خوزستان_  فعالان محیط زیست خوزستان مدعی شدند؛ علت لایروبی نشدن رودخانه کارون، پرآب نشان دادن این رودخانه و بسترسازی برای ادامه طرح های انتقال آب است.

انتقال آب و لایروبی کارون مهمترین چالش های محیط زیستی خوزستان

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست هم اندیشی فعالان محیط زیست خوزستان با حضور مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان پیرامون مسائل آب و محیط زیست که روز یکشنبه ۳ شهریور در محل هتل بوستان گیت بوستان برگزار شد و در این جلسه مباحثی چون انتقال آب، حفظ تالاب ها، موضوعات ساخت و سازهای کارون، کشت تابستانه، لایروبی و ..مورد بررسی قرار گرفت.

عبدالصاحب عبودی مدیر جمعیت فعالان محیط زیست بهبهان تاکید کرد: مدیران خوزستان باید حساسیت بیشتری در زمینه طرح های انتقال آب و جلوگیری از اجرای آنها داشته باشند.

عبودی خواستار لغو مجوز برداشت آب به طرح گردشگری تنگ تکاب در منطقه حفاظت شده خائیز شد و افزود: این طرح غیرقانونی برای اجرا چشم طمع به برداشت آب از رودخانه مارون دوخته، این در حالیست که با توجه به کاهش منابع این رودخانه ما نسبت به این برداشت ها اعلام خطر می کنیم.
وی بر جلوگیری از تخلیه فاضلاب به رودخانه مارون نیز تاکید کرد.

هشدار

کهزاد جعفری فعال محیط زیست مسجدسلیمان همچنین در این نشست اجرای طرح های انتقال آب کارون را یک فاجعه ملی دانست و گفت: نباید اجازه داده شود که با اجرای این طرح ها خوزستان استانی خالی از سکنه و یک اقامتگاه کارگری می شود.

وی خواستار ثبت جهانی رودخانه کارون به عنوان یک اثر طبیعی شد و افزود: با ساخت صنایع آب بر در فلات مرکزی و انتقال آب از سرشاخه رودهای خوزستان، این استان نابود می شود.

جعفری با انتقاد از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داشتیم همه نمایندگان خوزستان در اعتراض به اجرای این طرح ها استعفا کنند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم علت لایروبی نشدن رودخانه کارون، پرآب نشان دادن این رودخانه و بسترسازی برای ادامه طرح های انتقال آب است.

جعفری در ادامه گفت: بسیاری از شهرها از جمله مسجدسلیمان، اندیکا و لالی در روز فقط ۲ ساعت آب شرب دارند و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبری نیز در این مناطق اجرا نشده است. 

پاسخ: فرهاد ایزدجو سوالات فعالان محیط زیست با دغدغه در مورد انتقال آب کارون از سرشاخه ها این رود، را بی پاسخ گذاشت.

۵ برابر کارون، عطش کویر را نمی نشاند

شبنم قنواتی زاده عضو انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان نیز در این نشست با انتقاد از عدم مدیریت تقاضای آب در کشور و طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی گفت: اگر پنج برابر رودخانه کارون را به کویر انتقال دهیم، پاسخگوی این منطقه نخواهد بود.
وی تصریح کرد: در شرق اصفهان که مدعی خشکی زاینده رود هستند، تابستان امسال کشاورزی وسیعی انجام شده بود.

قنواتی زاده گفت: راستی آزمایی طرح های انتقال آب ضرورت دارد، چرا که آماری که نزد فعالان محیط زیست است با آمار وزارت نیرو تفاوت دارد.

وی همچنین گفت: این انجمن شکایت از ساخت و سازهای غیرمجاز بستر کارون در اهواز را در دادستانی مطرح کرده است.

قنواتی زاده خواستار برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها به ویژه رودخانه کارون در اهواز شد.

وی افزود: سیلاب اخیر، رودخانه کارون را با حجم عجیبی از رسوب گذاری مواجه کرد که یکی از دلایل اصلی آن همین ساخت و سازهای غیرقانونی است.

قنواتی زاده اضافه کرد: در حالی که سازمان آب و برق حکم تخریب برای منازل فقیر نشین را می گیرد، باید حکم تخریب رستوران های ساحل کارون نیز صادر شود.
وی در ادامه با اشاره به طرح پژوهشی علاج بخشی کارون خواستار بررسی اجرای این طرح شد.

پاسخ: مدیر عامل سازمان آب وبرق درمورد ساخت و سازهای غیر قانونی در رود کارون توضیح داد: در پروژه های ویلا سازی سازمان های مختلف درگیر هستند سازمان آب و برق متولی تخصیص آب پروژه هاست، اگر بنایی مجوز حفاظت محیط زیست نداشته باشد از این سازمان هم مجوز نمی گیرد در بحث های گردشگری نیز اگر مجوز میراث و گردشگری نباشد مجوز تخصیص آب را نمی‌دهیم اما ما نمی توانیم به جای محیط زیست تصمیم‌گیری کنیم، این سازمانها نیز مجوزها را مشروط صادر می کنند و با توجه به اولویت بودن صنعت و گردشگری بعد از برررسی مجوز ها داده می شود.

ایزدجو تاکید کرد: با هرگونه ساخت و ساز مخالفت می کنیم هر چند بر اساس توافق با گردشگری برای بعضی سازه هایی که متحرکند مجوزهای موقت داده می‌شود که در سیلاب بتوانند به بیرون از رود بیایند، و ادامه داد: درباره رستوران ها از روز اول با آن مخالف بودیم و برای آنها حکم قضایی گرفتیم، مجوزی هم داده نشد، اما حالا این سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته و دو نوع برخورد با در نظر گرفتن تبعات و مزایای آن می توان داشت این که باید تخریب شوند یا نه در شورای حفاظت و صیانت از از بیت المال بررسی شده و خروجی جلسه اگر حکم به تخریب باشد این رستوران ها تخریب می شوند.

وی خبر داد: سازمان بازرسی نیز علیه کسانی که آنها را ساختند اعلام جرم کرده است، اما بررسی های اثرات تخریبی و کاهش ظرفیت سیلابی به مهندسین مشاور سپرده شد نتیجه بررسی ها به صورت مکتوب چنین است؛ سازه های اهواز تاثیری در افزایش تراز سدها و شدت سیلاب نداشتند.

بحران اقتصادی مارون ۲
فیصل عامری فعال محیط زیست از شادگان نیز خواستار جلوگیری از توقف سد مارون ۲ شد و گفت: اجرای این طرح یکی از سرشاخه های اصلی مارون را به کلی خشک می کند و فاجعه ای برای کل حوزه این رودخانه  در پی خواهد داشت.
وی نسبت به شور شدن آب در پایین دست کارون و شهرهای خرمشهر و آبادان هشدار داد و افزود: به دلیل شوری بالا مردم آبادان دست از کشاورزی برداشته اند.
عامری خواستار برنامه ریزی برای مدیریت سیلاب شد و اظهار داشت: تالاب شادگان دیگر ظرفیت پذیرش سیل را ندارد و باید راهکار دیگری برای آن اندیشیده شود.

پاسخ: ایزدجو درباره دغدغه کنترل سیلاب در سال های پیش رو کمبود اعتبار را معضل اصلی خواند و اظهار کرد: کرخه یک کانال سیل بر است، لایروبی آن ۴۳۰ میلیارد نیاز دارد، خسرج ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب وارد هور می کند برای انجام این ابر پروژه با سازمان برنامه ریزی کشور به دنبال اعتبار هستیم هر چند این اعتبار هنوز نرسیده، سازمان ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده و ۴۰ میلیارد از استانداری برای این موضوع درخواست کرده ایم.

از طرفی افزایش ظرفیت کانال بحره نیز ۹۷ میلیارد اعتبار نیاز دارد.

این مقام مسئول درباره رسوب و بازه های فرسایشی با توضیح اینکه ۱۷۵ کیلومتر بازه فرسایشی شناسایی و اولویت بندی شده، مدعی شد: هزار و  ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما ۴۸ میلیارد امسال برای لایروبی و بازه های فرسایشی کل رودخانه های استان داده شده، فقط ۳۰ متر مکعب بازه های بحرانی هزارو ۶۷۸ میلیارد نیاز دارد، باید اعتبارات از محل صندوق ملی و با عادی شدن شرایط اقتصادی از فاینانس خارجی داده شود.

وی اضافه کرد: در اولویت لایروبی رودخانه ها، بستر رودخانه ورودی به هورالعظیم، حفار به خرمشهر و اروند، خروجی رودخانه ها و رودخانه هایی که به لایروبی نیاز بیشتری دارند جز برنامه های امسال است.

ایزدجو با  تاکید بر این که هم از لحاظ کمی و هم کیفی آب مورد نیاز شهر و روستاها را تامین کرده‌ایم در ایذه و دهدز شمال شرق خوزستان نیز طرح آبرسانی دراجراست، یادآور شد: سازمان آب و برق وظیفه تامین آب در تصفیه خانه را بر عهده دارد و شرکت های آبفا وظیفه توزیع در شهر و آبفای روستایی توزیع آن در روستاها را برعهده دارد.

وی درباره طرح غدیر هم عنوان کرد: قسمت اعظم این طرح تکمیل شده و از کرخه آبگیری می شود هرچند بعد از این قرار است از دز با بالاترین کیفیت تامین آب شود اما این موضوع و تامین اعتبارآن دو سال زمان می‌برد.

خشکی هورها
ناصر عبیات فعال محیط زیست دشت آزادگان گفت: امسال با وجود سیلاب بی سابقه در رودخانه کرخه، نگذاشتند تالاب هورالعظیم آبگیری شود.
وی افزود: جنوب هورالعظیم همچنان آبگیری نشده، در حالی که آب زیادی از طریق اروندرود به دریا هدایت شده و شرکت نفت با سیاست اجازه ورود آن به هورالعظیم را نداد.
عبیات خواستار لایروبی رودخانه کرخه و انشعابات متصل به هورالعظیم شد و اظهار داشت: یکی دیگر از خواسته های فعالان محیط زیست منطقه ترمیم دایک مرزی هورالعظیم است که در سیل شکسته شد تا آب به بخش عراقی هور هدایت شود، اگر چه این درخواست ممکن است مخالف با قوانین بین المللی باشد اما در شرایط فعلی این تنها راه نگهداشت آب در تالاب است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه از سال های گذشته شاهد سقوط آهوهای منطقه حفاظت شده میشداغ در کانال آبرسانی غدیر (کانال پای پل کرخه) بودیم، سازمان آب و برق باید نسبت به ایمن سازی این کانال اقدام کند.
جواد الهایی سحر مدیر انجمن آینده سازان طبیعت نیز گفت: تالاب بامدژ تنها تالاب استان است که از منابع داخلی تغذیه می شود و حقابه آن باید تامین شود.
وی افزود: در حال حاضر فاضلاب سه شهرستان به تالاب بامدژ تخلیه که بیماری و آلودگی بسیاری را به همراه دارد.

پاسخ: ایزدجوبا ذکر این نکته که مطابق قانون سازمان آب و برق در مدیریت هور کار می‌کند اما وزارت در مدیریت تالاب ها نقش ندارد، خاطرنشان کرد: دو مسئولیت این سازمان تامین حقابه و تامین حدود حریم بستر تالاب هاست، نگهداری و حفاظت از آب، جلوگیری از پیشروی آب به سمت عراق جزو وظایف حفاظت محیط زیست است.

محروم از آب شرب
هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان نیز خواستار توجه به مسائل اجتماعی در طرح های توسعه شد و گفت: نشست های هم اندیشی مدیران سازمان آب و برق و تشکل های مردم نهاد ادامه یابد.
وی تصریح کرد: نگاه بهره کشی به خوزستان و منابع آن باید متوقف شود، جایجای این استان زخم خورده و خسارت دیده است و مردم این استان از ایذه تا اهواز و خرمشهر، حتی از آب شرب محروم هستند.
زینب شریفی مدرس روزنامه نگاری محیط زیست نیز در این نشست بر ضرورت آموزش متخصصان و فعالان محیط زیست تاکید کرد و گفت: این گروه ها می توانند با آموزش مسائل زیست محیطی به زبان ساده و قابل فهم برای مردم، سواد زیست محیطی جامعه را افزایش دهند.
وی افزود: در دنیا اکنون چندین دهه است که روزنامه نگاری محیط زیست، روزنامه نگاری آب و روزنامه نگاری خاک تدریس می شود تا بتوان مطالب علمی را به عموم مردم منتقل کرد.

تکرار فاجعه گتوند
سبحان بندانی از فعالان محیط زیست بخش سوسن ایذه نیز خواستار توقف ساخت سد کارون ۲ در این منطقه شد و گفت: با توجه به شوری بالای آب های زیرزمینی این منطقه اجازه تکرار فاجعه سد گتوند را نمی دهیم.
میثم مرادی عضو انجمن حامیان زاگرس اندیمشک نیز با انتقاد از تخلفات مجریان طرح آبرسانی غدیر گفت: پیمانکار این طرح منطقه حفاظت شده «چهل پا» تخریب کرده است.
وی افزود: تخریب جنگل و قطع آبشخورها و ساخت جاده های عریض از تخلفات مجری طرح غدیر در اندیمشک بوده است که باید با آن برخورد شود.
دلیل برداشت بی رویه خاک برای ساخت سد گتوند کاملا تخریب شده است.
مجتبی گهستونی فعال محیط زیست نیز در این نشست برداشت خاک از بیشه ها را نگران کننده دانست و گفت: بیشه عقیلی به
وی با اشاره به تقاضای گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از هورالعظیم افزود: با توجه به دسترسی محدود به این تالاب مرزی، امکان توسعه گردشگری و بازدید فراهم نیست.
مریم بارانی فعال محیط زیست رامهرمز بر توقف برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه اعلا تاکید کرد.
وی افزود: با توجه به نزدیکی به موسم انتخابات برخی نامزدها بر ساخت پارک در بستر رودخانه اعلا تبلیغ می کنند که این مساله نگرانی فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

پاسخ: ایزدجو فعالیت کارگاه ها و معادن شن و ماسه در رامهرمز در دبی رودخانه اعلا را ممنوع اعلام کرد و اظهار کرد: به خصوص در بعضی از قسمت ها که آورده رودخانه کم شده به هیچ عنوان مجوز معدن شن و ماسه داده نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.