سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خواف با اشاره به‌اینکه حل مشکلات سنگان در حد شهرستان و استان نیست، گفت: مشکلات صنایع معدنی سنگان در سطح ملی پیگیری می‌شود.

مشکلات معادن سنگان در سطح ملی پیگیری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین ؛ داوود صنعتی گفت: سنگان دارای پتانسیل‌های بالقوه منحصر به‌فردی در حوزه‌های صنعت و معدن بوده و به‌دلیل برخورداری از یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن با عیار ۶۳ درصد به‌عسلویه شرق کشور معروف است که برآوردها گویای وجود ۱.۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در این منطقه است.  
 
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خواف تصریح کرد: معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و 5 میلیون تن سنگ آهن است.
 
وی همچنین به‌مشکل تامین آب صنایع معدنی در این حوزه اشاره کرد و گفت: صنایع فولادی در منطقه خواف برای تولید نیاز به‌آب کافی دارند و از سویی دیگر به‌علت خشکسالی، تامین آب در سال‌های گذشته برای صاحبان صنایع این منطقه دشوار شده است، صاحبان صنایع فولادی در منطقه خواف، قادر به‌برداشت سهم مناسب از سفره‌های آب‌های زیرزمینی نبودند و در سال‌های گذشته طرح‌هایی مبنی بر انتقال آب از شهرهای نزدیک به‌این منطقه یا انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان مطرح شدند.
 
صنعتی با بیان اینکه حل مشکلات سنگان در حد شهرستان و استان نیست، تاکید کرد: مشکل حمل‌ و نقل و تامین آب صنایع معدنی سنگان در دستو کار دولت و زیر ساخت‌های شرق کشور قرار گرفته است و در برنامه ششم و برنامه‌ای که مصوبه دولت و هیأت وزیران است، پیگیری‌های لازم در حال انجام است.
 
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خواف بیان کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کار بهره‌برداری از معادن پلاسری سنگ آهن این منطقه را برعهده گرفته و خوراک مناسب واحدهای صنعتی این بخش را تامین می‌کند. آنچه در منطقه سنگان خواف از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فرآوری سنگ آهن انجام شده و پروژه‌هایی که در آینده از سوی این شرکت‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید، نویدبخش تکمیل زنجیره فولاد در شرق کشور و توسعه منطقه‌ای و ملی است.
 
وی تصریح کرد: افزایش تعداد کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن در سنگان به‌معنی سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومانی است.
 
صنعتی ابراز کرد: در حال حاضر ذخیره قطعی سنگ آهن در سنگان به‌بیش از یک میلیارد تن می‌رسد و بیش از ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن ایران در معادن سنگان جای دارد.
 
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خواف متذکر شد: هدف اجرای طرح‌های فولادی در منطقه سنگان خواف، جلوگیری از خام‌فروشی بوده که این اتفاق در منطقه افتاده و زنجیره فولاد از خرد کردن سنگ گرفته تا تولید آهن اسفنجی و فولاد در حال تکمیل است.
 
وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از شهرستان‌های خواف، رشتخوار، تربت حیدریه، تربت جام در کارخانجات مجتمع سنگان مستقر و مشغول به کارند.
 
صنعتی در بخش دیگری از سخنانش به‌اتصال مجتمع معادن سنگان خواف به‌شبکه گازی اشاره کرد و گفت: با اتمام عملیات گازرسانی به‌معادن سنگان خواف، صنایع این بخش به شبکه اصلی گاز متصل شدند. برای اتصال مجتمع سنگان خواف به‌شبکه گازرسانی کشور ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
 
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان خواف تصریح کرد: عملیات گازرسانی و اتصال مجتمع معادن سنگ آهن سنگان خواف به‌شبکه گاز کشور از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و در این راستا ۹۰ کیلومتر لوله گذاری گاز انجام شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.