محمد جواد جمالی گفت: تنش داخلی گروه جی ۷ بسیار گسترده است، یعنی اختلافات بین روسیه و آمریکا، آمریکا و چین و تا حدودی اختلاف آمریکا با اتحایه اروپا بخصوص فرانسه کاملاً مشهود است. موفقیت این اجلاس برای اجماع درباره فشار به ایران پایین است، زیرا اختلافات بین دولت‌های حاضر در جی ۷ شدید است و افراطی‌گری آمریکایی‌ها در رابطه با تحریم‌ ایران نیز به اختلافات دامن می‌زند.

کشمکش‌های داخلی گروه جی ۷ گسترده است/ افراطی‌گری آمریکایی‌ها در رابطه با تحریم‌ ایران به اختلافات دامن می‌زند

محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره اجلاس جی ۷ و اینکه آیا این اجلاس می‌تواند فرصتی برای هماهنگی بیشتر بین آمریکا و فرانسه درباره فشار به ایران باشد، اظهار داشت: اجلاس جی ۷ در شرایط خاصی در حال برگزاری است. اولاً اینکه تنش و کشمکش‌های داخلی گروه جی ۷ بسیار گسترده است، یعنی اختلافات بین روسیه و آمریکا، آمریکا و چین و تا حدودی اختلاف آمریکا با اتحایه اروپا بخصوص فرانسه کاملاً مشهود است. موضوع بعدی اختلافاتی است که انگلیسی‌ها با آلمان و فرانسه درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا دارند، چنانچه شاهدید بوریس جانسون هم در این باره صراحتاً اعلام کرد که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

محمد جواد جمالی تصریح کرد: مسأله دیگر این اجلاس، تحریم‌های اقتصادی و مسئله برجام است. مسائل قابل طرح در این اجلاس زیاد است بنابراین اینکه کشورها صرفاً روی موضوع ایران تمرکز کنند احتمال کمی دارد. من موفقیت این اجلاس را بسیار پایین می‌دانم، زیرا اختلافات بین دولت‌های حاضر در جی ۷ شدید است و افراطی‌گری آمریکایی‌ها در رابطه با تحریم‌ ایران نیز به این اختلافات دامن می‌زند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: گرچه مکرون پیشنهاداتی را از سوی دولت فرانسه مطرح می‌کند اما تجربه نشان داده که اتحادیه اروپا نمی‌تواند در مقابل آمریکا حرف چندانی برای گفتن داشته باشد و حتی خود فرانسوی‌ها اعتراف کردند ما زورمان به آمریکا نمی‌رسد.

نماینده مردم فسا در مجلس معتقد است: اروپایی‌ها در مقابل ایران چندین بار بد عهدی کردند و تعهدات خودشان را انجام ندادند به همین دلیل دیگر وجهه چندانی ندارند، گرچه با این وجود کشورمان اعلام کرده که درهای توافق و مذاکره را نبسته‌ایم و می‌توانیم کاهش تعهدات برجامی را متوقف و به حالت اولیه باز گردانیم اما به شرطی که غربی‌ها به تعهدات‌شان عمل کنند.  از سوی دیگر گرچه پیشنهاد توقف در مقابل توقف مطرح می‌شود اما باید گفت که این طرح برای ایران کارساز نخواهد بود و دوباره ما را در حالت برزخ و معلق نگه می‌دارد که این وضعیت به هیچ وجه به نفع کشورمان نیست.

این نماینده مجلس همچنین گفت: پیشنهادات فرانسوی‌ها اگر در چارچوب برجام باشد می‌تواند مفید واقع شود. اروپایی‌ها یکبارSPV  و بعد از مدتی اینستکس را مطرح کردند درحالیکه اخیراً همه دولت‌های اروپایی از آن استعفا دادند و به نوعی این ساز و کار مالی عملاً کنار گذاشته شد. اروپایی‌ها حدود ۱۱ مورد تعهد را بعد از اردیبشهت ماه ۹۷ اعلام کردند که حتی یکی از آن موارد هم اجرایی نشد. به نظر می‌رسد چنین پیشنهادات و اقداماتی از سوی اروپایی‌ها قبل از آنکه پیامد مثبتی داشته باشد به نوعی وقت کشی برای فشار به ایران است و آنها منتظرند ببینند فشارها بر مردم ایران تا چه حد اثرگذار خواهد بود و در این راستا بین اروپا و آمریکا هماهنگی و همکاری وجود دارد.

محمد جواد جمالی اظهار داشت: همانطور که آقای ظریف عنوان کرد، مسیر گفتگوها و رفت وآمدهای دیپلماتیک طرفین برای دستیابی به توافق اگر از مجرای برجام بگذرد مسیر صحیح و مدنظر جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.