استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به ایجاد وزارتخانه گردشگری انتقاد کرد و گفت: توسعه گردشگری کمکی به‌توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور نمی‌کند و همین امر یونان را زمین‌گیر کرد.

توسعه گردشگری کمکی به‌توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین ، فرشاد مؤمنی ظهر امروز در همایش «اقتصاد ایران در پیچ و خم توسعه با نگاهی به تجربه ژاپن، کره جنوبی و مالزی» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اندیشه توسعه‌گرا را از جمله عوامل پیشرفت اقتصادی کشور برشمرد و گفت: متأسفانه این اندیشه در کشور در غربت به سرمی‌برد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: از نشانه‌های اندیشه توسعه‌گرا شفاف کردن مفهوم تولید، برطرف کردن فقر و عقب‌ماندگی است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بناهای اندیشه توسعه در ایران حداقل است، به ایجاد وزارتخانه گردشگری انتقاد کرد و ادامه داد: توسعه گردشگری کمکی به‌توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور نمی‌کند و همین امر یونان را زمین‌گیر کرد.

مومنی بیان کرد: با وجود اینکه یونانی‌ها سالانه 700 ساعت بیشتر از آلمانی‌ها کار می‌کنند، اما درآمد کمتری نسبت به‌آلمانی‌ها دارند و به‌خاطر همین توریسم است که هرچه دلار به این کشور تزریق می‌کنند، فایده ندارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به مشکلات بخش تولیدی اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه بخش بزرگی از تولید گرفتار رانت است.

وی افزود: از دیگر مشکلات تولید تخصیص منابع ارز آزاده شده به‌بخش تولید است، که این امر به تولید ضرر زده به‌طوری که این اقدام 7 هزار کارگاه صنعتی را از سال 85 تا 93 به ورشکستگی رسانده است.

مومنی عنوان کرد: آن بخش از این کارگاه‌ها که هنوز فعال‌اند تنها قادر به استفاده از یک سوم ظرفیت خود هستند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: این نوع تخصیص به تولید درست نیست و این نشانه‌ای از ماجرای سلطه مناسبات رانتی است که باعث شده در 10 سال اخیر حدود 2 هزار و 500 واحد از بنگاه‌های صنعتی کشور کاسته شود، با وجود اینکه مقدار زیادی ارز و سریال به‌تولید اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 و 96 بیش از 2 هزار مجوز برای تأسیس صادر شد و بیش از 800 واحد مجوز بهره‌برداری در این سال‌ها دریافت کردند که بیشتر این مجوزها در زمینه صنایع‌غذایی و آشامیدنی است، این در حالی است که ما در این زمینه‌ها مشکلی نداریم.

مومنی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های توسعه را مورد بررسی قرار داد که مهم‌ترین آن مبادله است، بیان کرد: باید در زمینه توسعه و به‌ویژه مبادله دورنگری داشت که متأسفانه در کشور ما چنین دورنگری وجود ندارد، چون از سال 67 که صادرات ما به 850 دلار رسیده در سال 80 این رقم به 260 دلار رسیده که نشانه ضعف است.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری اینکه نیروی کار مهم‌ترین سرمایه است، اظهار کرد: متأسفانه در ایران به این سرمایه بهای چندانی داده نمی‌شود به‌طوری که بر اساس آمار در سال 96 حدود 41 درصد از شاغلان بیمه شدند و بیش از 80 درصد قراردادها کوتاه مدت بسته شدند که این به‌معنای محرومیت نیروی کار از حقوق ابتدایی‌اش است.

وی با اشاره به اعتراض برخی کارگران در سال گذشته نسبت به‌حقوق عقب افتاده خود گفت: متأسفانه به‌جای اینکه به این کارگران اولویت داده شود، ساماندهی مؤسسه‌های غیرمجاز مورد اهمیت قرار هستند و 35 هزار میلیارد تومان برای ساماندهی آن‌ها آزاد کردند.

مومنی با بیان اینکه برای حل بحران بهروری باید مصرف‌های غیرضروری را کنترل کنیم، یادآور شد: چه دلیلی وجود دارد که کالاهای لوکس را تحریم نمی‌کنند و به‌راحتی وارد کشور می‌شود، اما کالاهای مهم که باعث تقویت تولید می‌شود را تحریم می‌کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: از عوامل تشدید نابرابری الگوی پرداخت سود است که در ایران سودهای بلندمدت 16 درصد است و در سایر کشورها این درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه در ایران بازارهای غیررسمی وجود دارد که تولیدکنندگان به اجبار شرایط حاکم بر آن‌ها، 75 درصد منابع مالی خود را از آنجا تامین می‌کنند، میزان سهم تولیدکنندگان از مالیات چهار برابر سهم آن‌ها از تولید ناخالص ملی است.

تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی تأثیر چندانی نداشته است

مدیر دفتر پژوهش‌های اقتصاد و توسعه اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به اینکه ایران در طی 60 سال گذشته دوبار تحریم اقتصادی اعمال شده است، گفت: از سال 90 این تحریم‌ها تشدید شده و اکنون با تحریم‌های بیشتری روبرو شده‌ایم.

سیدمحمد بحرینیان افزود: برخلاف نظر برخی، این تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی تأثیر چندانی نداشته بلکه سوءمدیریت در تصمیم‌گیرهای مدیریتی و نداشتن جهت برای پیشرفت کشور تاثیرگذاری بیشتری داشته است. 

وی با یادآوری اینکه ایران با وجود در اختیار داشتن منابع زیاد هنوز خودروسازی ناکارآمدی دارد و جزو کشورهای در حال توسعه به‌حساب می‌آید، خاطرنشان کرد:  ایران با وجود اینکه 6 برابر کره جنوبی منابع در اختیار دارد، اما هنوز در خودروسازی ناکارآمد است.

مدیر دفتر پژوهش‌های اقتصاد و توسعه اتاق خراسان رضوی تصریح کرد: دلیل پیشرفت کشورهای شرق آسیا به‌خصوص کره جنوبی اهمیت نقش نخبگان آن‌ها در تصمیم‌گیری در این صنعت و اقتصاد است، در حالی‌که در ایران برای صنعت خودروسازی 102 نهاد و سازمان تصمیم‌گیرنده هستند.

 بحرینیان به ضعف ایران در صادرات به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در این زمینه ضعف داریم و سهم ما از صادرات به این 15 کشور تنها 2.5 درصد در سال است.

وی با بیان اینکه کشورهای شرق آسیا در پیشرفت اقتصادی عوامل مشترکی داشته‌اند و اولویت خود را ساخت ماشین‌آلات کارخانه‌ای قرار داده‌اند، بیان کرد: برای پیشرفت باید تجربیات دیگر کشورها را مورد مطالعه قرار دهیم.

مدیر دفتر پژوهش‌های اقتصاد و توسعه اتاق خراسان رضوی گفت: در کشورهای دیگر دولت در امور اقتصادی دخالت می‌کند، در صورتی که در ایران چنین اتفاقی را نوعی سوسیالیستی می‌دانند که این تعبیر درستی نیست و برای پیشرفت باید ابتدا اهداف تعیین شود و بعد ابزار جایگزین آن شود در صورتی که در کشور این امر برعکس رخ می‌دهد.

در ژاپن نیروی کار جزو دارایی بلندمدت است

در ادامه استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد بازنشسته دانشگاه میجی گاکواین (ژاپن) به عوامل پیشرفت کشور ژاپن در اقتصاد و تولید اشاره کرد و گفت: ژاپن 260 سال در انزوا بود و در این مدت توانست رسم تولید و مصرف کالاهای داخلی را یاد بگیرد.

محمد نقی‌زاده افزود: ژاپنی‌ها برای توسعه، مواد خام را از دیگر کشورها می‌گرفتند، محصول تولید می‌کردند و برای آن‌ها بازاریابی انجام می‌دادند، در صورتی که ایران بازار مصرف کشورهای خارجی شده است.

وی بیان کرد: از دلایل دیگر پیشرفت ژاپن قبول عقب‌ماندگی آن‌ها بود، آن‌ها افراد سخت‌کوشی هستند و به دولت خود اعتقاد دارند.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصاد دولت تدبیر می‌کند و با این تدابیر خود راه را برای بخش خصوصی هموار می‌کند.

نقی‌زاده افزود: در ژاپن نیروی کار را جزو دارایی بلندمدت است و اکثر افراد در این کشور استخدام رسمی هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.