خوزستان- تاکید رهبر معظم انقلاب بر حل معضل آب و فاضلاب اهواز پرده از نامه نگاری های فعالان محیط زیست به رهبر می داد، فعالینی که از مسئولان استانی دست شسته و مجبور شده بودند دست به دامان مقام نخست مملکت شوند!

آیا امیدی بر پایان معضل فاضلاب اهواز  هست؟

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ اقرار به تلاقی آب و فاضلاب آنهم توسط شخص اول یک ارگان و عضو شورا، پرده برداری از ریخته شدن فاضلاب های صنعتی و شهری بدون تصفیه اولیه در رود کارون که صنعتی اش افزایش مبتلایان به اوتیسم را در پی دارد و شهری اش به دلیل داشتن «پی.اچ.ام»  سرطان زاست، خالی شدن فاضلاب های بیمارستانها و آبی با طمع رادیو اکتیو به خورد مردم رفتن یا حتی بالا آمدن گاه و بیگاه فاضلاب های خیابان بدون باران و فاجعه تر در زمان بارندگی، دزدیده شدن مداوم منهولهای چاه های فاضلاب و جان دادن ماهی ها و مرغان دریایی در میان کارون..

نارضایتی

هر کدام از این ها به تنهایی برای یک شهر می توانست نارضایتی از یک ارگان و درپی آن برخورد باشد. در اهواز اما چنین ارگانی در افتتاح پروژه های بی سرو سامان که هیچ وقت به انتها نمی رسند بالاترین تعداد خبرنگار و رسانه را به دنبال دارد! هیچ؛ تقدیرو تشکرها نشان می دهد این جاده بی پایان مصیبت، میان بری ندارد.

فردوس کریمی که تصدی آبفا اهواز را در دست داشت در جلسه مصوبات هیات دولت از تلاقی بین آب و فاضلاب اهواز پرده برداشت، تکاپوها آغاز شد، سالها داد سخن فعالان محیط زیستی و رسانه از اینکه انواع فاضلاب های اهواز به رودخانه کارون می ریزد تبدیل به حرفهای روتینی شده بود که بعد از هوا چطور است؟ مردم با یکدیگر ردو بدل می کردند و بعد هر کس راه خود را می رفت، مسئولان به گوش جان می شنیدند اما بعد آن هم یک گوشه از انبار مشکلات خاک می خورد.

منوی آبفای اهواز

کسی فکر نمی کرد نقطه تلاقی آب و فاضلاب را بتوان به بیماری هپاتیت گره زد، چند وقتی بود که زمزمه های رادیو اکتیوی بودن یا سرب داشتن آب آشامیدنی نقل محافل خبری بود و بعد کاشف به عمل آمد که آبی که می خوریم به سلامتی آنتی بیوتیک هم دارد.

کار به جایی رسید که در جلسات سیل بالاترین دغدغه متولیان معضل آب و فاضلاب شد، ابرمعضلی که دستهای تمام متولیانش را بسته، بنابراین توانی که می توانست صرف حل معضلات پساسیل باشد هم صرف صحبت از مشکلات فاضلاب باشد، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان سید مهدی حسینی‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان؛ بیشترین دغدغه در سیل را آب که محور سلامت انسان را دربردارد دانسته و گفته بود: با توجه به اینکه در فصل شیوع بیماری‌های اسهالی و بیماری‌های روده‌ای قرار داریم، وجود فاضلاب در خیابان‌ها نگرانی‌ها را در خصوص شیوع و امکان ابتلا مردم به بیماری‌های روده‌ای از جمله اسهال افزایش داده است و شرکت آب و فاضلاب و شهرداری اهواز باید بدون فوت وقت اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهد.

اما شرکت آبفا و شهرداری اهواز بارها این اولتیماتوم ها را شنیده بودند و اهمیتی نداده بودند،  مدیر عامل پیشین سازمان آب و برق هم گفته بود که سالانه ۲۶ میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون می‌ریزد مدیرها می آمدند و آبروی اهواز کف دست آنها می چرخید اما تمام اینها انگار ارزش، آسوده خیال بر روی صندلی ها تکیه دادن را داشت.

حسینی زاده از پیگیری‌های قانونی به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی در خصوص گرفتگی‌ سیستم جمع‌آوری فاضلاب، بی‌توجهی و عدم رسیدگی به موقع از جانب متولیان امرکه شرایط محیطی کلانشهر اهواز را به بحران  تبدیل کرده بود می گفت و همان زمان سرپرست و مدیر عامل آبفا ارتقا گرفته و صندلی را به بعدی می سپردند تا کسی نداند بالاخره باید از چه کسی مطالبه داشته باشند و البته مدیران بعدی هم بدانند در اهواز کافی است پا روی پله اول مدیریت بگذاری، هرجور مدیریت کنی آنچه در انتظار توست صعود به مراتب بالاتر است.

تخلیه فاضلاب غسالخانه ها در کارون

فاجعه فاضلاب اهواز به همین جا ختم نمی شد جالب است بدانید پیش از این؛ آذر زمان پور؛ عضو سابق شورای اسلامی شهر اهواز از تخلیه فاضلاب بیمارستان ها و غسال خانه در رودخانه کارون به عنوان یک فاجعه زیست محیطی در نشست کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر اهواز خبر داده بود اما هیچ کس در آن زمان نگفت و نخواست بگوید سالهای بعد سرنوشت کودکان اهواز با زندگی میان فاضلاب چه می شود.

بحران بدتر می شد خبرنگاران دولتی می نوشتند اما قلمهایی که تکیه به رپورتاژها نداشتند سرو صدایی نداشتند و قلم محلی ها هم به پاس قدردانی های سیستم معیوب مدیریتی آبفا یارای نوشتن نداشتند.

سکوت ها کار را به جایی رساند که سیستم معیوب فاضلاب تیتر خبری رسانه های بیگانه شود، موضوع ملی شد، رهبر معظم انقلاب به دلیل اهمیت سلامت مردم با تمام  مشغله ها به مسئله ورود کردند؛ تاکید وی بر حل این معضل پرده از نامه نگاری های فعالان محیط زیست به رهبر  می داد، فعالینی که از مسئولان استانی دست شسته و مجبور شده بودند دست به دامان مقام نخست مملکت شوند!

علی رضا عالی پور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز از نارضایتی ۷۵ درصدی مردم نسبت به پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب خبر داد اما گفته بود: به ثمر رسیدن همان ها دستاورد بزرگی خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود استاندار خوزستان، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولین شرکت آب و فاضلاب در وزارت نیرو در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

اعتباراتی که به باد می رود

شبنم قنواتی رییس انجمن حامیان محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با ذکر این مهم که طبق یافته های جهانی ۸۵ درصد سرطان ها مربوط به آلودگی های آب است، عنوان می کند: شهر ما واقعاً شرایط بدی دارد از آلوده ترین شهرهای جهان هم از لحاظ آب و هوا و هم عملکرد مسئولین است، عملکرد بد آنها ما را به اینجا رسانده و فکر می کنم با نظارت مردم می توانیم کارهای بهتری را شاهد باشیم.

​ ​وی در رابطه با اعتبار تخصیص یافته به شرکت آبفا و ادعای کمبود اعتبار می گوید: این شرکت در بهمن ماه ۹۶ بعد از اعتراض مردم و آمدن وزرا و رئیس جمهور اعتبار دریافت کرد اما این اعتبارها در چه راهی و برای چه پروژه هایی صرف شد؟ چه نظارتی بر روی تخصیص این اعتبار بوده است؟

سیاست اداره آبفا اهواز تا امروز عدم پاسخگویی به خبرنگاران بوده، هرچند این خبرنگاران مجیز گو را شامل نمی شود، اما حالا دیگر نه این راه برایش جواب داده و نه در بوق و کرنا کردن پروژه هایی که هرگز به پایان نرسیدند.

اولویت بندی

همین عدم پاسخ گویی خبرنگار قدس آنلاین را مجبور می کند موضوع را کشوری پیگری کند، غزال جعفری مدیرکل مهندسی رودخانه ها و سواحل کشور سوالات را به مراجع استانی می رساند تا سازمان آب و برق در پاسخ کتبی با تاکید بر اینکه اولین گام برای حل مشکل فعلی فاضلاب اهواز و جلوگیری از تخلیه فاضلاب در رود کارون اولویت دهی به انجام توسط مردم و مسئولین می باشد، بنویسد: بدون شک شرایط فعلی رودخانه کارون نیز از منظر ورود فاضلاب مورد تایید هیچ ارگانی نیست و پیشنهاد می شود تا قبل از اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهراهواز، با اجرای طرحهای کوتاه مدت که نیازمند مشارکت مردم هم می باشد، موضوع از طریق ارگانهای ذیربط اجرایی شود.

هوشنگ حسونی زاده معاون سازمان آب و برق خوزستان در نشست با فعالان محیط زیست درباره تخلیه فاضلاب به رودخانه ها بیان می کند: این بیمارستان ها شناسایی شده و تمام بیمارستان‌های استان ملزم به ایجاد تصفیه‌خانه شده اند آنها می گویند از تصفیه فاضلاب استفاده می کنند این که چرا بعضی مواقع این کار انجام نمی شود و یا سیستم های فاضلاب آنها از کار می افتد به عهده سازمان‌های دیگر است.

لزوم تغییر شیوه ی آبفا

تغییر شیوه آبفا ضروری است وقتی اهواز و اصفهان از آلمان اعتبار راه اندازی تصفیه خانه شرق و غرب را می گیرند و این اعتبار تمام مشکلات اصفهان را با راه اندازی بزرگترین و پیشرفته ترین سیستم فاضلاب حل می کند اما در اهواز هنوز در جلسات، هر روز خبری از اعتبار بر باد رفته و مجازات عاملینی داده می شود که هنوز مجهولند!

تغییر شیوه آبفا ضروری است چون تمام هزینه هایی که صرف رسانه های محلی شد به باد رفت وقتی یکی از آنها نتوانست مشاوره درستی برای آنها باشد.

حالا مدیر عامل جدید  بر صندلی پر حاشیه ارگانی که بوی فاضلابش به مشام همه رسیده نشسته به نظر می رسد گنجایش تغییرات مدیریتی شرکت آب و فاضلاب اهواز هم پر شده، تا امیدوار باشیم این شانس مدیرعامل جدید برگ برنده اهواز در حل معضل دیرینه فاضلاب باشد.

شاید هم به قول خیلی از شهروندان اهوازی تعامل بین شهردار تازه آمده و مدیر جدید آبفا یک عامل موفقیت باشد، چراکه خیلی از آنها معتقدند قبل ازآسفالتِ مناطقِ شهری اهواز، شهرداری باید باهماهنگی آب وفاضلاب وتائیدِ لایروبی فاضلابها و اصلاحات سیستم فاضلاب، اقدام به آسفالت شهرکند تا به طریقی از دوباره کاریها کاسته شود وهزینه ها بیخودی خرج نشود.

چندین سال از دست رفته باید پایان یابد و مطالبه کنیم چرا فاضلاب های شهری، صنعتی و بیمارستانی باید تصفیه نشده به رودها بریزد و حال روز سیستم های فاضلاب چنین باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.