برنج طارم دم سیاه برای اولین بار در جنوب خراسان‌ رضوی ، دهستان زیبد گناباد در شالیزاری به مساحت 1000متر برداشت شد.

برداشت برنج طارم دم سیاه برای اولین بار در جنوب خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ؛ حسن صباغ ، گفت: کاشت برنج در شهرستان گناباد به لحاظ اقلیم جغرافیایی و آب و هوایی دارای مزیت‌هایی نسبت به شمال ایران است.

 کارآفرین و کشاورز نمونه دهستان زیبد گناباد ادامه داد : سطح زیر کشت برنج در دهستان زیبد گناباد زمینی به مساحت 3000 متر که سه نوع برنج از مرغوبترین برنج‌های ایران و گیلان از نوع برنج طارم دم سیاه ، برنج هاشمی و ‌نوعی با کیفیت از برنج‌ هاشمی گیلان با نام (جمشید) را در خود پرورانده است.

صباغ گفت : اولین نوع برداشت برنج در گناباد برنج طارم دم سیاه، در سطح زیر کشت به مساحت 1000متر است، که در کاشت انواع برنج علاوه براعضای خانواده از 5 نفر کارگر در مرحله نشاء کاری و 5 نفرکارگر در مرحله برداشت محصول به صورت ثابت استفاده شده ، که این امر اشتغالزایی پایدار کشت برنج در گناباد در افزایش سطح زیرکشت ، از مرحله نشاء کاری بوته برنج ، مرحله برداشت و درو ، تا مرحله بسته بندی و وارد چرخه صنعت را در آینده در برخواهد داشت.

وی علاوه برکشت محصولات و سیفی جات گوناگون، برنج را باهزینه شخصی و بدون کمک و ‌دریافت تسهیلات و در مرحله مقدماتی جهت مصارف اعضای خانواده کاشت کرده و معتقد است به دلیل کویری بودن شهرستان گناباد و آب و خاک با کیفیت منطقه براکوه گناباد محصولات و ازجمله برنج طعم و عطری بسیار بهتر از نمونه برداشت شده آن‌ در شمال کشور دارد .

صباغ اذعان کرد: در کاشت برنج دهستان ‌زیبد با استفاده از آب قنات و استفاده بهینه از هدر رفت سفره های آب سطحی ، نه تنها با مشکل کم آبی مواجه نشده ایم بلکه بهترین استفاده از آبهای سطحی و مصرف بهینه از هدر رفت آب تا حدود 50 و 60% را عملا تجربه کرده ایم‌ .

این کارآفرین نمونه گفت:در شمال کشور برنج به دلیل بارندگی فراوان،معمولا یک چین دارد اما در دهستان زیبد ما شاهد این مزیت هستیم که بعد از برداشت اولیه و جمع آوری محصول ساقه های نیمه بریده را دوباره آبیاری و چین دوم نیز داشته باشیم‌.

حسن صباغ دارای مدرک لیسانس حسابداری و با تجربه یک دهه زندگی در شمال ایران به عنوان کارآفرین خلاق از مسئولین حوزه کشاورزی و اهالی دهستان‌ زیبد ،قصد دارد با همکاری و بالابردن سطح زیر کاشت برنج و هموار کردن‌ راه برای اشتغالزایی پایدار در منطقه براکوه تلاش کند علاوه بر دخیل کردن جوانان و نوجوانان و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان‌ دانشگاهی از دغدغه بیکاری جوانان کاسته و نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه و بهره وری ازکمترین امکانات را گسترش داده و امیدوار است در آینده تا 85% با افزایش سطح زیر کشت برنج بتوان از هدر رفت آبهای سطحی جلوگیری کرد.

منبع : ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.