مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: روستای خانیک با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت سماق، به عنوان پایتخت این محصول شناخته می‌شود.

خانیک گناباد، پایتخت سماق کشور است
به گزارش قدس آنلاین ، محمد صبور بیلندی در آیین سومین جشنواره برداشت سماق در روستای خانیک از توابع شهرستان گناباد اظهار کرد: میزان تولید سماق در گناباد 195 تن بوده که 120 تن در روستای خانیک تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سماق خانیک همانند زعفران سنو ظرفیت ثبت جهانی را داشته که جهاد کشاورزی آمادگی خود را برای انجام اقدامات لازم در خصوص این مهم اعلام می‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از محصولات کم آب طلب حمایت می‌کند، تصریح کرد: باید از محصول سماق که در اراضی شیب‌دار و سنگلاخی رشد کرده و بهره‌وری اقتصادی بالایی نیز دارد، حمایت لازم را کرد.

صبور بیلندی بیان کرد: سطح زیر کشت سماق در روستای خانیک از تمام مناطق ایران بیشتر بوده بنابراین می‌توان کارگاه‌های نیمه صنعتی را برای فراوری این محصول در این روستا راه‌اندازی کرد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در تمام منابع 25 خاصیت برای سماق ذکر شده ولی تاکنون اقدامات تحقیقاتی برای بهره‌وری بیشتر این گیاه صورت نگرفته است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.