بورس تهران معاملات امروز خود را طوفانی به پایان رساند و با رشد ۳۸۵۹ واحدی توانست ضمن جهش ۳ کانالی، در مرز کانال ۲۷۰ هزار واحدی قرار گیرد.

جهش ۳۸۰۰ واحدی شاخص سهام در روز طوفانی بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات امروز خود را طوفانی به پایان رساند و با رشد ۳۸۵۹ واحدی توانست ضمن جهش ۳ کنالی، در مرز کانال ۲۷۰ هزار واحدی قرار گیرد. به این ترتیب بازدهی شاخص سهام از ابتدای سال تاکنون از مرز ۵۰ درصد فراتر رفت تا این بازار، همچنان برنده بلامنازع دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری باشد.

امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، مخابرات، پالایش نفت تهران، ارتباطات سیار ایران و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر در رشد شاخص سهام را داشتند. در عین حال طی معاملات روز جاری از ۳۰۹ نماد معامله شده در بورس تهران، ۲۷۰ نماد معادل ۸۷ درصد سبزپوش به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان شاهد باقی ماندن صف خرید در میان ۱۳۵ نماد بورسی بودیم تا بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان نقدینگی در ورود به گردونه معاملات سهام بورسی ناکام بماند. با این حال همچنان گروه‌های کوچک‌تر بازار با شدت بیشتری در مسیر صعودی در حال حرکت هستند. ثبت جهش ۲.۵ درصدی برای شاخص هم‌وزن، تفاوت مقیاس رشد در صنایع کوچک و بزرگ را به خوبی نشان می‌دهد.

از روز گذشته شمار معدودی از شرکت‌های از نحوه عملکرد خود در مرداد پرده برداشتند و این روند به صورت فزاینده‌ای طی سه روز آتی ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر تشدید جریان اطلاعات در بازار که به طور سنتی تقاضای قابل ملاحظه‌ای را جذب می‌کند، می‌توان به طرح بهانه‌های دیگر برای رشد طیف زیادی از سهم‌ها اشاره کرد که به طور کلی ذیل سه عنوان دسته‌بندی می‌شوند: گردش اخبار مرتبط با فروش دارایی‌های متورم‌شده در برخی شرکت‌ها، جذابیت افزایش سرمایه و از طرف دیگر، استقبال پیشدستانه از آزادسازی قیمت کالاهای ضروری از بند دلار ۴۲۰۰ تومانی. بازتاب این اخبار در فضای عمومی بازار را به طور خاص می‌توان در گروه‌هایی نظیر ساختمان‌سازی‌ها، خودرویی‌ها، بانکی‌ها، دارویی‌ها و غذایی‌ها و دیگر سهم‌های پرتقاضای امروز دید.

از طرف دیگر، ناامیدی اهالی بورسی از روند قیمت‌های جهانی منجر به عقب‌نشینی محسوس در سهام کالایی، به خصوص در غول‌های گروه فلزات شده است. فشار جنگ تجاری نه تنها باعث خروج سرمایه‌ها از سهم‌های بزرگ می‌شود بلکه جریان نقدینگی به سمت گروه‌هایی با توان ناچیز برای جذب پول هدایت می‌کند.

از این رو امروز غول‌های کالایی بورس تهران هموچون نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان و پتروشیمی پارس با تاثیر منفی خود مانع از رشد بیشتر شاخص کل بورس تهران شدند.
در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۰ واحد صعود کرد و بر فراز قله ۳۵۸۹ واحدی ایستاد.چ

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.