طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان های مرزی شرق کشور پایان یافته و در آستانه اجرا است.

پایان طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مجری طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان های مرزی شرق کشور گفت :قیمت هر متر مکعب آب شیرینی که از دریای عمان به استان خراسان رضوی و مشهد می رسد، سه و دو دهم دلار و هزینه اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان های شرقی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی سه و نه دهم میلیارد دلار پیش بینی شده است.

علی عبداللهی افزود : این طرح قرار است با بهره گیری از توان بخش خصوصی و هلدینگ شرکت تکاپوی آب و برق شرق تابش و با مشارکت ۹ شرکت بزرگ کشور اجرا شود.

وی  گفت: این خط انتقال هزار و ۵۱۴ کیلومتر ازسه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی عبورخواهد کرد.

عبداللهی افزود : حجم آب انتقالی در این طرح ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در سال می باشد که به سه مرحله ۲۵۰ میلیون متر مکعبی تقسیم شده است.

وی گفت: این طرح نیاز آب شرب شهرها و روستاهایی را که با مشکل جدی تامین آب شرب مواجه هستند مانند زاهدان، زابل، ایرانشهر، خاش، چابهار، کنارک و نیک شهر از استان سیستان و بلوچستان و شهرستان های قاین، فردوس، بشرویه، بیرجند و طبس از استان خراسان جنوبی را برطرف خواهد کرد.

عبداللهی افزود: با اجرای این پروژه مشکل کمبود آب در مناطق گناباد، بجستان، تربت حیدریه، رشتخوار، مشهد، سرخس، تربت جام، تایباد، خواف، بینالود، ملک آباد و نیشابور در استان خراسان رضوی نیز رفع خواهد شد.

وی تامین امنیت مرزهای شرقی، ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار فرصت شغلی، کمک به مهاجرت معکوس حاشیه نشینان شهرهای بزرگ مانند مشهد، رونق اقتصادی با تامین آب صنایع و معادن شرق و بهبود وضعیت زیست محیطی و تثبیت کانون های ریزگرد را از مهم ترین اهداف و مزایای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور برشمرد.

مجری طرح مطالعات شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: طرح رونق اقتصادی در شرق با محوریت تولید زعفران به عنوان پیوست طرح انتقال آب از دریای عمان مطرح است.

وی افزود: این ایده با استفاه از ظرفیت مازاد خط انتقال آب در فصول غیر اوج مصرف و فصل سرد سال به عنوان جنبه اقتصادی طرح برای تشویق سرمایه گذاری برنامه ریزی شده است.

عبداللهی  گفت:به دلیل نبود منابع مالی در دولت و واگذاری طرح به بخش خصوصی باید جنبه  اقتصادی طرح برای تشویق سرمایه گذاری تقویت شود.

گفت: در مرحله نخست به دلیل توجیه اقتصادی طرح با وجود اراضی آماده کشت، دو مسیر شامل خط انتقال آب به معادن سنگان خواف و شهر گناباد برای کشت ۳۰ هزار هکتار زعفران و گیاهان دارویی برنامه ریزی شده است.

وی افزود: حجم آب در نظر گرفته شده برای کشت حدود ۹۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده که در اختیار شرکت سهامی زراعی قرار خواهد گرفت.

منبع: صدا و سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.