حسین محمودی اصل گفت: مدیریت مناسب نیروی انسانی است که منجر به تولید دانش بنیان؛ صادرات دانش؛ تکنولوژی و تولیدات با ارزش افزوده بالا می شود. خوشبختانه به لحاظ نیروی انسانی جوان و تحصلیکرده مشکلی در کشور وجود ندارد، فقط گویا مسوولان هنوز متوجه این ثروت بزرگ نشده اند.

شکوفایی اقتصاد با ارزش افزوده ناشی از رونق فناوری ممکن می‌شود/مدیریت‌های سفارشی قاتل تولید است

حسین محمودی اصل اقتصاددان در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص بیانات مقام معظم رهبری درخصوص توجه به تولید گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیأت دولت یک بار دیگر بر لزوم اهتمام به تولید و رونق تولید تأکید کردند. ایشان سالیان سال مسائل مختلف اقتصادی با محوریت تولید را مورد نظر داشته و به دولتها گوشزد کرده‌اند چرا که پرباری اقتصاد یکی از عوامل مهم توفیق حکومتها به شمار می‌رود. ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تأکید معظم له بر رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت و کسب ارزش افزوده چند برابری از محل ایجاد صنایع پایین دستی به جای خام فروشی محصولات پتروشیمی و کمک به افزایش اشتغال از جمله موضوعاتی است که اهمیت آن در تأکیدات رهبر انقلاب مشهود است.

 وی در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت نیروی جوان کشور گفت: نیروی انسانی مؤلفه مهمی است که رهبر فرزانه انقلاب یک بار دیگر بر استفاده هر چه بهتر از این سرمایه خدادادی تأکید کردند.  نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده بزرگترین دارایی و سرمایه اصلی اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود. مدیریت مناسب نیروی انسانی منجر به تولید دانش بنیان، صادرات دانش، تکنولوژی و تولیدات با ارزش افزوده بالا می‌شود. خوشبختانه به لحاظ نیروی انسانی جوان و تحصلیکرده مشکلی در کشور وجود ندارد، فقط  گویا مسؤولان هنوز متوجه این ثروت بزرگ نشده‌اند. بهره مندی از خلاقیت، توانایی و ایده‌های جوانان ایرانی اولین عامل رشد و شکوفایی اقتصاد خواهد بود. عدم توجه به استفاده از سرمایۀ نیروی انسانی و توان جوانان تحصیلکرده تبعات و چالشهایی بر کشور تحمیل می‌کند که ممکن است فرصت بودن این سرمایه را به تهدیدی علیه کشور تبدیل کند.

برنامه ریزی هدفمند در تخصیص سرمایه شرط رونق تولید است

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: سرمایه مؤلفه دیگری است که اختصاص صحیح، هدفمند، برنامه ریزی شده و نظارت کافی بر آن می‌تواند قابلیت تولید را دو چندان کند. بسیاری از واحدهای تولیدی ما بازاریابی و سیستم مدیریتی مناسب ندارند در حالی که برخی از کالاهای تولیدی ما در صورت بازاریابی، برندسازی و بسته‌بندی مناسب می‌تواند به کشورهای همسایه پیش فروش و صادر شوند. پیش فروش عامل مهمی در تأمین مالی کم هزینه‌ای است که صنایع کشور می‌توانند از آن بهره مند شوند. تأمین مالی گرانقیمت معمولاً باعث اتلاف کارکرد کل واحدهای تولیدی می‌شود در صورتی که اگر تأمین مالی به صورت پیش فروش و سفارشی باشد قطعاً بخشی از نیاز مالی شرکتها تأمین می‌شود.

حسین محمودی اصل در خصوص تسهیلات دهی سیستم بانکی گفت: با آنکه بانکها نقدینگی بسیاری از مردم جمع آوری کرده‌اند اما رفتار و سیاست گذاری سیستم بانکی کشور نشان داده که علاقۀ زیادی به پرداخت تسهیلات مالی به بنگاه ها و صنایع ندارند و تنها به بنگاه های زیر مجموعه خود خدمت می کنند. عدم وجود نظارت و کار کارشناسی شده و عدم طراحی مکانیزم مشخصی برای پرداخت اقساط وام نیز مشکل دیگری است که شاهد آن 140 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی است. از سوی دیگر رقم تسهیلاتی که بانک در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهد تنها به رشد 4 درصدی تولید کمک می‌کند در حالی که نرخ رشد تولید در طی چند سال گذشته باید به بیش از 15 درصد افزایش می یافت.

تشویق سرمایه گذاران؛ عامل مهم هدایت نقدینگی به تولید است

هدایت سرمایه های سرگردان و نقدینگی موجود به سمت تولید نیازمند طراحی تشویق ها و بسترسازی برای فضای مشارکت بیشتر است. وقتی سیاست گذاریها به گونه ای است که سود دلالی سالانه 300 درصد است طبیعی است افراد به جای تولید به سمت بازارهای دلالی سوق داده می شوند، از این رو طراحی مکانیزمی جهت سود دهی بیشتر تولید و ایجاد رغبت در سرمایه گذاران بسیار ضروری است.

خوشبختانه در بخش فناوری دارای مزیت نسبی هستیم. صنایع هسته‌ای نانو، دارویی با داشتن رتبه زیر ده و رتبه قابل توجه علمی کشور خبرهای خوبی است اما کافی نیست. یقیناً تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌ها بسیار حیاتی و تمرکز بر روی آن لازم است. امروز فروش فناوری در جهان ارزش افزوده بسیار بالایی به خود اختصاص داده است؛ ضمن اینکه اهرمی سیاسی نیز قلمداد می‌شود. بسیاری از فشارهایی که امروزه توسط کشورهای توسعه یافته به سایر کشورها از طریق تحریم به عمل می آید ناشی از نداشتن فناوری است؛ قطعا برخورداری از فناوریها و دانش روز نیت  تحریم را دچار مشکل کرده، منجر به رشد و توسعه کشور می‌شود.

 مدیریت کارآمد، خلاق و شایسته یکی دیگراز کلیدهای رونق تولید است.  آنچه متأسفانه در انتخاب مدیران به عنوان روال دیده می‌شود توجه به رزومه مدیریتی است تا کارنامه مدیریتی! بی تردید مدیرانی باید در رأس امور قرار داده شوند که کارنامه درخشان ومورد تایید ی دارند؛ مدیربا سابقه ای که نوآوری ندارد؛ نمی تواند اقتصاد را متحول کند؛ لذا دوری از مدیریتهای سفارشی و توجه به میزان شایستگی مدیریتی است که رشد و توسعه اقتصادی را تضمین می‌کند. قطعاً مقام معظم رهبری با این دیدگاه حمایت از تولید را مورد توجه و تاکید دائمی قرار داده اند که رمز عبور و رسیدن به توسعه و شکوفایی رونق اقتصادی در تولید صادرات محور است؛ استراتژی روشنی که  اقتصاد را از درون متحول و زمینه ساز توفیقات دیگری در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.