حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا گفت: با آنکه پیامبر اسلام(ص) صاحب خانه بود، نجرانی‌ها مدتها در مدینه در حال گفت‌وگو با پیامبر بودند و در نهایت پیامبر را نمی‌پذیرند، جای درس آموزی و عبرت است که حتی یک کلام از پیامبر اکرم (ص) شنیده نشد که حالا که به دین اسلام نگرویدند گردن‌هایشان را بزنید یا به فرض اینکه اینها عیسی (ع) را خدا می خوانند باید کشته شوند.

درس مباهله گفت و گو در فضای انسانیت است نه شمشیرکشی و کشتار انسانها

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجر نیا عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص چگونگی واقعه مباهله گفت:  نجران در زمان پیامبر اکرم (ص) منتهی الیه عربستان و جزو مناطق یمن بود. پیامبر اسلام (ص) برای ابلاغ  پیام وحی و توحید به مسیحیان نجران مبلغانی به آن منطقه اعزام کرد تا مردم را به دینداری و توحید کنند. سخنان مبلغان برای مسیحیان نجران از تازگی خاصی برخوردار بود از این رو با آنها به گفت و گو نشستند هر چند بر دیدگاه‌های خود اصرار داشتند اما حلاوت سخنان مبلغان اسلامی آنها را به بحث و گفت و گو وادار می کرد.

 وی دراین باره افزود: بعد از عزیمت مبلغان مسلمان به نجران، آنها تعدادی از نجرانیها را که حدود شصت نفرعنوان شده به همراه کشیشان به مدینه فرستادند تا با استقرار دراین شهر با پیامبر اسلام(ص)  گفت وگو کنند. در تاریخ آمده است که پیامبر اسلام با روی باز و گشوده آنها را پذیرفت و با آنها گفت و گو کرد. آنها در اولین  دیدار از پیامبر اسلام خواستند که درباره حضرت عیسی پیامبرشان سخن بگوید و حضرت محمد (ص) نیز دراین باره چنین فرمود که داستان حضرت عیسی همانند زندگی حضرت آدم (ص) اولین بشری است که از گل خلق شد و چون عیسی علیه السلام پدری نداشت از این رو داستانی شبیه به حضرت آدم دارد.

استاد حوزه ودانشگاه گفت: مسیحیان نجران سخنان پیامبر را نپذیرفتند و همچنان ادعا کرند که عیسی علیه السلام خود خدا، روح القدوس است. آنچه این میان به عنوان درسی ماندگار و عبرت آموز از جریان مباهله می‌توان استخراج کرد نحوه گفت وگوی آموزنده‌ای است که پیامبر اسلام ارائه داد. متأسفانه این نحوه گفت و گو در حال حاضر در بین مسلمانان دیده نمی‌شود. بر فرض مثال داعشی و وهابی با شمشیر گردن مسلمان دیگری را می‌زند و او را تکفیر می‌کند به صرف اینکه همانند او نمی‌اندیشد؛ در حالی که  پیامبراسلام (ص) در خانه خودش با مسیحیان ومشرکین گفت وگو کرد. با آنکه پیامبر اسلام(ص)  صاحب خانه بود،نجرانی‌ها مدتها در مدینه در حال گفت و گو با پیامبر بودند و در نهایت پیامبر را نمی‌پذیرند. جای درس آموزی و عبرت است که حتی یک کلام از پیامبر اکرم (ص) شنیده نشد که حالا که به دین اسلام نگرویدند گردن هایشان را بزنید یا به فرض اینکه اینها عیسی (ع) را خدا می خوانند باید کشته شوند.

 حجت الاسلام محسن مهاجر نیا گفت: پس از این گفت وگوها است که آیه مباهله بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد. رسول خاتم براساس ظرفیت های دو طرف پیشنهاد وحیانی را ارائه داد مبنی برآنکه ما پیروان خود را می‌آوریم و شما هم پیروان خود را بیاورید تا از طریق ارتباط معنوی با خدا خواهان نابودی دروغگو آن هم از سوی خود خدا باشیم؛ یعنی پیامبر اسلام کوشیدند تا از طریق دعا مفهوم تاثیر گذاری دعا و اهمیت حقانیت دین اسلام را به آنها نشان دهند.

وی تصریح نمود: در تاریخ آمده است که پیامبر اکرم (ص) در روز 24 ماه ذی الحجه همراه با حضرت علی، امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه علیهم السلام با هیبتی که نشان از ویژه، خاص و متفاوت بودن آنها با سایر انسانها بود،  در برابر دیدگان متحیر نجرانیان حاضر شدند تا خدا را بر حقانیت دعای خود گواه بگیرند. مسیحیان وکشیشان نجران با دیدن شکوه سادگی و وقار و متانت معصومانه این پنج تن بر خود لرزیدند که اگر ما را نفرین کنند یقینا کوه‌ها از جای کنده می‌شود لذا بزرگان مسیحی پیشنهاد مباهله را نپذیرفتند و در یک فرآیند طبیعی خواستار زندگی تحت حاکمیت اسلام با پرداخت جزیه شدند تا آنها دین خود و پیامبر و پیروانش نیز دین  خود را داشته باشند.

استاد حوزه  و دانشگاه توضیح داد: آنچه به عنوان بالاترین درس روز مباهله امروز باید به مسلمانان جهان آموخته شود گفت و گو در فضای آرام است؛ گفت وگویی که هیچ طرفی مشرک خوانده نمی‌شود و هیچ کس حق ریختن خون برادر یا خواهر مسلمان خود را ندارد. روز مباهله به دنبال برجسته کردن مشترکات دینی و توجه به اصل دینداری و وحدانیت با رعایت اصل عدالت، همکاری سودمند برای همه انسانها و آفریدگان خداست. باشد که از این گفت و گو و برخورد کریمانه پیامبر بیشتر بیاموزیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.