نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری صبح امروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی برگزار شد.

 در بسیاری اوقات دولتمردان حس می‌کنند عقل کل هستند

قدس آنلاین: در ابتدای این مراسم برخی از نمایندگان خانه‌های فرهنگ و هنر و  تشکل‌های هنری سخنانی را ابراز داشتند.

* صالحی: در بسیاری اوقات دولتمردان حس می‌کنند عقل کل هستند و فکر می‌کنند به جای مردم و آن مجموعه می‌توانند تصمیم کلان بگیرند

صالحی در ادامه با بیان اینکه یکی از ۹ برنامه‌ای که در انی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد بهبود کسب و کار فرهنگی به عنوان یک کلان برنامه بود، اظهار داشت: گر چه حوزه فرهنگ و هنر یک روح اهورایی دارد اما ماده‌ای هم است که روح ایرانی ما را حفاظت می‌کند.

وی افزود: طی روزهای گذشته از عمر دولت اقداماتی انجام شد تا در حوزه فرهنگ و هنر از مجوزها بکاهیم و فضای کسب و کار را آرام‌تر کنیم. بر این اساس ابتدا ۱۳۷ مجوز در حوزه فرهنگ و هنر اعطا می‌شد که به 36 مجوز کاهش یافت و تجمیع شد.

وی افزود: در کنار آن دستورالعمل‌های روشن برای هر مجوز داده شد تا مطالبات اهالی فرهنگ و هنر از دولت شفاف‌تر باشد. از آنجایی که باید مشاغل فرهنگ و هنری تعریف خود را داشته باشد رسته‌های فرهنگی و هنری گرفتار ابهامات فراوان بود، اما قرار است تا پایان سال این پروژه به نتیجه برسد و با همکاری وزارت کار مسیر ما بسیار روشن خواهد بود.

وزیر ارشاد ضمن اشاره به اینکه باید در ردیف‌های فرهنگ و هنر در حوزه سرمایه‌گذاری و تسهیلات روند را تسهیل و افزون کنیم، گفت: قدم به قدم طی دو سال گذشته گام‌هایی برداشته شده است و در تبصره 18 بحث قانون بودجه فرهنگ دیده شد که در نهایت به تفاهم‌نامه‌هایی انجامید و اخیراً نیز نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته شده تا حوزه فرهنگ و هنر در صندوق توسعه ملی دنبال شود. با این نگاه که حوزه فرهنگ و هنر به عنوان معیشت اهالی آن در بحث مالی نیز دیده شود.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشکیل شورای حل و اختلاف و فرهنگ و هنر و رسانه اشاره کرد و با بیان اینکه از این طریق مسائل سریع‌تر پیش خواهد رفت، گفت: با توجه به تشکیل این شورا بحث‌های مطرح شده در حوزه فرهنگ و هنر در فضای روان و آرام‌تر پیش خواهد رفت و از این طریق ما سریع‌تر مسائل را پیگیر خواهیم شد. اقدامات متنوعی دیده شده که یکی از آنها در ادامه راه دولت افتتاح گذر یا میادین فرهنگ و هنر است و عصر امروز نیز در نجف‌آباد اصفهان دو خیابان بدین منظور افتتاح می‌شود.

به گفته این عضو هیأت دولت یکی از رویکردهای مهمی که دولت تدبیر و امید مدنظر دارد و خواهد داشت بحث واگذاری امور به مردم و اهالی آن حوزه است و به طور پیوسته جزء مطالبات آقای روحانی از هیأت دولت است و باید بدانیم کسب و کار ما در حوزه‌های مختلف رونق نمی‌یابد مگر اینکه مداخلات دولت حداقلی و حضور مردم حداکثری‌تر شود که این حضور مقدماتی را لازم دارد.

وی به دو عامل نیز اشاره کرد و افزود: مردم باید در پروسه مسیر، حضور داشته باشند نه تنها در انتهای مسیر آنها را آگاه کنیم؛ در بسیاری اوقات دولتمردان حس می‌کنند عقل کل هستند و فکر می‌کنند به جای مردم و آن مجموعه می‌توانند تصمیم کلان بگیرند و چون مردم در پروسه حضور ندارند، در نتیجه هم غایبند در حالی که مردم باید از ابتدا تا انتهای پروسه پا به پای دولت حرکت کنند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ضمن اشاره به آئین‌نامه شورای گفت‌وگو که در این وزارتخانه در مسیر یاد  شده در حال پیگیری است،‌گفت: وقتی تکلیف برنامه ششم توسعه در دولت مطرح شد، علل تعویق این موضوع نیز مطرح شد اما با این نگاه صحبت‌هایی صورت گرفت که می‌توانیم دور هم گرد آمده و با جلساتی مقدماتی و فراگیر مسائل را پیگیر باشیم. بنابر این حدود یکسال هر چهارشنبه به طور مستمر جلساتی را تشکیل دادیم بنده نیز چک سفید امضاء داده بودم که این گروه به هر نتیجه‌ای که رسید آن را امضاء و تأیید خواهم کرد البته در برخی جلسات شخصاً حضور داشتم و این یک تجربه خیلی خوبی بود.

وی افزود: اما اینکه چرا تا امروز به نتیجه نرسیده‌ایم برای این است که در مسیر تدوین قوانین همراهی مردم را جدی نمی‌گرفتیم اینکه الان در کنار هم یک حرف را می‌زنیم محصول تجربه اینگونه است.

وی با بیان اینکه این گام نخست است و مهم این است از این گام مراقبت شود و دیگر گام‌ها به آن متصل گردد،‌گفت: صنوف تا اینجای پای کار آمده‌اند و مطمئن هستم با نگاهی که در دولت و رئیس‌جمهور وجود دارد این مسیر به نتیجه خواهد رسید.

* شریعتمداری: ما هنرمندان را نیروهای مولد می‌دانیم/ معتقدم اگر جامعه هنرمند و معلم را تکریم و اصلاح کنیم، ایران ساخته خواهد شد

شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم اظهار داشت: نباید لباسی بر تن فرهنگ و هنر بدوزیم و بعد در پروهای بعدی از آن بکاهیم یا بیفزاییم بلکه باید اجازه دهیم اصحاب فرهنگ و هنر طرف حساب دولت قرار گیرند و نظام حائل مناسب برای طرح و اهداف جامعه هنری را شکل دهد و بگوید در چه قواره و به چه صورت فعالیت کنید در واقع فعالیت‌ها و چارچوب‌های قانونی به آنها علام شود.

وی با بیان اینکه برخی نام‌ها مورد پسند ما نبود اما به آن تن دادیم بیان کرد: شایسته است این امر در دوران ما انجام شود بدون تردید مسیر پیش‌رو روشن خواهد بود اما چرا این مسیر تا کنون طی نشده و فعالیت‌ها به تأخیر انجامیده یک سوال صحیح است  این کار به نفع ما و حکومت ماست و پایه‌های نظامی کشور را مستحکم‌تر می‌کند.

وزیر کار با بیان اینکه باید دستاوردهای مردم را طی 100 سال اخیر حفظ کنیم و تنها راه آن برای استحکام خانه این است که با مردم باشیم و مردم در کنار ما باشند، گفت: جامعه هنری کل مردم را به حرکت در می‌آوردند هنر هنرمندان قلم‌های زیبا و ... یکی پس دیگری انقلاب را به اینجا رساند و همه ایران پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت فرهنگ و هنر را باید در دل خود جای دهد،‌گفت: ما هنرمندان را نیروهای مولد می‌دانیم و جز حمایت کاری نخواهیم داشت کاری که ما امروز پایه‌گذاری می‌کنیم مبنای اصلی تحول فکری در ایران است و تنها این امضا سند سمبلیک نخواهد بود. بنده به عنوان رئیس ستاد دکتر روحانی این تکلیف را بر خود واجب می‌دانم چرا که آقای روحانی با 24 میلیون رأی مورد افتخار ماست بنابر این همراهی با این مردم از وظایف دولت است هر چند فشار برای دولت زیاد باشد و گرفتاری‌ها زیاد اما حق مردم است که انتقاد کنند با همه آن ضعف‌ها امروز اینجا دور هم هستیم که یک مبنای اصلی تحول فکری در ایران برای ساختن یک جامعه ایده‌ال را تأیید کنیم. معتقدم اگر جامعه هنرمند و معلم را تکریم و اصلاح کنیم، ایران ساخته خواهد شد.

وی در پایان گفت: از تشکیل کمیته سه‌جانبه میان نمایندگان جامعه در حال تأسیس فرهنگ و هنر نماینده‌ای از ارشاد و نماینده‌ای از وزارت کار حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.