامری اظهار می‌کند: خیلی سخت است که خانوارهای محروم و فقیر از سایر نقاط شهرستان و شهرهای هم‌جوار و مناطق روستایی به امید اشتغال، رفاه بهتر و نجات از خشک‌سالی و بی‌آبی به حاشیه شهر چابهار پناه آورده‌ و در گرمای تابستان و هوای شرجی بدون برق و امکانات روزگار بگذرانند.

وی تأکید می‌کند: با کمک گروه‌های جهادی، مشارکت مردم و هم‌چنین حمایت دولت به‌زودی شاهد ساماندهی و رفع حاشیه‌نشینی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.