رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به طرح افزایش دو برابری رشته‌های پزشکی گفت: تازمانی که زیرساخت‌های لازم برای تربیت پزشک دانا و حاذق فراهم نشود طرح افزایش دو برابری رشته‌های پزشکی که در دستور کار مجلس قرار گرفته باید «مسکوت» بماند.

طرح افزایش  رشته‌های پزشکی باید «مسکوت» بماند

دکتر دارابی در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت روز پزشک و داروساز در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون مجلس و سازمان نظام پزشکی  باتوجه به نبود زیرساخت‌های مناسب و کمبودهای موجود برای تربیت پزشک مخالفت خود را با این افزایش دوبرابری اعلام کرده و تا زمانی که کار کارشناسی در دولت و مجلس در این خصوص نشود، نباید طرح به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه دانشجو با خواندن مطالب تئوری نمی‌تواند پزشک شود، خاطرنشان کرد: دانشجوی پزشکی علاوه بر کسب علم و دانش در زمینه تئوری، باید بر بالین بیمار نیز درس بیاموزد و تجربه کسب کند تا بتواند با تشخیص درست، روش درمان مناسب را به‌کارگیرد و موفق به درمان بیمار شود. دکتر دارابی به برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان مجلس و نظام پزشکی در خصوص این موضوع اشاره کرد و گفت: جلساتی با حضور نمایندگان مجلس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نظام پزشکی داشتیم و از مجلس شورای اسلامی تقاضا کردیم تا آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای تربیت پزشک دانا و کارآمد این طرح را مسکوت نگه دارند و بدون نظر کارشناسی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی طرح دوبرابری را تصویب نکنند.

 هجمه‌های غیرمنصفانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به هجمه‌های غیرمنصفانه به جامعه پزشکی اشاره و تصریح کرد: هجمه هایی که علیه جامعه پزشکی به‌وجود آمده غیرمنصفانه و غیرعادلانه است و نه تنها به رابطه و اعتماد بیمار و پزشک لطمه می‌زند بلکه به سلامت جامعه نیز آسیب وارد می‌کند، چرا که اگر جامعه پزشکی تضعیف شود و دیوار اعتماد بین بیمار و پزشک آسیب ببیند به ضرر مردم تمام می‌شود. وی از رسانه‌ها خواست تا با فرهنگ‌سازی و افزایش سواد سلامت مردم به شهروندان کمک کنند تا اسیر ملعبه زراندوزان و زورگویان حوزه‌های غیرمجاز پزشکی قرار نگیرند و بیماران فقط به مراجع علمی و  مجاز برای درمان مراجعه کنند. در این آیین که جمعه شب در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، دکتر بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی به تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت و از بررسی ۸۳۵ پرونده در واحد انتظامی این سازمان خبر داد.

 اصلاح  تمرکز خدمات پزشکی در خیابان احمدآباد

رئیس شورای شهر مشهد نیز مطالبی در خصوص مدیریت شهری و ضرورت ارتباط با حوزه سلامت بیان کرد و گفت: برای زیست‌پذیر شدن جامعه شهری در کنار تلاشگران حوزه سلامت هستیم تا با کمک هم بتوانیم مشکل آلودگی هوا و عواملی که به سلامت شهروندان آسیب وارد می‌کند را چاره کنیم.

حیدری افزود: تمرکز خدمات پزشکی در خیابانی مثل احمدآباد مشهد یکی از نارسایی‌های حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری آن است، بنابراین تا زمانی که شاهد توسعه و توزیع متوازن این خدمات در تمام مناطق شهر نباشیم مشکل آلودگی هوا و حمل‌ و نقل و ترافیک مشهد هم حل نمی‌شود. وی ادامه داد: قطب‌های پزشکی در نقاطی محدود از شهر مشهد شکل گرفته و دیگر مناطق از این خدمات محروم هستند، بنابراین شهروندان به ناچار باید به مرکز شهر سفر کنند و شاهد تراکم سفر در این نقاط هستیم؛ تراکم ارائه خدمات پزشکی در یک محدوده مشخص از مشهد مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

در پایان این مراسم از ۴۵ نفر از برگزیدگان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی و پیراپزشکی به مناسبت روز پزشک و داروساز  با اهدای لوح تجلیل شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.