مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در هفته دولت ۲۸۰ پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

۲۸۰ پروژه جهاد کشاورزی خراسان رضوی در هفته دولت افتتاح می‌شود

به‌گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا اورانی  ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در بخش کشاورزی خراسان رضوی بالغ بر ۷.۵ میلیون تن محصول به‌ارزش ریالی ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تولید می‌شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از این میزان ۴۳درصد محصولات باغی، ۳۵ درصد محصولات دامی و ۲۲ درصد محصولات زراعی هستند.

وی به‌برنامه‌های هفته دولت در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در این هفته ۲۸۰ پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۹۰  میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

اورانی ابراز کرد: این طرح‌ها موجب بهره‌مندی ۴ هزار و ۸۵۷ خانوار و اشتغال یک هزار و ۲۰۲ نفر در استان می‌شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب که در سال ۹۸  اعتباری بالغ بر ۸۰۰میلیارد تومان در حوزه کشاورزی تخصیص می‌یابد، تصریح کرد: از این مبلغ بیشترین اعتبار  به‌کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۷، ۳۷۴ هکتار کشت گلخانه‌ای داشتیم که این عدد در سال ۹۸ با افزایش ۲۴۵ هکتاری همراه بود و هم‌اکنون۱۳۰ هکتار آن در دست اجرا است.

اورانی افتتاح استخر پرورش ماهی، کانال‌های آبی، آبیاری کم‌فشار و پرفشار، پرورش گاو شیری، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش مرغ گوشتی، پرورش طیور و پرندگان زینتی، پرورش زنبور عسل، بسته‌بندی مواد غذایی، کشتارگاه صنعتی طیور، پرورش ماهیان سردآبی، بسته‌بندی تخم‌مرغ، احداث باغ‌های عناب، پسته و گیاهان دارویی را بخشی از پروژه‌های در دست افتتاح این سازمان در هفته دولت برشمرد.

پروژه‌ها در ۲۹ شهرستان افتتاح می‌شوند

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب که این پروژه‌ها در ۲۹ شهرستان استان افتتاح می‌شود، عنوان کرد: تا ۵ سال آینده تولید صیفی و سبزی را باید به‌گلخانه‌ها ببریم که در حال حاضر نیازمند ۵ هزار هکتار گلخانه هستیم.

وی در خصوص مزایای کشت گلخانه‌ای، گفت: میزان مصرف آب با کشت گلخانه‌ای یک‌دوازدهم می‌شود و میزان آب مصرفی یک هکتار کشت باز با ۱۲ هکتار کشت گلخانه برابری می‌کند.

اورانی به‌اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی حوزه مکانیزاسیون و خودروهای کشاورزی اشاره کرد و افزود: از این میزان تاکنون اعتبار ۷۸.۵ میلیارد تومان رسیده و۲۷ میلیارد تومان هم پرداخت شده است.

هیچ گونه کمبودی در بحث بودجه و اعتبارات نداریم

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  ضمن بیان این مطلب که هیچ گونه کمبودی در بحث بودجه و اعتبارات نداریم، اظهار کرد: در بحث قنوات ۲۳۹ کیلومتر ابلاغ شده است و هرچند که  میزان اعتبارات قنوات نسبت به‌سال قبل بیش از چهار برابر شده، اما باز هم کافی نیست.

وی اجرای توسعه کشت ۵۰ هزار هکتاری کلزا را یکی در دیگر از پروژه‌های کشاورزی خراسان رضوی خواند و ابراز کرد: هم‌اکنون نیاز وارداتی کشور در این محصول ۸۳  درصد است که با توسعه‌های صورت گرفته ۱۱ درصد از این عدد کاهش یافته است.

اورانی با تاکید بر این مطلب که امسال به‌صورت ویژه‌تر در بحث کلزا فعالیت می‌کنیم، ابراز کرد: چنانچه تولید کلزا را در سطح ۵۰ هزار هکتاری را اجرایی کنیم، کاهش وابستگی به‌کلزا، روغن و کنجاله از دیگر کشورها را رقم زده‌ایم.

در خصوص محصول گندم با کمبود مواجه نیستیم

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص محصول گندم با کمبود مواجه نیستیم، تصریح کرد: به‌تازگی بالغ بر۵۰۰  هزار تن گندم و ۱۴ هزار تن بذر گندم توسط سیلو از کشاورزان خریداری شده و ۹۴  درصد وجه این محصولات بلافاصله به ‌حساب کشاورزان واریز شده است.

وی ضمن اشاره به‌اینکه با مدیریت صحیح در خرید و پرداخت، دست دلالان را قطع کرده‌ایم، عنوان کرد: البته برآورد ما ۴۶۰ هزار تن بود که میزان خرید از این عدد هم بالاتر رفت.

اورانی اضافه کرد: در بحث گوجه‌فرنگی هشت استان کشور تولیدکننده این محصول هستند و خرید حمایتی این محصول به‌میزان یک هزار و ۱۵۰ تومان به‌ازای هرکیلوگرم با سبد را از نیشابور، قوچان، فریمان و مشهد داشته و بعد از این نیز داریم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: به‌کشاورزان تولیدکننده این محصول اطمینان خاطر می‌دهیم که کلیه محصولاتشان خریداری می‌شود تا بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای، حداکثر میزان تولید را داشته باشند.

نیازمند هلدینگی در خصوص زعفران هستیم

وی در خصوص موضوع زعفران و تشکیل بورس برای این محصول، ابراز کرد: در بحث زعفران با توجه به اینکه ۸۷ درصد تولید آن در خراسان انجام می‌شود دنبال دو مرجعیت علمی و اقتصادی هستیم که در این راستا هم با افرادی که در حوزه تجارت زعفران فعال هستند و هم دانشگاه‌ها همکاری داریم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این خبر که هفته آینده اولین مرکز آموزش علمی و کاربردی بخش خصوصی را در استان افتتاح می‌کنیم، ادامه داد: به‌این ترتیب خودِ بخش خصوصی درصدد تربیت نیرو برای تولید زعفران برمی‌آید.

اورانی بر ضرورت تشکیل هلدینگی متشکل از تجار و تشکل‌ها در بخش تولید و بازار تاکید و تصریح کرد: تشکیل این هلدینگ سبب می‌شود نقش خود را در صادرات به‌خوبی ایفا کنیم.

وی در رابطه با مشکل آب خراسان رضوی نیز خاطرنشان کرد: در خصوص آب یا باید سهمیه بخش کشاورزی کاهش یابد و یا اینکه آب مورد نیاز را از دریای عمان و خلیج فارس وارد استان کرد که طبق سیاست‌های بالادستی قرار شده آب مورد نیاز صنعت، شرب و خدمات از دریای عمان تامین شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: این آبی که قرار است از دریای عمان تامین شود دارای دو ایام پیک مصرف و غیر پیک بوده و در ایام غیر پیک باید بر این مسئله توجه کرد که برای کشت چه محصولی صرف شود زیرا کارشناسان بر کشت زعفران، گیاهان دارویی و گلخانه‌ای در این رابطه تاکید دارند.

اورانی تاکید کرد: نیازمند انتقال آب از عمان هستیم و معتقدیم چنانچه می‌خواهیم توسعه کشاورزی را داشته باشیم باید این انتقال را انجام دهیم.

۳۰ هزار هکتار به‌مجموع سطح زیر کشت زعفران اضافه می‌کنیم

وی ادامه داد: چنانچه پروژه انتقال آب انجام شود می‌توانیم ۳۰ هزار هکتار به‌مجموع ۱۰۲ هزار هکتاری سطح زیر کشت زعفران در کشور اضافه کنیم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  بیان کرد: در حال حاضر ۸۷ هزار هکتار تولید «زعفران» در خراسان رضوی، ۱۵ هزار هکتار در خراسان جنوبی و ۸ هزار هکتار در سایر استان‌های کشور انجام می‌شود.

اورانی ضمن تاکید بر این مطلب که باید بکوشیم فعالیت خود را در حوزه بازرگانی افزایش دهیم و به‌سراغ بازارهای جدید برویم، اظهار کرد: روزی چین «پسته» مصرف نمی‌کرد، اما امروز به‌یکی از بازارهای اصلی خرید «پسته» ایران تبدیل شده است.

وی بیان کرد: باید ضعف خود را در حوزه توسعه تجارت و بازرگانی رفع کنیم و چنانچه بتوانیم زعفران را بیش از این توسعه دهیم در بازار تقاضا دارد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به «سند همیاران آب» اشاره و ضمن بیان این موضوع که بر اساس این سند صدور مجوز جدید در خصوص آب ممنوع شده است، افزود: حرف کشاورزان این بود که وقتی مسؤولان می‌گویند منابع آب محدود است، چرا آب جدید تخصیص می‌دهند؟!

توسعه پایدار در سایه عقلانیت محقق می‌شود

اورانی بخشی نگری را یکی از آفات کشور دانست و گفت: چنانچه قرار است توسعه پایدار در استان صورت گیرد باید تابع عقلانیت شویم و توسعه خدمات، گردشگری، صنعت و کشاورزی را هم پای هم بدانیم، چنانچه قرار باشد هر کدام راه خود را بروند، مردم متضرر می‌شوند.

وی در پاسخ به‌این پرسش که چرا باوجود افزایش حدود ۳۰ درصدی در بحث دستمزدها، اما شاهد افزایش ۸۳ درصدی در قیمت تولید کننده هستیم؟ ابراز کرد: در کشور در حوزه کشاورزی دو گروه بهره بردار داریم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  ادامه داد: ۳۳۸ هزار کشاورز بهره بردار داریم که از این تعداد ۷۱ هزار نفر هیچ گونه اراضی کشاورزی ندارند به‌این معنا که صرفا یا دامدار هستند و یا عشایر، پرورش دهنده ماهی یا گلخانه‌دار.

اورانی اضافه کرد: ۲۶۶ هزار بهره بردار هم  با یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار ارضی تحت پوشش فعالیت دارند که از این تعداد بهره بردار، ۱۰۳ هزار بهره بردار مساحت اراضی کشاورزی‌شان زیر یک هکتار است و ۹۳هزار بهره بردار بین یک تا کمتر از ۵ هکتار اراضی دارند.

۷۵ درصد کشاورزان تنها ۲۰ درصد اراضی را در اختیار دارند

وی بیان کرد: معنی این نکته این است که ۷۵ درصد بهره برداران ما ۲۰ درصد اراضی را دارند و ۲۰ درصد مابقی ۸۰ درصد، بنابراین با یک نسخه نمی ‌توانیم به‌بحث کشاورزی را نگاه کنیم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه خرده مالکی تمرکز وزارت خانه بر سامان دهی شرکت‌های تعاونی تولید و سهامی زراعی است.

اورانی افزود: در بحث بزرگ مالی هم دنبال کشت و صنعت، کشاورزی قراردادی و زنجیره هستیم تا بتوانیم از مزرعه تا سفره را کنترل کنیم منتها تا سال ۹۱، در حوزه بازرگانی کشاورزی وظیفه نداشتیم و از ۹۳ در حوزه بازرگانی تکلیف قانونی پیدا کردیم.

متولی کنترل قیمت‌ها سازمان حمایت از مصرف کننده، صمت و بازرسی

وی با بیان این نکته که متولی کنترل قیمت‌ها سازمان حمایت از مصرف کننده، صمت و سازمان بازرسی است، به‌موضوع الگوی کشت اشاره و عنوان کرد: در حوزه زراعت ۴۰ مسؤول زراعی داریم و در حوزه باغی ۳۷ مسؤول، اما در حوزه زراعت ۱۰ محصول داریم که ۹۱ درصد سطح زیر کشت ما را تشکیل می‌دهد که ۶۰ درصد سطح زیر کشت استان را چهار محصول گندم، جو، پسته و زعفران دربرمی‌گیرند.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  ضمن تاکید بر این نکته که در حوزه کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: هرچه سرمایه‌گذاری بیشتر و حمایت افزایش یابد انتظارات بیشتر محقق می‌شود.

۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای کشاورزان خسارت دیده استان

اورانی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای سیل‌زدگان استان، گفت: برای بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ کشاورز خسارت دیده ۱۰ هزار و ۵۰۰ فقره جی.پی.اس نصب و ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص یافت که ۵۸ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در خارج از شهرستان‌ها هم میزان خسارت را احصا کردیم که هم به‌وزارت جهاد کشاورزی و هم استانداری گفته شده است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اصلاح فرآیندهای صدور مجوز را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی دانست و ابراز کرد: صدور مجوز در گذشته ۱۵۰ روز به‌طول می‌انجامیده، اما امروز به ۲۰ روز کاهش یافته است که هدف‌مان از این کار تسهیل‌گری در فضای کسب و کار است.

اورانی ابراز کرد: در تمام کشورهای دنیا چه توسعه یافته و چه در حال توسعه بخش کشاورزی مشمول ۴۰ درصد یارانه است، اما در کشور ما سهم بخش کشاورزی از یارانه ۱۰ درصد است.

وی بیان کرد: چنانچه بخواهیم استانی پویا داشته باشیم باید از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حمایت کنیم، البته باید ایرادات را مرتفع و راندمان عملکرد در واحد سطح در برخی مناطق که کم است را بالا بُرد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.