مدیر یک کاروان حج و زیارت گفت: بیشترین اعزام زائر را در مراسم حج امسال داشتیم و با این وجود جزو رضایت‌بخش‌ترین عملیات‌های حج در سال‌های اخیر بود.

عملیات حج امسال رضایت‌بخش بود
علیرضا ایمانی قدس آنلاین ، اظهار کرد: حج امسال از طرف ایران با توجه به حجم بالای زائر در چند سال اخیر که بیشترین تعداد زائر را اعزام کردیم، بسیار منظم انجام شد. از همان ابتدا خیلی سریع شرایط کار مهیا، روند کار عملیاتی و اجرایی و به نحو احسن و شایسته طی شد. همچنین در زمینه پروازها نیز همه چیز در ایران منظم اجرا شد.
وی عنوان کرد: شرایط در عربستان مقداری وابسته به کل مجموعه عملیات حج است؛ یعنی طرف مقابل ما با یک کشور درگیر نیست؛ بلکه با کشورهای مختلف و تمام مسلمانان جهان درگیر است تا بتواند این عملیات را به نحو شایسته انجام بدهد، شاید مقداری بی‌نظمی و ناهماهنگی در آن روند طبیعی باشد. برخی از کشورها مانند ایران، ترکیه یا حتی اندونزی بسیار منظم عملیات حج خود را انجام می‌دهند، نیروهای زیادی را درگیر عملیات می‌کنند و زائرشان در رفاه بیشتری است؛ اما برخی از کشورها اینگونه نیستند، ملاحظاتی که باید در انجام کار داشته باشند، نداشته و این در تمام روند کار تاثیرگذار است.
این مدیر کاروان حج و زیارت افزود: این بی‌نظمی‌ها در فضای کشور میزبان کاملاً مشهود بود؛ اما در مجموع عملیات حج باتوجه به اینکه بنده سال گذشته نیز در این مراسم حضور داشتم، بسیار منظم، بی‌دغدغه و بی‌دردسر انجام شد و می‌توان گفت جزو بهترین‌ عملیات‌های حجی بود که در سال‌های اخیر برگزار شد.
ایمانی اظهار کرد: در حج امسال، مشکل خاصی که به صورت حاد مطرح باشد نداشتیم؛ ولی در حجم بالای زائر چند میلیونی و نزدیک ۹۰ هزار زائر ایرانی در فضای بسیار محدود ایام منا، عرفات، جمرات و... نمی‌توانیم بگوییم هیچ بیماری‌ای نبوده و همه چیز کاملاً بی‌حاشیه و بی‌دردسر بوده است. قائدتاً مشکلاتی نیز وجود داشت؛ اما این مشکلات به‌گونه‌ای‌بود که به لحاظ ذهنی برای همه افراد پذیرفته شده بود؛ مشکلاتی که هر ساله هست مانند بیماری‌ها، فوتی‌هایی که داشتیم و آسیب‌هایی که در ازدحامات به زائرین رسید، همه امری طبیعی است.
وی درخصوص شرایط اعزام زائران در قالب حج عمره گفت: حج عمره بسیار وابسته به شرایط دیپلماتیک است. در حج واجب حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار زائر اعزام می‌کنیم اما در حج عمره باید توجه داشته باشیم که ما هفته‌ای یک مرتبه گروهی را از اقصی نقاط کشور به عربستان اعزام می‌کنیم و حجم رفت و برگشت و خدمت‌رسانی به زوار ما در عربستان بسیار بالا است. با توجه به این حجم بالا، باید دید آیا روابط دیپلماتیک ما اجازه می‌دهد این حجم از زائران ایرانی را به کشوری بفرستیم که تمام روابط دیپلماتیک ما با آن قطع است و آیا می‌توانند واقعاً خدمت‌رسانی کنند؟
این مدیر کاروان حج و زیارت بیان کرد: اگر وزارت امور خارجه به لحاظ دیپلماتیک این ظرفیت را به وجود بیاورد، بله منطقی است که فضای حج عمره دوباره شکل بگیرد و این اعزام‌ها انجام شود ولی اگر ما نتوانیم رابطه‌ای با کشور عربستان برقرار کنیم یا به عبارتی کشور عربستان نخواهد رابطه‌ منطقه‌ای با ایران برقرار کند، اعزام یک‌باره حجم بسیار زیادی از زائران ایران به کشور عربستان که در طول سال یعنی روند 6 ماه حج عمره ممکن است دچار چالش‌ها و آسیب‌های زیادی شوند، مقداری خطرناک خواهد کرد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.