تولیت آستان قدس رضوی گفت: خادمی حضرت رضا(ع) تنها به لباس خادمی و حضور در حرم مطهر منحصر نمی‌شود بلکه تمام شئون زندگی خادمان بارگاه رضوی باید امام رضایی باشد.

تمام شئون زندگی خادمان رضوی باید امام رضایی باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم اهدای احکام جمعی از خادمان بارگاه منور امام رضا(ع) که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این روایت از معصوم که فرمودند «رَحِمَ اللهُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ»(خداوند رحمت کند کسی را که قدر و منزلت خویش را بداند.) تصریح کرد: اینکه انسان بداند کجا هست، چه مسئولیت و جایگاهی دارد، بسیار با اهمیت و ارزشمند است، حقیقتا بالاتر از خادمی دستگاه مقدس و نورانی حضرت امام رئوف علی بن موسی الرضا(ع) چیست؟

وی افزود: امام خمینی(ره) در دیدار با خادمان حرم مطهر رضوی تعبیرات زیبایی بکار بردند، ایشان با آن جایگاه با عظمت و تأثیر گذار در رهبری امت اسلام می‌فرمایند «امیدواریم همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی قرار دهد» یا می‌فرمایند «شما چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان کار می‌کنید»، اینکه امام راحل با آن عظمت، حسنات و اقدامات عظیم‌شان به حال خادمان دستگاه مقدس حضرت رضا(ع) غبطه می‌خورند، دلیلش آن است که ایشان نسبت به جایگاه رفیع این بارگاه معرفت دارند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب این آستان ملکوتی را قطعه‌ای از بهشت می‌خوانند و یا می‌فرمایند «نمی‌توان گفت دستگاه امام علی بن موسی الرضا(ع) امروز فرق دارد با زمانی که ایشان در حیات ظاهری بودند.» دلیلش معرفت معظم‌له نسبت به جایگاه رفیع آستان قدس رضوی است.
وی اظهار کرد: بسیاری در طول عمرشان آرزو دارن یکبار به این آستان مقدس مشرف شوند، اما نمی‌توانند. خداوند به ما نعمتی بسیار بزرگ عنایت کرده و در برابر این لطف الهی مسئولیتی سنگین داریم. 
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شکرگزاری نسبت به نعمات باید متناسب با آن نعمت باشد، خاطرنشان کرد: نعمت خدمت در دستگاه اهل بیت(ع)، توفیق و سعادتی بزرگ و به همان میزان مسئولیت و شکرگزاری‌ آن نیز سنگین است.
وی شکرگزاری نعم الهی را به دو صورت زبانی و عملی برشمرد و تصریح کرد: به عنوان مثال اگر خداوند به فردی ثروت عنایت کرده، تنها شکر زبانی کافی نیست، شکر عملی این نعمت انفاق و دستگیری از فقراست، اگر خداوند شخصی را از دانش و موقعیت علمی برخوردار کرده، شکرگزاری عملی آن آموزش و خدمت به جامعه است. شکر نعمت افتخار خادمی حضرت رضا علیه السلام نیز در عمل نیز تمسک به سیره آن حضرت در تمام شئون زندگی خادم است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: خادمی حضرت رضا(ع) تنها منحصر در پوشیدن لباس خادمی و حضور در حرم مطهر نیست؛ رفتار، گفتار، منش، معاشرت و زندگی خادم باید رنگ و بوی امام رضایی داشته باشد؛ به طوری که رضایت و خشنودی حضرت رضا(ع) را بدنبال داشته و مایه افتخار ایشان از وجود چنین خادمانی باشد.
وی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی مردمی است و باید مردمی نیز اداره شود، ابراز کرد: مردم نسبت به این آستان منور حساس هستند. رفتارها و تعاملات در حرم باید بگونه‌ای باشد که مردم با ورود به این بارگاه نورانی احساس کنند که اینجا متفاوت از سایر دستگاههای اداری است و آستان قدس از این جهت باید برای تمام دستگاههای ارائه دهنده خدمت به مردم الگو، سرآمد و پیشتاز باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: عناوین مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و... برای افراد، اگرچه در جای خود محترم است؛ اما آنچه در این آستان محل توجه و اعتنا باید باشد، تنها یک عنوان است و آن، عنوان «زائر حضرت رضا(ع)» است.سایر عناوین مربوط به خارج از حرم مطهر است و در این بارگاه نورانی ما موظفیم همه را به یک چشم دیده و با همه به یک عنوان برخورد و تکریم نماییم.

وی اظهار کرد: نباید در رفتار و میزان احترام گذاشتن خدام میان یک مثلا پیرمرد روستایی با لباس مندرس و یک شخصیت معروف کمترین تفاوتی وجود داشته باشد؛ هردو برای ما عزیز و گرامی هستند؛ چراکه میهمان امام رئوف اند و باید با هر دو در اوج احترام و تواضع و مهربانی برخورد کنیم و قطعا این انتظار حضرت از همه خادمانشان است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در پایان ضمن در خواست از خادمان بارگاه رضوی برای مشارکت فعال در امور تصمیم‌گیری‌ و مدیریت حرم مطهر گفت: قطعا خدام به جهت ارتباط مستقیم با زائران بهترین شناخت را نسبت به مشکلات احتمالی در خدمت‌رسانی‌ها دارند، از این رو پذیرای هرگونه نقد و پیشنهاد سازنده خدام محترم برای بهبود هرچه بیشتر شرایط خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.