به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نشست تخصصی «راهبردهای مراکز آموزشی دینی مسیحی برای ترویج سبک زندگی» برگزار شد.

نشست «راهبردهای مراکز آموزشی دینی مسیحی برای ترویج سبک زندگی» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست که با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه تقریب مذاهب و اخلاق و تربیت اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد اظهار کرد: برگزاری این گونه نشست‌ها می‌تواند به خلق پژوهش‌های تازه کمک کند.
وی به چارچوب نظریه راهبردهای مراکز آموزشی دینی مسیحی برای ترویج سبک زندگی اشاره و ابراز کرد: چارچوب نظریه این بحث، نخست به این موضوع می‌پردازد که جهانی شدن موجب شده تا بسیاری از چالش‌های اجتماعی و فرهنگی ملل با یکدیگر مشترک باشد و اسلام و مسیحیت دو دینی هستند که از جهات بسیاری با یکدیگر قرابت دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: صرف نظر از آموزه‌های مشترک اخلاقی بین اسلام و مسیحیت احساس قرابت عالمان مسلمان به عالمان مسیحی به این درک مشترک کمک شایانی می‌کند؛ انسان مدرن و پسا مدرن مختصاتی پیدا کرده که اگر چه اکتسابی است اما این ویژگی¬ها او را متفاوت با نسل قبل کرده است.
وی بیان کرد: استمرار راهبردهای پیشین تعلمی در اسلام و مسیحیت برای نسل جدید باید مورد بازبینی قرار گیرد و تجربه متراکم ایران اسلامی که دست کم از دوران صفویه تا امروز سعی دارد دین را از ابعاد مختلف وارد جامعه کند، شایان توجه است.
حجت‌الاسلام الهی خراسانی افزود: اشتراک تجربه‌های مشترک و عرضه آن بسیار مهم است و مطالعه دقیق‌تر این تجربه ها می‌تواند به عنوان پروژه پژوهشی کار شود. بنیاد پژوهش‌های اسلامی اثری را در همین راستا با عنوان «دیگر دوستی» منتشر و عرضه کرده‌ است.
وی اضافه کرد: همچنین این مرکز علمی - پژوهشی، موخذشناسی‌های بسیار خوبی را در رابطه با آموزه‌های مسیحیت به زبان‌های مختلف تدوین کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در تجریه دو سه دهه اخیر ایران مسیرهایی برای بهبود سبک زندگی معنوی پیموده شده است، گفت: برای ما این پرسش مطرح است که آیا این تجربه‌های مشابه مسیحیت در اروپا موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟
وی افزود: در این سالها چند تلاش متمرکز صورت گرفته است؛ نخست تجربه معنوی و مذهبی از مناسبت‌های دنیای مدرن است؛ در ایران برای تمام روزهای مهم بین‌المللی یک روز خاص مشخص شده که با الگوهای معنوی گره خورده است برای نمونه به جای روز تولد زن در ماه مارس، میلاد حضرت زهرا(س) به عنوان بزرگداشت روز زن اعلام شده است که حتی خانواده‌های غیرمذهبی نیز این روز را گرامی می‌دارند.
معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی نیز در ادامه خاطرنشان کرد: روز اعتکاف و حضور جوانان در این مراسم سه روزه، مراسم جهان پیاده روی اربعین و ... از دیگر مناسک مذهبی در ایران بشمار می‌رود.
کاردینال پروفسور میشل دوبست نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ما درد مشترک با هم داریم، گفت: هدف تعلیم و تربیت بسیار مهم است؛ انسان تصویری از پروردگار است و از این رو تربیت باید بر این محور باشد که انسان شبیه‌تر به خدا باشد؛ پروردگاری که تصویری از خودش را به انسان عطیه داده است در نخستین گام باید همان گونه آفریننده و ابداع‌کننده آزادی و همچنین از ویژگی شنوندگی برخوردار باشد و دردهای مردم را گوش دهد.
وی ادامه داد: تصویر آفریننده بودن و شنونده بودن بسیار مهم است اگر کسی این دو تصویر را نداشته باشد تبدیل به انسانی خودخواه می‌شود.
این کاردینال فرانسوی روح مقدس را که معجون عشق است، سومین عطیه خداوند به انسان دانست و گفت: پروردگار به همه ما انسان‌ها این گونه می‌نگرد که دوست کوچک اوییم؛ ما نیز این تصویر را باید داشته باشیم؛ ما باید بدانیم در حوزه خلقت نباید سلطه‌گر و سلطه‌جو باشیم و معجون عشق می‌تواند این رابطه را شکل دهد.
وی خاطرنشان کرد: جوانان باید تصویری ملکوتی پیدا کنند؛ هدف از تربیت قداست یافتن است و قداست هم از آن کسی است که زندگی را دوست دارد.
میشل دوبست در ادامه به ویژگی جهان مدرن اشاره کرد و گفت: جهان مدرن دارای ویژگی تحول است که این تحول عجیب و سرعت این تحول بسیار مهم است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.