محمد جواد جمالی با تأکید بر اینکه هیچ میز مذاکره‌ای جز برای بازگشت آمریکایی‌ها به تعهدات خود در برجام وجود ندارد می‌گوید: بسته و طرح امانوئل مکرون برای مذاکره ایران و آمریکا به ازای برخی معافیت‌های محدود و موقت نه متوازن است نه عادلانه و تهران آنرا نمی‌پذیرد.

میز مذاکره‌ای جز برای بازگشت آمریکایی‌ها به تعهدات برجامی وجود ندارد/ طرح مکرون متوازن و عادلانه نیست

محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با قدس آنلاین در مورد آنچه رسانه‌های غربی از محتوای بسته رئیس جمهور فرانسه برملا کرده‌اند و محور اصلی این طرح مبنی بر تمدید محدود و موقت برخی از معافیت‌های نفتی ایران از سوی ترامپ به ازای اینکه تهران نیز با مذاکرات محدود موافقت کند، اظهار داشت: 

دو موضوع را در این مسئله بایدروشن کنیم. نخست اینکه برجام  هیچ جایگزینی ندارد. تواففقی است که امضا شده و باید اجرا شود. چیزی به آن اضافه یا کم نمی‌شود.  اینکه آمریکایی‌ها بخواهند با فشار و تحریم و قلدری ایران را پای میز مذاکره مجدد بکشانند هرگز شدنی نیست و ما هیچ مذاکره دیگری با آمریکا غیر از اینکه بخواهند به تعهدات خود در برجام برگردند نمی‌توانیم داشته باشیم.

موضوع دیگر اینست که اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام در جریان مذاکراتی که صورت گرفتاردیبهشت ماه پارسال برای حفظ این توافق ۱۱ تعهد در حوزه های مختلف از جمله خرید نفت، ارتباطات مالی و بانکی، حمل و نقل و کشتی‌رانی، بیمه همکاریهای اقتصادی و تجاری و امثالهم به ایران دادند که این تعهدات بلاشرط است و باید اجرا شود.

الان اروپایی‌ها یا آقای مکرون نمی‌توانند این تعهدات اجرا نشده خود را رها کنند و از ما بخواهند به ازای برخی معافیت‌های محدود در زمینه خرید نفت از ایران و به اصطلاح قول‌های نسیه در حالی که اساس تحریم‌های آمریکا غیر قانونی است پای میز مذاکره با آمریکایی‌ها برویم.

به نظر من اروپایی‌ها هم در وقت کشی و سر دواندن ما دست کمی از آمریکا ندارند، حالا یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که برای ما فرقی نمی‌کند. لذا این ایده مکرون برای پذیرش مذاکره با آمریکا به ازای تعلیق موقت و محدود برخی از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا مثلا در زمینه فروش نفت نه منطقی است، نه عادلانه، نه متوازن و بطور قطع جمهوری اسلامی ایران چنین بسته‌ای را نمی‌پذیرد.

اروپایی‌ها تاکنون مدام در نقش دلالی که اولا نه بیطرف است و ثانیا  قدرتی ندارند و حرفشان بر آمریکایی‌ها نافذ نیست نتوانسته‌اند اقدامی عملی و جدی برای حفظ برجام صورت دهند و این موضوع سبب شد تا ایران به سمت استفاده از مکانیزم‌های موجود در برجام و کاهش تعهدات خودش حرکت کند.

در این شرایط ایران دوباره فریب این قبیل پیشنهادهایی که اصلا عملیاتی نیست و متناسب با خواسته‌های قانونی و منطقی ایران و تعهدات اروپایی‌هاست را نمی‌خورد.

عضو کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهار نظر دیروز ظریف پس از دیدار با رئیس جمهور فرانسه و تأکید او بر اینکه پیشنهادهای ماکرون درباره برجام در مسیر صحیحی به پیش‌ می‌رود، و یا اشاره به این موضوع که برگشت آمریکا به میز مذاکره غیر محتمل نیست!  به خبرنگار قدس آنلاین گفت:میز مذاکره‌ای جز بازگشت آمریکایی‌ها به تعهدات قبلی قابل تصور نیست و نمی‌تواند باشد.

جمالی افزود: آقای ظریف قبلا هم گفته‌اند که دیگر هویتی بنام ۱+۵ وجود ندارد و در پاریس هم بعد از دیدار با آقای مکرون تأکید کردند مذاکره دیگری بجز بازگشت به مسیر برجام از سوی ما قابل قبول نیست ضمن اینکه خود برجام هم قابل مذاکره نیست.

نماینده مردم فسا تصریح کرد: به خاطر داشته باشد که برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا همین چند روز پیش دوباره تأکید کرد که آمریکایی‌ها به هیچ سطحی از غنی‌سازی در ایران قائل نیست. بنابراین درخواست و فشار برای مذاکره با آمریکا در راستا و چارچوب تعهدات اروپایی‌ها برای حفظ برجام و جبران خروج آمریکا نیست و منحرف کردن موضوع تعهدات خودشان پس از یک سال و نیم وقت کشی تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها در موضع سیاسی بر حفظ برجام و لزوم اجرای تعهدات دو طرف تأکید دارند و تلاش می‌کنند راهی برای شکستن این بن بست بیابند مسر درستی است و آقای ظریف هم منظورش همین است نه اینکه ایران مذاکره مجدد با آمریکا را درست می‌داند و آنرا می‌پذیرد. 

از سوی دیگر بخشی از طرح و بسته آقای مکرون معطوف به ایجاد خط اعتباری و اجرایی کردن اینستکس است که می‌تواند مقدمه اجرای ۱۱ تعهد آنها باشد و مثبت تلقی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد امکان و ظرفیت فرصت نشست گروه 7 برای رایزنی‌های مکرون به منظور شکل دهی یک اتفاق جدید و راه حلی برای عبور از وضعیت موجود در برجام نیز با بیان اینکه تا وقتی این گروه افراطی اطراف ترامپ هستند نخواهند گذاشت او تصمیم عاقلانه‌ای بگیرد، اظهار داشت: گروه جی7 موضوعات بسیار متنوع و چالش‌های بسیار مهمی را درون خودش دارد. موضوع تنش ها میان چین و آمریکا؛ بر هم خوردن برخی معاهدات موشکی هسته‌ای، تنش‌های نظامی و امنیتی در جنوب شرق آسیا، بحران های سیاسی و اقتصادی در اروپا و ... به همین دلیل خیلی انتظار نمی‌رود که مکرون بتواند در نشست جی 7 با توجه به اوضاع پیچیده‌ای که آمریکایی‌ها در جهان ایجاد کرده‌اند اتفاقی رخ دهد.

جمالی افزود: اروپایی‌ها الان نه شرایط مناسبی پیش آمریکایی‌ها دارند و نه نزد ما. آنها نشان دادند توان و ظرفیت اینکه در یک موضوع مهم بین‌المللی تأثیرگذار باشند را برخوردار نیستند .در حال حاضر که انگلستان هم در حال خروج از اتحادیه اروپا است و با چالشی جدی بر سر برگزیت و امکان خروج بدون توافق روبروست توانشان باز هم کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: به نظر می رسد آمریکایی‌ها هم مایل نیستند که اروپا در موضوعات بین‌المللی محور قرار گیرد و موفق باشد. هفته گذشته ترامپ به صراحت گفت که مکرون نماینده ما نیست و نباید از طرف ما حرف بزند.

من فکر می‌کنم که اروپایی‌ها پیش ما هم آنقدر بی‌اعتبار شده‌اند که اعتماد به آنها سخت تر شده است. آنها در طول اجرای برجام هم به تعهداتشان عمل نکردند و مهمترین بخش برجام که فراهم شدن امکان مبادلات مالی و بانکی برای کشور ما بود از سوی اروپایی‌ها محقق نشد. آزموده را آزمودن خطاست.

عضو کمیته هسته ای مجلس گفت: ایران باید  کاری کند که اروپایی ها را به اقدام عملی واردارد و نشان دهد خویشتنداری ما از سر ضعف نبوده و می‌خواستیم نشان دهیم اهل تعامل ومذاکره‌ایم و بر سر تعهداتمان می‌مانیم. الان توپ در زمین آنهاست و ما صلاح نیست که بخواهیم در موضوعات برجام مجددا مذاکره‌ای داشته باشیم چون دیگر هیچ تضمینی در مورد عملیاتی شدن تعهدات طرف‌های غربی وجود ندارد. در وضعیت موجود به نظر می‌رسد ایران تا چند هفته دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را نیز عملی کند. این اقدام شاید آنها را به تحرکی بیشتر و اقدامی جدی وادار سازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.