با حضور تولیت آستان قدس رضوی از بخش‌های جدید بیمارستان فوق تخصصی رضوی رونمایی به عمل آمد.

گام جدید آستان قدس در خدمات درمانی و توسعه داروسازی

احمد فیاض/

با حضور تولیت آستان قدس رضوی از بخش‌های جدید بیمارستان فوق تخصصی رضوی رونمایی به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار قدس؛ تولیت آستان قدس رضوی صبح پنجشنبه و در آستانه روز گرامیداشت پزشک با حضور در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد مقدس علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با کادر نظام سلامت بیمارستان، از بخش‌های مختلف و تخصصی بیمارستان رضوی بازدید به عمل آورد. در این بازدید؛ بخش‌های جدید بیمارستان فوق تخصصی رضوی، شبکه جامع سلامت رضوی، واحد جدید بیماران بین‌الملل و همراه‌سرای غدیر، افتتاح و روند پیشرفت اتاق‌های عمل یازده‌گانه و بیمارستان سیار رضوی مورد بازدید قرار گرفت و از پزشکان نمونه نیز تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم که با حضور سرکنسولگری ترکیه در مشهد، نمایندگان کنسولگری پاکستان و افغانستان و معاون نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق برگزار شد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی بیمارستان رضوی را نشان آستان قدس رضوی دانست و با تأکید بر حفظ این نشان با حمایت از محرومان و اقشار نابرخوردار اظهار کرد: توفیق هر کسی منوط به سلامت جسم اوست و این منوط به تلاش پزشکان یک جامعه است. اگر جامعه‌ای از وجود پزشکان معتمد و متعهد بی‌بهره باشد دچار اضمحلال خواهد شد و حرفه پزشکی بسیار خطیر و ارزشمند است.

وی از پزشکان به عنوان ناجیان نسل‌ها نام برد که در حیات و زندگی معنوی نسل‌ها شریک هستند و با اشاره به سیره نبوی و علوی خاطرنشان کرد: در روایات پیامبر(ص) به پزشک معاصر خود شمقدر، فرموده است، هیچ‌ کس را پیش از شناسایی و معاینه کامل مداوا نکن و امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر(ص) همواره به‌عنوان یک طبیب یاد می‌کرد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید دارند که باید کمک کنیم بیمار همان یک درد را داشته باشد و دیگر به این درد او سایر دردها همچون بیمه، درمان، مخارج و یافتن پزشک حاذق افزوده نشود. بنابراین نباید به گونه‌ای رفتار نماییم که بیمار درد اصلی‌اش را فراموش کند و گرفتار حل مسائل جانبی درمانش شود. بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب؛ در آستان قدس رضوی باید بتوانیم در حد توانمان به مریض کمک کنیم تا همان یک درد جسمی را داشته باشد.

وی درباره با اهمیت دانستن نشان رضوی و حفظ آن تصریح کرد: بیمارستان رضوی؛ نشان رضوی دارد از این رو باید از همه ظرفیت‌ها برای رشد و ارتقای این مجموعه بهره برد. این نشان نباید راحت و آسان هزینه و استفاده شود بلکه نشان رضوی یک امتیاز و تشخصی است که نمی‌شود به‌راحتی از آن گذشت، زیرا وقتی این نشان روی چیزی قرار می‌گیرد به آن ارزش و اعتبار می‌دهد. آنچه دارای نشان رضوی است باید با استانداردهای رضوی نیز مطابقت داشته باشد، زیرا امام رضا(ع) یک نشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در تبیین استانداردهای رضوی عنوان کرد: این استانداردها عبارتند از: متبحرترین پزشکان، بهترین امکانات و تجهیزات، بهترین برخورد انسانی و کرامت قائل شدن برای بیمار. ما باید در حفظ استانداردهای نشان رضوی که به ‌تشکیلاتمان می‌زنیم کوشا باشیم، در غیر این صورت این نشان را خراب می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه یکی از استانداردهای رضوی را حمایت از محرومان و اقشار ضعیف جامعه ذکر کرد و افزود: اگر محرومان نمی‌توانند برای درمان و مداوا به این بیمارستان مراجعه نمایند باید این مسئله را اصلاح کنیم، چون استاندارد برند رضوی که همواره حمایت از محرومان است را ندارد. باید از منابع این بیمارستان و درآمدهای آن برای حمایت از مناطق محروم در قالب ساخت درمانگاه، دارالشفا یا ارائه خدمات درمانی رایگان هزینه شود تا استانداردهای رضوی را رعایت کرده باشیم. نمی‌توانیم نسبت به محرومان و نیازمندان بی‌تفاوت باشیم و باید مدیریت کنیم تا از درآمد بیمارستان به ‌محرومان برسیم و فقط به ‌فکر سود و درآمدزایی نباشیم، امیدوارم با این کار امام رضا(ع) از ما راضی شوند. تمام تلاش ما رسیدن به نشان اول از نظر سلامت و درمان در منطقه است.

مدیرعامل بیمارستان رضوی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های چهارده ساله بیمارستان رضوی اظهار کرد: بیمارستان رضوی ۱۴ سال قبل افتتاح شد و در طول این سالیان اهتمام این بیمارستان همواره این است که به‌عنوان گزینه نخست برای خدمات سلامت از طرف مردم کشور و منطقه انتخاب شود.

دکتر رضا سعیدی در ادامه گزارش خود به جذب بیمارانی از منطقه غرب آسیا اشاره کرد و افزود: این بیمارستان در سال ۹۵ حدود ۴ هزار بیمار را از منطقه غرب آسیا زیر پوشش قرار داده و این آمار در سال ۹۶ به 5 هزار نفر رسید. در سال ۹۷ با رشد دو برابری این بیمارستان توانست به ‌بیش از 10 هزار بیمار خارجی خدمات‌رسانی داشته باشد.

وی در همین ارتباط تأکید کرد: واحد «بیماران بین‌الملل» با هدف تسریع و تسهیل در فرایند پذیرش و ترخیص گردشگران سلامت با برخورداری از مترجمان مجرب، پزشکان هم‌زبان و هم‌ملیت دارای استانداردهای عالی در رده‌های بین‌المللی در این بیمارستان بهره‌برداری شد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد این بیمارستان توانسته جایگاه خودش را در بین بیماران منطقه پیدا کند. امیدواریم با کاهش نواقص و افزایش تجهیزات بتوانیم به‌ زودی به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تبدیل شدن این بیمارستان به یک نشان سطح اول و برتر در منطقه غرب آسیا دست پیدا کنیم. تمام سعی ما این است که‌ به سمت این چشم‌انداز حرکت کنیم و در منطقه به نشان اول از نظر سلامت و درمان تبدیل شویم.

سعیدی اظهار داشت: بر اساس موافقت وزارت بهداشت، امسال دستگاه‌های شتاب‌دهنده و نمونه‌های جدید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی به امکانات بیمارستان رضوی افزوده می‌شود و امیدواریم با تجهیزات جدید همچون دستگاه شتاب‌دهنده و افزوده شدن هفت اتاق‌ عمل جدید که در شرف تکمیل شدن است با اتاق‌های عمل قبلی که در مجموع ۱۸ اتاق عمل می‌شود و نرم‌افزار جامع سلامت برای پذیرش بیماران خارجی و با افزایش ورودی و کاهش هزینه‌ها، بتوانیم بیش از پیش در راستای خدمات‌رسانی به‌ بیماران حرکت کنیم. اتاق عمل‌های یازده‌گانه از طرح‌های در دست اجرای این مرکز درمانی است که در 2 هزار مترمربع با اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است.

مدیرعامل بیمارستان رضوی در افتتاح همراه‌سرای غدیر نیز گفت: همراه‌سرای غدیر با ۳۵۰ مترمربع مساحت با امکاناتی از قبیل محل بازی کودکان، سالن مطالعه، کافی‌نت، تفریحات ورزشی و نمازخانه پذیرای همراهان بیماران بستری شده است و به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی در بازدید تولیت آستان قدس رضوی از بیمارستان سیار بیمارستان رضوی نیز اظهار کرد: این بیمارستان سیار شامل اتوبوس ویژه درمانی مجهز به پیشرفته‌ترین و نوین‌ترین تجهیزات پزشکی دارای بخش‌های اورژانس، درمانگاه عمومی با ۱۰ تخت بستری و یک تخت احیا، آزمایشگاه و دستگاه‌های ویژه رادیولوژی و سونوگرافی، اتاق عمل ویژه جراحی‌های سرپایی و چهار یونیت دندانپزشکی است که به زودی فعالیت خود را همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین حسینی آغاز می‌کند. 100 نفر از کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان رضوی نیز در ایام پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی در عتبات عالیات برای ارائه خدمات پزشکی، جراحی‌های عمومی و... حضور خواهند یافت.

مدیر بنیاد سلامت بیمارستان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از توفیقات سال‌های اخیر در راستای تصویری که تولیت آستان قدس رضوی از بیمارستان رضوی انتظار دارند، حرکت فراملی، عالمانه و علمی این بیمارستان است که در این زمینه همکاری‌های خوبی با دانشگاه‌های کشور شروع شده است.

دکتر محمود شبستری با اشاره به افتتاح سامانه گردشگری خاطرنشان کرد: امیدواریم در راستای خدمات‌رسانی بیشتر گام برداریم، در حال حاضر این بیمارستان در شرف مجهز شدن به ‌دستگاه‌های پیشرفته سی‌تی آنژیدگرافی و اتاق‌های عمل پیشرفته است که با این اتفاق بیمارستان در درجه ممتاز قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به لطف الهی و عنایت خاص امام رضا(ع) پزشکانی متعهد در بیمارستان رضوی که مزین به نام مبارک امام هشتم(ع) است در حال فعالیت هستند، گفت: حضور پزشکان متعهد و مجرب بیمارستان رضوی با کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ برای کمک به مرکز سلامت محور دولتی را به ‌خوبی و با استانداردهای جهانی داریم و این در حالی است که اجرای چنین فعالیت‌هایی در بیمارستان‌های خصوصی سودآور نیست، اما نگاه آستان قدس رضوی در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری عظیم برای سلامت مردم است.

وی درباره حق‌العمل‌های پزشکان بیمارستان تصریح کرد: پزشکان این بیمارستان نصف بیمارستان‌های خصوصی حق‌العمل دریافت می‌کنند. همچنین خادمیاران رضوی به ‌مناسبت روز پزشک و عید غدیر به ‌مدت سه روز خدمات رایگان به‌ مردم ارائه دادند. در دهه ولایت و امامت نیز در چهار نقطه از اطراف حرم مطهر رضوی در طول سه روز خدمات درمانی رایگان ارائه کردند.

رئیس بنیاد سلامت بیمارستان رضوی افزود: هم‌ اکنون در این بیمارستان در مدت نیم ساعت به‌ محض رسیدن بیماری که رگ قلب او گرفته و سکته قلبی کرده‌ است، با مدد پزشکان حاذق و امکانات پیشرفته‌اش در مدت نیم ساعت رگ را باز می‌کنند و لخته خون را برمی‌دارند. این طرح برای بیمارانی که سکته مغزی شده‌اند نیز اجرا می‌شود.

محمود شبستری ارتباط بیمارستان رضوی با دانشگاه‌های علوم پزشکی را از دیگر توفیقات حوزه سلامت آستان قدس رضوی دانست و افزود: توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و ارتباط این مرکز درمانی با پزشکان و دانشمندان خارجی و برگزاری همایش‌های بین‌المللی و تخصصی از جمله دستاوردهای این مجموعه است. همچنین بزرگ‌ترین همایش بین‌المللی قلب با حضور متخصصان ۴۰ کشور پاییز امسال با میزبانی بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار می‌شود.

بازدید تولیت آستان قدس رضوی از بیمارستان رضوی البته حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت. یکی از حاشیه‌های جالب آن ابراز قدردانی و تشکر شهروند عراقی ساکن ترکیه بود که در مواجهه با حجت‌الاسلام والمسلمین مروی از خدمات کمی و کیفی بیمارستان رضوی و تکریم بیماران و همراهان بیمار به زبان عربی تشکر نمود. تولیت آستان قدس رضوی نیز برای این فرد و بیمار بستری شده در بیمارستان آرزوی صحت، سلامتی و شفای عاجل کرد. شماری از ارباب رجوع نیز در گفت‌وگوی بی‌واسطه به طرح مشکلات پرداخته و انتقادات و پیشنهادات خود را با تولیت آستان قدس رضوی درمیان گذاشتند. کارگران و تکنسین‌های اتاق عمل‌های یازده‌گانه نیز در فضایی گرم و صمیمی با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی عکس یادگاری گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.