شیراز- آخرین روز های مرداد ماه امسال اگر برای بسیاری از گردشگران و توریست ها در شهر شیراز خاطرات شیرینی را به همراه داشته است اما برای دوستداران و حافظان میراث فرهنگی به دلیل عکس های منتشره ر فضای مجازی مبنی بر تعرض به ارگ کریم خان خاطرات خوبی را به همراه نداشت.

«ارگ کریم خان» جولانگاه مردان عنکبوتی/ارگ شب ها تنها است

قدس آنلاین-گروه استان ها: انتشار عکس هایی مبنی بر بالا رفتن و صعود تعدادی از جوانان از دیواره برج ارگ کریم خان زند در شیراز در حالی که آجر های قدیمی این برج در زیر پای این مردان عنکبوتی زخم بر داشته است دل بسیاری از دوستداران آثار باستانی را به درد و البته صدای آن ها را در فضای مجازی بلند کرد.

عکس‌هایی که ۲۴ مرداد ۹۸ در فضای مجازی منشر شد نشان می داد این دو نفر از دیواره های ارگ کریمخان زند شیراز بالا می روند و وزن خود را به آجرهای قدیمی این بنای تاریخی تحمیل کرده اند؛ همان کاری که یک نفر دیگر در مهرماه سال ۱۳۹۶ کرده بود و  از هنرمندی هایش فیلم هم در فضای مجازی پخش شد. 

درباره اقدام اخیر این عنکبوت ها و همچنین دیوارپیمایی سه سال پیش آن یک نفر دیگر، مسئولان مربوط گفتند در تعقیب آنان هستیم تا به مجازات برسند.  

کاربران فضای مجازی و مردم به ویژه دوستداران فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند و ابراز امیدواری کردند دستگیری و تعقیب قضایی این افراد نتیجه بخش باشد. 

ارگ شب ها تنها است

کوتاهی در هر گونه آسیب رساندن به این اثر باستانی بدون شک نگاه ها را به سمت یگان حفاظت میراث فرهنگی معطوف می کند.

براساس قوانین کشور، وارد آوردن هرگونه خسارت به بناها و آثار باستانی و تاریخی جرم محسوب و برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شداز همین رو فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در خصوص این ماجرا توضیح می دهد: عکسی که در این باره منتشر شده متعلق به زمان بعد از پایان یافتن وقت کاری ارگ کریمخان و در محوطه بیرونی این مجموعه است و لذا پرسنل حفاظتی داخل ارگ متوجه این موضوع نشدند.

سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد افزود: در همین راستا جلسه مشترکی با نیروی انتظامی فارس تشکیل و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام و مقرر شد که شدت نظارت بر مجموعه زندیه و ارگ کریم‌خان زند شیراز شب ها نیز تشدید شود تا هر نوع تجاوز به بنای این منطقه خصوصا ارگ کریم‌خان با برخورد جدی مواجه شود.

وی اظهار می کند: با تشدید نظارت در مجموعه زندیه ،کسانی که هرگونه تعرضی به بناهای تاریخی این محل و خصوصا ارگ کریم‌خان انجام دهند دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهند شد زیرا براساس قوانین کشور، وارد آوردن هرگونه خسارت به بناها و آثار باستانی و تاریخی جرم محسوب و برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در ادامه گفت: پرونده قضایی علیه کسانی که عکس آنها در حین بالا رفتن از دیواره ارگ کریم‌خان در فضای مجازی منتشر شده تشکیل شده اما هنوز این افراد بطور دقیق شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

مسبوق به سابقه

هنر نمایی تعدادی از جوانان و چسبیدن به برج ارگ کریم خان و صعود از آن در مهر ماه سال ۱۳۹۶ نیز خبر ساز شد چنانچه که  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس گفت: این اداره کل شکایتی به دستگاه قضایی در مورد اقدام فرد بالارونده از دیوار ارگ کریمخان در شیراز تسلیم کرده و پلیس فتا در حال شناسایی عامل اصلی این واقعه است.

مصیب امیری اظهار داشت: ارگ کریمخانی از جاذبه های گردشگری شیراز و ثبت شده در آثار ملی است و همه تدابیر برای حفاظت و مراقبت از این بنای دوره زندیه انجام می شود و لذا بالا رفتن از دیوار ارگ برای خودنمایی کاری ناپسند است که می تواند به سلامت فرد و بنا لطمه بزند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شهروندان در همین رابطه خواست تا نسبت به موارد مشابه حساسیت بیشتری داشته باشند و با دیدن چنین صحنه هایی موارد را سریعا به پلیس اطلاع دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.