معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه برای تامین واگن خط ۲ مشکلی نداریم، عنوان کرد: تعدادی در انبار موجود است، اما در خط یک کمبود ۶۰ واگن داریم.

کمبود ۶۰ واگن برای خط یک قطار شهری مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، خلیل‌الله کاظمی ظهر امروز در نشست خبری که شهرداری مشهد برگزار شد، با بیان اینکه خودمان را مقید می‌دانیم در چارچوب زمانی مطرح شده پروژه‌های عمرانی را به بهره‌برداری برسانیم، گفت: در روشن کردن تابلوهای روزشمار انجام پروژه‌ها، شاید در شروع کار یک سری نگرانی‌هایی به دلیل مسائل مالی، معارض‌ها و تملک‌ها داشته باشیم، اما زمانی که شهروندان احساس کنند درراستای توسعه شهرشان اقدام می‌شود در پرداخت عوارض شهرشان اقدام می‌کنند، سر وعده اختتامیه پروژه‌هایمان مقید هستیم که به بهره‌برداری برسانیم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: پارکینگ آزادی آبان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ️خطوط قطار شهری طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود، به عنوان مثال، ادامه خط ۲ در تیرماه ۹۸ آماده بهره‌برداری شده بود، اما ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی به خاطر پیش‌بینی نشدن ایستگاه و اینکه فقط tod پیش‌بینی شده بود افتتاح نشد، تصمیم شد ایستگاه‌ها را از tod جدا کنیم، ایستگاه‌مان را جدا از آن اجرا کنیم و در نقشه‌ها تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تا پایان مهر یا آبان ایستگاه کوهسنگی و بعد از آن ایستگاه الندشت به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: تی‌بی‌ام خط ۳ که در پایانه مسافربری است، در تیر ماه ۹۹ آزاد می‌شود. 

کاظمی با بیان اینکه برای تامین واگن خط ۲ مشکلی نداریم، عنوان کرد: تعدادی در انبار موجود است، اما در خط یک کمبود واگن داریم، دولت مصوبه‌ای را صادر کرده مبنی بر اینکه به هیچ عنوان واگن قطار وارد نشود و در داخل کشور تولید واگن داشته باشیم. 

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در این راستا قرارداد تامین ۲ هزار واگن منعقد شده، اما این ۶۰ واگن کسری را هم در دل همان 2 هزار مورد قرار داده‌اند، در صورتی که با آنها متفاوت است. امیدواریم برای این ۶۰ واگن بتوانیم مجوز واردات بگیریم. 

وی اضافه کرد: برای حفاری ۱۶.۵ کیلومتر خط ۴ به همراه ۲۲ ایستگاه ۱۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان با قرارگاه خاتم قرارداد منعقد می‌کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس شهری به بهره‌برداری رسیده، اظهار کرد: ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز تا آخر شهریور به ظرفیت ناوگان اضافه می‌شود تا خطوطی که جمعیت کمتری دارند از ظرفیت مینی‌بوس استفاده کنند. 

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: طبق مصوبه وزارت کشور، قرار است ۱۴۲ هزار دلار برای وارد کردن هر اتوبوس گازسوز تامین اعتبار شود و ۱۰ درصد این مبلغ را شهرداری دهد، لایحه‌ای را به شورا دادیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم. 

وی تصریح کرد: حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس که در انبارها داشتیم را بازسازی و مجهز به کولر کرده‌ایم که تا ۴ ماه آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد اضافه می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ دستگاه خودرو در مشهد پلاک‌گذاری می‌شود، خاطرنشان کرد: باید به سمت‌وسویی برویم تا مکانیسمی ایجاد شود که اتوبوس و حمل و نقل عمومی تقویت و مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد به ترافیک مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی هم اشاره و بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد، ۳۰ درصد تردد خودروها در اطراف حرم ترددگذری است و به مقصد حرم نیست، خودروهای گذری باید از قبل تغییر مسیر دهند و ساخت پارکینگ راه حلی برای درمان این مشکل است.

وی به ۳ راه حل که نتیجه مطالعات کارشناسی برای حل ترافیک اطراف حرم مطهر هم اشاره و تاکید کرد: ایجاد پارکینگ در مدخل‌های ورودی به حرم، تقویت خطوط قطارشهری و اتوبوس در مسیرهای منتهی به حرم و محدودیت ترافیکی، راه‌حل‌هایی است که برای حل این معضل در نظر داریم.

کاظمی در پاسخ به حبرنگار فارس در رابطه با انتقادهایی که از سوی شهروندان مشهدی به طرح الیت وجود دارد و به نوعی آن را «پول زور» می‌دانند، گفت: مدیریت پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها در دیگر کشورها هم انجام می‌شود، در گذشته هم در قالب طرح پارکومتر در برخی خیابان‌ها اجرا می‌شد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: این طرح با هدف حفظ حقوق شهروندی برای داشتن جای پارک موقتی است، چراکه اگر هزینه‌ای نداشته باشد ممکن است یک نفر ساعت‌های متوالی خودروی خود را کنار خیابان پارک و دیگران را برای توقف‌های کوتاه دچار مشکل کند.

وی اضافه کرد: اما در بحث مشکلاتی که نحوه اجرای این طرح وحود دارد و خاطر شهروندان را مکدر کرده، نقد وارد است و ما در تلاش هستیم این مسائل را به حداقل برسانیم.

کاظمی ادامه داد: ما وظیفه‌ بهبود اداره الیت را داریم، باید پارکینگ‌های عمومی و به ویژه طبقاتی را تقویت کنیم تا سامانه هوشمندی طراحی شود، شهروندان قبل از رسیدن به مقصد بتوانند از ظرفیت پارکینگ‌های مقصد مطلع شده، نسبت به رزرو جای پارک اقدام کنند، به این ترتیب معضل پارک حاشیه‌ای مرتفع می‌شود.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: در همین زمینه طرحی داریم که از ماه آینده به صورت آزمایشی در منطقه ۹ اجرا و ارتباط پارکبان‌ها با شهروندان حذف می‌شود، در واقع این طرح حالت خوداظهاری دارد و شهروندان پس از اتمام توقف، در سامانه‌ای وارد می‌کنند که به‌عنوان تشویقی، درصدی هم تخفیف دارد. 

وی در پاسخ به پرسش بعدی خبرنگار فارس در مشهد در رابطه با مشکلات ترافیک و جای پارک در خیابان احمدآباد هم گفت: متاسفانه طبق قانون پزشکان می‌توانند در کاربری‌های مسکونی هم اقدام به تاسیس مطب کنند، ما این موضوع را پیگیری کردیم تا بلکه از گسترش و تمرکز مطب‌های پزشکان در این منطقه پیشگیری کنیم، اما متاسفانه به دلیل خلاءهای قانونی پیگیری‌های ما به جایی نرسید، مگر اینکه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی فکری برای حل این معضل کنند.

کاظمی از ساخت یک پارکینگ با ظرفیت ۲۰۰ خودرو در خیابان پرستار هم خبر داد، اما آن را اقدامی مقطعی و بی‌نتیجه در حل این معضل عنوان کرد.
فارس
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.