امسال اتفاقات بسیار خوبی در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان افتاده و به همه این را نوید می دهم که شاهد اتفاقات بهتری در سال های آینده هم خواهیم بود، این همان چیزی است که فیلمسازان این حوزه را به ساخت آثار بیشتر با کیفیت بالاتر تشویق می کند.

امیدبخشی و تأکید بر ارزش های انسانی؛ مؤلفه های انتخاب آثار بین الملل/ اتفاقات مثبت جشنواره فیلمسازان کودک را دلگرم می‌کند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، فرزاد اژدری عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و نویسنده و کارگردان فیلم کودک با اشاره به آثار حاضر در بخش بین الملل این دوره از جشنواره و ملاک های ارزیابی این فیلم ها اظهار کرد: واقعیت این است که پیدا کردن فیلمی که با ارزش های ما همخوانی داشته و البته برای کودکان و نوجوانان نیز مناسب باشد بسیار سخت است. در خارج از کشور فیلمسازان و سرمایه گذاران علاقه مند به حوزه کودکان و نوجوانان زیاد نیست مگر برخی کشورها که به صورت جدی به آن می پردازند.

وی در ادامه افزود: الحمدلله طی دو سال اخیر که من شاهد بودم کشورهای همسایه اقبال و توجه بسیار خوبی نسبت به ساخت فیلم کودک داشته اند؛ به طور مثال امسال هم شاهد انیمیشن های بسیار خوب و حرفه ای از کشورهای روسیه، پاکستان و ... بودیم و حتی باور نمی کردیم این انیمیشن ها ساخت این کشورها باشد، همچنین از کشورهای اروپایی مانند لاتویا (لتونی) نیز فیلم های خیلی خوبی برای کودکان و نوجوانان داریم که هم در حوزه انیمیشن، فیلم های بلند، کوتاه و فیلم زنده هستند.

به دنبال ایجاد فضای شاد و مفرحی برای بچه ها بودیم

اژدری تاکید کرد: کشور لاتویا به تازگی و طی چند سال اخیر توانسته صنعت سینمای کودک و نوجوان خودش را ارتقاء دهد. در کنار این کشورهای دیگری هم مانند دانمارک، فنلاند و کشورهای شبه جزایر اسکاندیناوی هم هستند که اساساً کارشان ساخت و تهیه فیلم کودک است و هر سال به واسطه ارتباطاتی که بخش بین الملل با کشورهای خارجی دارد توانستیم فضایی برای بچه های جشنواره فیلم کودک و نوجوان فراهم کنیم و آثاری را در آن بگنجانیم که مفرح و شادی بخش باشد.

کارگردان «سلام بر فرشتگان» با اشاره به مهمترین مولفه هایی که در انتخاب این آثار مورد نظر هیئت انتخاب بود، عنوان کرد: به طور کلی چند سالی است که در جشنواره تاکید بر امیدبخشی و فضای شاد واقعی در کنار ارائه ارزش های انسانی، توجه به کانون و اهمیت خانواده، توجه به محیط زیست و طبیعت است و این موارد را در انتخاب هایمان لحاظ می کنیم تا وقتی بچه ها فیلم ها را تماشا می کنند رویکردهای دیگر به این ارزش ها را هم ببینند و متوجه شوند که کشورهایی با فرهنگی متفاوت از ما چه دیدگاه و رویکردی نسبت به مسائل مهمی همچون خانواده، محیط زیست و دیگر موارد مطرح شده دارند. خوشبختانه فکر می کنم در این زمینه موفق بوده ایم و اما در نهایت این تماشاگران هستند که باید درباره آن اظهار نظر کنند.

امکانات ما در ساخت فیلم کودک با سینمای بین المللی قابل قیاس نیست

وی با اشاره به سطح سینمای کودک و تولیدات داخلی در قیاس با آثار بین المللی عنوان کرد: به نظرم این قیاس قدری مع الفارق است، زیرا فیلمساز ایرانی با مشکلات و محدودیت های زیادی در فیلمسازی مواجه است. محدودیت ها و کمبودهایی همچون سرمایه گذاری، شرایط تولید، پخش و اکران که طبعاً کشورهای دیگر با این موارد روبرو نیستند و همین مسئله باعث می شود آنها به صورت حرفه ای عمل کنند، از سویی دیگر آنها به چرخه صنعتی سینمای کودک و نوجوان کاملاً اشراف دارند، در حالی که متاسفانه ما در ایران این چرخه را نداریم و یا همیشه یک بخش از آن معیوب است بنابراین نمی توانیم بگوییم که آنها بهتر از ما هستند یا ما بهتر از آنها عمل می کنیم. زیرا دو دونده ای که در یک شرایط یکسان با یکدیگر مسابقه می دهند قابل داوری هستند نه شرایطی که نامناسب یا حداقل ناعادلانه باشد.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بهرحال فیلمسازان ایرانی نیز همیشه تلاش و سعی خودشان را کرده اند که اندازه های قابل قبولی در فیلم هایشان ایجاد کنند اما قطعاً مشکلاتی که بر سر سینمای کودک و نوجوان سایه انداخته است اجازه نمی دهد این سینما آن گونه که باید بروز و نمودی در خور و در اندازه فیلم های جهانی داشته باشد، با این حال تلاش ها همچنان ادامه دارد.

امیدوارم شرایط اکران عمومی فیلم های بخش بین الملل در سال های آتی فراهم شود

وی درباره اکران عمومی فیلم های برگزیده بخش بین الملل در سینماها تصریح کرد: واقعیت این است که ما این فیلم ها برای نمایش در ایام جشنواره برمی گزینیم، چرا که اگر قرار بر اکران عمومی آنها باشد باید حق نمایششان را پرداخت کنیم که البته بسیار هم گران است و با قیمت دلار و یورو برای کشور هزینه بر خواهد بود؛ اما امیدواریم در سال های آتی شرایطی فراهم شود که این فیلم های بین المللی هم امکان نمایش عمومی پیدا کنند که در نهایت این مسئله به سیاست های سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد باز می گردد که آیا اصلا فیلم خارجی نمایش بدهند یا خیر که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

اتفاقات خوبی در راه است

اژدری با اشاره به تاثیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سی و دومین سال برپایی آن در بهبود و پیشرفت سینمای کودک اظهار کرد: حداقل در این دوازده سالی که من پشت صحنه این جشنواره و شاهد بسیاری از اتفاقاتش بوده ام می بینم سعی شده جشنواره هر سال با کیفیت بهتری نسبت به سال های گذشته برگزار شود. این نوید را به همه می دهم که انشالله در دوره های آتی اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد. همانطور که امسال در این دوره نیز اتفاقات خوبی رخ داده از جمله المپیاد فیلمسازی، پنل تولید مشترک بین کشورهای منطقه که برای اولین بار خریداران، تهیه کنندگان و تولیدکنندگان فیلم ها را از کشورهای مختلف دعوت کردیم که به جشنواره بیایند و فیلم های ایرانی را ببینند. همچنین برای نخستین بار ویدئولایبرری (کتابخانه ویدئویی) را در جشنواره راه اندازی کردیم که خریداران بتوانند به فیلم های ایرانی دسترسی آسان داشته باشند و این آثار را به راحتی برای تلویزیون یا اکران سینمایی کشور خودشان خریداری کنند. به نظرم این ها اتفاقات مثبت و مهمی است که به نسبت در سال گذشته شاهد آنها نبودیم. امیدوارم هرسال این روند رو به رشد را در جشنواره داشته باشیم و با این اتفاقات مثبتی که می افتد فیلمسازان کودک و نوجوان و سرمایه گذاران دلگرم شوند و انشالله فیلم های کودک بهتری ساخته شود.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از 28 مرداد تا چهارم شهریور به دبیری علیرضا تابش در اصفهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.