برای شروع گزارشی از بازارچه نیکوکاری آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش که حالا پا در دهمین سال اجرا می‌گذارد یاد مولودی مصطفی قدمگاهی - که حالا تبدیل به برندی شده- می‌افتم.

گل می‌ریزه از آسمون...!

مولودی که پیوند خورده با امام مهربانی‌ها علی بن موسی الرضا(ع) و حالا در آخرین روزهای مرداد و نخستین روزهای شهریور ماه تبلور این مهربانی را در شکوه حضور زائران و مجاوران در استقبال از بازارچه نیکوکاری از نزدیک مشاهده می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ما، فرجام شیرین و دلچسب یک دهه بازارچه نیکوکاری آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش را در یک کلام می‌توان این‌گونه نوشت: داره میریزه... گل می‌ریزه از آسمون؛ روی بازارچه...! و این گل‌ها نیستند جز هزاران شهروند زائر و مجاور نیکوکار و خیّر از سراسر کشور که آمده‌اند تا در کنار ۵۵۰ مددجوی این آسایشگاه، مشارکتی هوشمندانه و خیرخواهانه داشته و فریاد برآورند که ما در کنار شما و پشتیبان و یاور شما معلولان معزز جامعه هستیم. عصرگاه چهارشنبه گذشته دهمین بازارچه نیکوکاری آسایشگاه فیاض بخش رسماً افتتاح ‌شد.

بازارچه‌ای که ۴۰۰ نیروی داوطلب و مردمی به همراه مددکاران و مددجویان با مشارکت صنوف متنوع و متعدد از دو ماه پیش در تدارک برگزاری آن بوده و حالا مشکلات اقتصادی و تورم نیز نتوانسته مانعی برای حضور انبوه و پررنگ خیل نیک‌اندیشان و شهروندان باشد. دستاورد تلاش گمنامان و یاوران معلولان؛ شده بازارچه‌ای که از ۳۰ مرداد تا ۳ شهریور ماه جاری یعنی به مدت پنج روز در محل آسایشگاه برقرار است.

  همه از جنس فرشته

مدیر روابط عمومی آسایشگاه همان ابتدا می‌گوید: بازدیدکنندگان افتتاحیه امسال از یک رشد دو برابری برخوردار است. حشمت نبوی که از حضور انبوه بازدیدکنندگان در مراسم افتتاحیه مبهوت است، تأکید می‌کند: شکوه مشارکت در حقیقت مایه شگفتی و غافلگیرانه است.

 المان‌های متفاوت امسال به ویژه المان فرشته از همان نقطه شروع بازارچه جلب نظر می‌کند. دو بال گسترده به نشان فرشته‌ها در کانون عکس‌های یادگاری بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. اینجا و در بازارچه همه از جنس فرشته هستند. چه آن ۵۵۰ معلول آسایشگاه، چه ۴۰۰ نیروی مردمی داوطلب و چه ۴۰ غرفه‌دار خیر و نیکوکار که پای کار آمده‌اند. نبوی در این باره توضیح می‌دهد: ۴۰ غرفه‌دار همه از فروشگاه‌ها و صنوف و واحدهای تجاری معتبر هستند که با نیت خیرخواهانه مشارکت آگاهانه‌ای دارند. ۱۰۰ درصد سود فروش بیشتر غرفه‌داران به نفع مددجویان آسایشگاه است.

نکته جالب آنکه برخی از غرفه‌داران حدود ۱۱۰ درصد سود ناشی از فروش را به نفع معلولان آسایشگاه متعهد شده‌اند. مدیر روابط عمومی آسایشگاه اظهار می‌کند: ایستگاه غذا نیز ۱۱۰ درصد سود فروش حاصله را به نفع مددجویان اختصاص داده‌اند. معنای آن یعنی ۱۰ درصد نیز به نفع آسایشگاه اضافه کرده‌اند که جای قدردانی دارد. تنوع غرفه‌ها بسیار است.

از صنایع دستی و هنری گرفته تا پوشاک و فرش و بیمه و غذا و غیره که همه آمده‌اند تا پای مهربانی‌هایشان به تأسی از امام مهربانی‌ها بایستند و البته از این بابت افتخار می‌کنند. کارگاه اشتغال مددجویان نیز که نشان از توانمندی و اراده و همت والای معلولان دارد، جانمایی شده است. نبوی تصریح می‌کند: در این غرفه آثار تولیدی و هنری و کارگاهی مددجویان ارائه می‌شود و شهروندان می‌توانند با خرید از این غرفه‌ها بر مشارکت خداپسندانه در گردش معیشت و پر کردن سبد اقتصادی مددجویان نیز همیاری نمایند. قلمزنی روی چوب، معرق‌کاری، فرش‌بافی، بافندگی، شمع‌های زینتی، چرم دوزی و... برخی از هنرهای مددجویان در این غرفه است.

  غرفه رنگی رنگی شماری از جوانان نیز آتش به اختیار کرده و غرفه رنگی رنگی را دایر کرده‌اند.

غرفه‌ای که از جمع شدن پول توجیبی‌های یک سال گذشته آنان به وجود آمده و ۱۰۰ درصد فروش محصولات به نفع معلولان است.

خانم نبوی تفاوت بارز بازارچه امسال را با سال‌های گذشته در استقبال کم نظیر افتتاحیه ذکر می‌کند و می‌گوید: در نخستین شب حدود ۷ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم که برای افتتاحیه غافلگیرکننده بود. البته سال‌های پیش در شب‌های آخر تا ۲۰ هزار بازدیدکننده نیز داشتیم که با توجه به محدودیت مکانی و کمبود فضا در مقایسه با نمایشگاه‌های کلان حقیقتاً اعجاب آور است و نشان از رویش بذر مهربانی شهروندان دارد و تحسین‌برانگیز است.

وی در تببین اهداف برگزاری بازارچه گفت: هدف کلان ما فرهنگ‌سازی، مشارکت و معاشرت، تعامل و تبادل اندیشه‌ها بین معلولان و اجتماع است.

امیدواریم روزی برسد که معلولان از حصار آسایشگاه خارج شده و همچون شهروند عادی و درجه یک در جامعه حضور یابند.

 

هزینه آسایشگاه هر دقیقه ۶۰ هزار تومان

حشمت رضوی به هزینه‌های جاری آسایشگاه نیز اشاره‌ای دارد و می‌افزاید: هدف از بازارچه جبران هزینه و درآمدزایی نیست، چون در برابر هزینه‌های کلان نگهداری مددجویان با ماهی ۳ میلیارد تومان، ناچیز است. هر دقیقه ۶۰ هزار تومان هزینه آسایشگاه است به عبارتی هر ثانیه هزار تومان که آن را در قالب «لحظه مهربانی» برنامه‌ریزی کرده تا شهروندان بتوانند مشارکت معنوی و خداپسندانه داشته باشند. هزینه نگهدادی هر مددجو حدود ۵/۳ میلیون تومان در ماه است. در نهایت افتخار باید گفت که ۸۰ درصد هزینه‌های جاری آسایشگاه آن‌هم در شرایط بدخیم اقتصادی از جذب مشارکت‌ها و توسط همین مردم تأمین می‌شود.

در عین حال همچنان چشم امید به شکوه ایثار و بذر مهربانی در قالب «لحظه مهربانی» داریم و تمامی شهروندان اعم از زائر و مجاور می‌توانند از هزار تومان به بالا مساعدت و همیاری معنوی نمایند. البته هزار و ۲۰۰ مددجوی غیر مستقر نیز تحت پوشش آسایشگاه هستند که در کنار مددجویانی از استان‌های همجوار و حتی کشورهای همسایه از خدمات رفاهی و توانبخشی و نیز دندانپزشکی به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

گفتنی است دهمین بازارچه نیکوکاری آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش تا سوم شهریور ماه جاری از ساعت ۱۸ لغایت ۲۴ واقع در میدان شهید فهمیده به سمت میدان قائم، جاده اختصاصی آسایشگاه، پذیرای عموم نیکوکاران و خیران است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.