کردستان-فرش استان کردستان باوجود قدمتی ۴۰۰ ساله و بافت و طراحی منحصربه‌فرد اما مدتی است که برخی مشکلات در تاروپود آن رخنه کرده است.

فرش کردستان چشم‌انتظار بازاریابی جهانی است

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: مشکلات فرش کردستان از همان دارهای قالی با گرانی رنگ و پشم گره می‌خورد و به بیمه فرش‌بافان و درنهایت نبود خریدار و کمبود صادرات و بی‌رونقی بازار شکل می‌گیرد.

بسیاری از فرش‌بافان هنوز پس از سال‌ها از نبود بیمه گلایه دارند اما بیشترین گلایه آن‌ها هنگامی است که فرش بافته‌شده به فروش نمی‌رسد و دست رنج یک‌ساله آن‌ها بر روی زمین می‌ماند و مجبور می‌شوند آن را به دلالان فرش باقیمت نازل به فروش برسانند.

هرچند که در طی سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف دولت با پرداخت تسهیلات با سود اندک به کارگاه‌های تولیدی اقدام کرده است اما ظاهراً این اقدامات دردی را دوا نکرده و هنوز کارگاه‌های تولیدی کم‌رمق و بی‌رونق هستند.

نیاز به سیاست‌گذاری

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید برای برند سازی و تبلیغات و هم‌چنین بازارهای فروش جهانی سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری داشت بیان می‌کند: از دولت انتظار می‌رود برای ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید فرش دستبافت سیاست‌گذاری کرده و از فعالان این بخش حمایت مالی کند.متأسفانه بازار داخلی فرش مانند سال‌های گذشته نیست و لذا باید بر روی صادرات و بازارهای جهانی متمرکز شد

حمدالله کریمی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان توان مالی لازم را نداشته و دست آن‌ها از بازارهای جهانی  و بازاریابی کوتاه است ادامه می‌دهد: اگرچه بارها از طریق پرداخت تسهیلات بانکی از بافندگان فرش دستباف حمایت کرده‌ایم اما این نوع کمک‌ها کارگشا نیست و باید از ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی حمایت کرده و بافندگان را حمایت کنیم.

وی با اشاره به فرش بیجار به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین فرش‌های ایرانی که زیبایی و دوام آن شهرت جهانی دارد می‌افزاید: حمایت‌های دولت در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و هم‌چنین صادرکنندگان می‌تواند نقش بسزایی برای رونق تولید و هم‌چنین ارزآوری داشته باشد.

وی بیمه فرش‌بافان را حداقل اقدام برای دلگرمی آن‌ها به کار و کوچک‌ترین چتر حمایتی دولت از این هنرمندان عنوان می‌کند و می‌گوید: برای حفظ صنعت فرش دست‌بافت باید هنرمندان را دلگرم نگاه داشت و از کارگاه‌های تولیدی و محلی حمایت کرد.

شناسایی فرش‌بافان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه بابیان اینکه امسال تمام بافندگان واقعی فرش در این استان شناسایی‌شده و زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند اظهار می‌کند: مشکل اصلی فرش‌بافان استان حمایت بیمه‌ای ضعیف است لذا  با بیمه کردن این افراد می‌توان گام مهمی در ایجاد انگیزه برای فعالیت آنان و رونق فرش دستباف استان برداشت.

محمد دره وزمی  بابیان اینکه برنامه ما این است که امسال تمام بافندگان واقعی فرش را شناسایی کرده و طبق توافق با مرکز ملی فرش آنان را زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهی می‌افزاید: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده در کردستان فعال بوده که حدود ۱۵ هزار نفر آنان زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که تولیدکنندگان این استان سالانه حدود ۱۷ هزار مترمربع فرش می‌بافند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه فرش این استان به‌عنوان برند در کشور شناخته می‌شود یادآور می‌شود: سال گذشته دو برند فرش سنندج و بیجار ثبت ملی شدند و امسال نیز ثبت جهانی آن در حال پیگیری است.

حمایت تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت سهامی فرش استان کردستان بابیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم از رونق بازار نیز کاسته است در این راستا می‌گوید: مشکل بیمه، رد صلاحیت شدن بافندگان، کاهش صادرات فرش و غیربومی بودن بیشتر تاجران فرش ازجمله مشکلات این حوزه در استان است.

بهرام احترامی از مسئولان کردستانی انتظار می‌رود از تولیدکنندگان فرش دستباف و تولیدات داخلی آنان حمایت کنند چراکه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان استان نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وی بیان می کند: در حال حاضر چون رقیب‌هایی برای فرش کشور وجود دارد و آن‌ها فرش‌هایشان را با شرایط و تبلیغات بهتری نسبت به فرش ما ارائه می‌کنند، طبیعتاً ما با مشکلات صادراتی مواجه هستیم بنابراین نیاز به تبلیغات بیشتری در این زمینه است و ورود به بازارهای جدید یکی از الزامات برای فرش کشور ما است.

وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان تاکنون اقدامات بسیاری انجام پذیرفته است ادامه می‌دهد: هرساله با برپایی نمایشگاه‌های فرش سعی می‌شود تا کمک‌حال تولیدکنندگان برای به فروش رساندن محصولات آن‌ها باشیم.

احترامی اذعان می کند: وقتی ما بازارهای جهانی را از دست دادیم مجبور شدیم به بازارهای داخلی روی بیاوریم اما بخش زیادی از مصرف‌کننده‌های داخلی ما توان اقتصادی ندارند و همچنین تغییر روند ساختار زندگی و مسائل مدگرایی نیز تأثیر بسزایی درروند کاهش تمایلات به فرش دستباف داشته است.

وی می‌گوید: حتی دسترنج قالیبافان کردستانی به‌صورت اقساط در اختیار مصرف‌کنندگان قراردادیم و فرش‌ها  را با اقساط ۱۵ماهه و بدون کارمزد به مشتریان واگذار کردیم اما متأسفانه بازار داخلی مانند سال‌های گذشته نیست و کشش برای فروش ندارد و لذا باید بر روی صادرات و بازارهای جهانی متمرکز شد.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است وقتی‌که مشتری برای فروش وجود ندارد و یا کم می‌شود تولید نیز رو به کاهش می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.