کرمان- شرکت زغال‌سنگ استان کرمان اقتصاد شهرهای بزرگی هم چون کرمان، زرند، کوهبنان و راور را تحت پوشش دارد و خانواده‌های بسیاری معیشت آن‌ها با این معادن گره‌خورده است که این روزها تعداد زیادی از آن‌ها در انتظار بازنشستگی هستند.

حل مشکلات زغال‌سنگ کرمان تدبیر دولتمردان را می‌طلبد

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال‌ها به علت انحصار خرید زغال‌سنگ توسط ذوب‌آهن اصفهان لذا تعلل در پرداخت بدهی‌ها توسط ذوب‌آهن اقتصاد این معادن نیز دچار اختلال شده و لذا پرداخت حقوق و یا در حال حاضر وضعیت بازنشستگی بسیاری از کارگران معطل و بلاتکلیف می‌ماند.

 در همین راستا افزون سه هزار کارگر معدن که در سن بازنشستگی هستند به دلیل ناتوانی مالی شرکت زغال‌سنگ در پرداخت ۴ درصد حق بیمه آن‌ها با مشکل بازنشستگی روبرو شدند.

مشکلات کارگران

مشکلات کارگران معدن در این استان تنها به بازنشستگی ختم نمی‌شود بلکه قرار گرفتن در زمره مشاغل سخت، پرداخت به‌موقع حقوق و مزایا و هم‌چنین پرداخت لیست‌های بیمه ازجمله مشکلات آن‌هاست.

باوجوداینکه استان کرمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید زغال‌سنگ شهرت دارد اما اکنون پس از سال‌ها بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ، همچنان به‌صورت سنتی برداشت می‌شود و لذا بسیاری از کارگران بنا بر گفته خودشان از امنیت جانی لازم برخوردار نیستند نکته‌ای که نماینده آن‌ها نیز تائید می‌کند و می‌گوید: برخی معادن استان کرمان به علت تحریم‌ها و نرسیدن چوب روسی معادن تعطیل شدند و بدون این نوع چوب اکنون جان بسیاری از کارگران درخطر است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته بسیاری از معادن زغال‌سنگ استان کرمان به علت زیان دهی رو به تعطیلی نهادند و این امر موجب شد که ضمن افزایش مشکلات اقتصادی و تولیدی در منطقه افراد بسیاری با مشکل اشتغال روبه‌رو باشند.

کارگران معدن چشمه پودنه زغال‌سنگ کرمان سه ماه حقوق معوقه دارند و مشکلات معیشتی بزرگ‌ترین مشکلات کارگران این معادن است نماینده کارگران معادن زغال‌سنگ استان کرمان با اشاره به مشکلات مالی این شرکت اظهار می‌کند: عمده محصول زغال‌سنگ کرمان در شرکت ذوب‌آهن اصفهان مصرف می‌شود اما مطالبات این شرکت به‌موقع توسط ذوب‌آهن پرداخت نمی‌شود و لذا کارگران این شرکت با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

علی‌اکبر رواقی با اشاره به اینکه کارگران معدن چشمه پودنه زغال‌سنگ کرمان سه ماه حقوق معوقه دارند و مشکلات معیشتی بزرگ‌ترین مشکلات کارگران این معادن است می‌افزاید: بسیاری از پرداخت‌ها به کارگران در این معادن در برخی اوقات دستی بوده و مدرکی برای فعالیت در معادن وجود ندارد لذا بازنشستگی کارگران معادن زغال‌سنگ باوجود ازکارافتادگی به تعویق افتاده است.

وی این موضوع را بیشتر به قبل از سال ۸۹ نسبت می‌دهد و می‌افزاید: بیمه برخی کارگران معدن پیش از سال ۸۹ تنها پنج روز از ماه پرداخت می‌شده و این کارگران در تأمین اجتماعی غیبت خورده‌اند.

وی عنوان می‌کند: اکثریت معادن زغال‌سنگ به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا کارکنان با حقوق معوقه چندماهه پرسنل روبرو هستند و این موضوع برای کارگران زحمتکش که در شرایط کاری خاصی در این معادن مشغول به کار هستند مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی ابراز می‌کند: ادامه این وضعیت ممکن است موجب تعطیلی برخی از این معادن و در برخی دیگر باعث کاهش سرمایه‌گذاری و به‌تبع آن کاهش آماده‌سازی و کاهش تولید و نهایت کاهش اشتغال شود.

وعده مسئولان

در همین راستا استاندار کرمان که به دلیل مطالبات معوق مانده  و بلاتکلیفی بسیاری از کارگران در آستانه بازنشستگی مورد فشار رسانه‌ها  و هم‌چنین نمایندگان کارگران قرار دارد بیان می‌کند: برای اینکه ۳ هزار و ۲۰۰ نفر کارگر مشمول بازنشستگی زغال‌سنگ در استان بازنشسته شوند، باید چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به تأمین اجتماعی پرداخت شود که ۱۲۸ میلیارد تومان بار مالی دارد و زغال‌سنگ این منابع را ندارد.

محمدجواد فدایی پیشنهاد می‌دهد تا بدهی کارفرمایان زغال‌سنگ به تأمین اجتماعی ۶۰ ماهه بدون جریمه تقسیط شود تا بدین ترتیب مشکل کارگران حل شود.

وی یادآور می‌شود: در همین راستا مقررشده دو راه با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی در زمینه استفاده از حقوق دولتی معادن استان و تقسیط بدهی به‌صورت ۱۰ ساله و پرداخت قسطی به تأمین اجتماعی دنبال شود.

فدایی تصریح می‌کند: همچنین مقررشده بعدازاین چهار درصد حق بیمه با پیگیری اتاق بازرگانی و دریافت مصوبه شورای گفت‌وگوی ملی و سایر مراجع، به‌صورت مستمر و ماهیانه دریافت شود.

استاندار کرمان درباره مطالبات شرکت زغال‌سنگ استان کرمان از ذوب‌آهن اصفهان نیز بیان می‌کند: مطالبات از ذوب‌آهن اصفهان مصوبه هیئت دولت را دارد و پیش‌بینی منابع نیز صورت گرفته اما بخشی از مصوبات اجرا و پرداخت بدهی صورت نگرفته که قرار شد توسط نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت  این مسئله پیگیری شود.

وی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه طی سالیان متمادی تجهیزات، نیروی انسانی گسترده‌ای در بخش زغال‌سنگ کرمان شکل‌گرفته است، لازم است از این منابع و امکانات صیانت شود تا ضمن جلوگیری از نابودی صنعت زغال‌سنگ کرمان و بروز تبعات و آسیب‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی شاهد ارتقا به‌روز شدن این بخش باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.