انتشار نامه جمعی از کارکنان شوراهای حل اختلاف کشور به رئیس قوه قضائیه و درخواست اصلاح حقوق پرداختی خود، ضرورت توجه به وضعیت جوانانی که سال‌ها پیش و در عنفوان جوانی وارد ساختار شورای حل اختلاف کشور در شهرهای مختلف شده‌اند را مورد توجه قرار داده است. به ویژه آنکه اکثریت آن‌ها با اینکه تقریباً مانند یک نیروی عادی قوه قضائیه یا بیشتر از آن کار می‌کنند، ماهانه تا ۶۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.

فاصله نجومی دستمزد کارکنان شوراهای حل اختلاف با قانون کار

این در حالی است که ماده ۳۱ قانون آزمایشی شورای حل اختلاف کشور تصریح کرده کسانی که به صورت تمام‌وقت در شوراهای حل اختلاف مشغول هستند، باید مطابق قانون کار حقوق دریافت کنند.

به گزارش قدس آنلاین ۶ سال پیش حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی، رئیس وقت شوراهای حل اختلاف کشور با اشاره به اینکه کارکنان شوراهای حل اختلاف نمی‌توانند تا آخر عمر خود به صورت افتخاری خدمت کنند؛ چراکه آنان نیز نیاز به تأمین معاش دارند، گفته بود: ۴هزار نفر در این شوراها مشغول فعالیت هستند که باید وضعیت اشتغال آن‌ها تعیین تکلیف شود.

وی در آن مقطع با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلات موجود شوراهای حل اختلاف نبود اعتبار کافی است، از ارائه پیش‌نویس لایحه جامع کارکنان شوراهای حل اختلاف به مجلس خبر داده بود که در آن پرداخت مبلغ ثابت دستمزد، تعیین تکلیف نوع قرارداد و رفع برخی محدودیت‌های قانونی پیش‌بینی شده است که در صورت تصویب آن کارکنان شوراهای حل اختلاف به ازای هر سه ساعت فعالیت از دستمزد ثابتی بهره‌مند خواهند شد.

البته نه تنها پیش‌نویس یاد شده بلکه قانون جدید شوراهای حل اختلاف که آیین‌نامه اجرایی آن دی ماه سال ۹۵ از سوی دولت ابلاغ شده، کمکی به رفع مشکلات حقوقی کارکنان و کارمندان شوراهای حل اختلاف نکرده است.

*قانون شوراها به درستی اجرا نمی‌شود

حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی، عضو دیوان عالی کشور که سابقه ریاست دادگستری استان اردیبل را در کارنامه‌اش دارد، درباره مشکلات کارکنان شوراهای حل اختلاف به قدس می‌گوید: کارمندان شوراها سالیان سال است که با دریافتی ناچیز فعالیت قضایی می‌کنند و جالب اینکه مسئولیتی که دارند تقریباً برابر با کارمندان قضایی است و در حدود ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که اصلاً رقمی محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق یکی از مفاد قانون جدید شوراهای حل اختلاف کشور، حقوق و مزایای کارمندان این شوراها باید به اندازه حداقل قانون کار باشد تصریح می‌کند: اما این ماده قانونی به دلیل تعیین نشدن اعتبار مالی از سوی دولت در عمل اجرا نمی‌شود.

وی می‌افزاید: همچنین بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف درآمدهای شوراهای حل اختلاف ابتدا باید به خزانه واریز شود و پس از آن برای تأمین هزینه شوراها و پرداخت حقوق کارمندان این شوراها اختصاص یابد که متأسفانه این قانون نیز در چند سال اخیر به درستی اجرا نشده، یعنی گاه به میزان یک چهارم یا یک پنجم درآمد واریزی به خزانه به این شوراها داده شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرا نشدن درست قانون شوراهای حل اختلاف سبب شده تا کارکنان این بخش همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبان باشند، می‌گوید: بنابراین ساماندهی وضعیت حقوق پرداختی کارمندان این شوراها یک ضرورت است و دستگاه قضایی، دولت و مجلس باید با اهتمام بیشتر به این مقوله بپردازند چون افراد زیادی حدود ۱۶ سال در این حوزه فعالیت می‌کنند به این امید که روزی به حق و حقوق واقعی‌شان برسند.

وی پرداخت نشدن حقوق پیش‌بینی شده در قانون به کارکنان شوراهای حل اختلاف را دارای تبعات منفی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: کار این افراد قضایی و مسئولیتشان سنگین است و اگر از لحاظ مالی به میزان حداقل تأمین نباشند یقیناً مشکلاتی برای آن‌ها و مردم ایجاد می‌شود. بنابراین همان طور که اشاره شد ساماندهی این بخش باید از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی باشد.

*رابطه قوه قضائیه و شوراهای حل اختلاف بازتعریف شود

محمد علی‌ پور مختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم به قدس می‌گوید: در ابتدا افراد داوطلبانه به شوراهای حل اختلاف ورود کردند بدون اینکه بحثی از استخدام یا پرداخت حقوق به آن‌ها مطرح باشد اما از آنجا که شوراها در طول زمان به سمت تشریفات دادرسی رفتند و تبدیل به نوعی از محاکم شدند به تدریج این گونه مطرح شد که کارکنان شوراهای حل اختلاف هم حقوق و مزایا دریافت کنند. بر این اساس مجلس وارد موضوع شد و مصوبه‌ای داشت که بر پایه آن دولت باید درآمدهایی را که از محل شوراهای حل اختلاف بدست می‌آید به حساب قوه قضائیه بریزد تا این دستگاه آن را بابت حقوق و مزایای کارکنان شورا که اتفاقاً خیلی هم پایین است بپردازد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کارکنان شوراهای حل اختلاف در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، می‌افزاید: قرار بود با مصوبه یاد شده، مقداری حقوق این قشر ارتقا پیدا کند اما می‌بینیم که دولت کل درآمدهای حاصل از محل شوراهای حل اختلاف را به این شوراها تخصیص نمی‌دهد. یعنی آن را به عنوان بودجه قضائیه اختصاص می‌دهد و این دستگاه هم مجبور است بر اساس این موضوع عمل کند، در حالی که اگر دولت کل درآمدها را به این شوراها اختصاص بدهد، می‌تواند پاسخگوی حقوق کارکنان این مراکز باشد. یعنی می‌توان به آن‌ها حداقل حقوق کارگری را داد تا به فعالیت در بخش یاد شده، بپردازند.

وی تصریح می‌کند: از سوی دیگر اگر بنا باشد کارکنان این بخش به صورت رسمی حقوق دریافت کنند باید رابطه آن‌ها با قوه قضائیه بازتعریف شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی رابطه بین دستگاه قضایی و شوراهای حل اختلاف را بسیار بغرنج توصیف می‌کند و می‌گوید: از یک طرف شوراها باید باشند چون نقش بسیار اساسی در حل مشکلات، رفع اختلاف‌ها و همچنین کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه دارند و از طرف دیگر بحث رابطه قراردادشان با دستگاه قضایی، نحوه و زمان حضورشان در شوراها و مهم‌تر از همه حقوق دریافتی‌شان مطرح است. بنابراین این قضیه یا باید توسط دادگستری و دولت حل و فصل شود و یا مجلس به یک تفاهمی برسد و قانونی تصویب کند که شکل کار کاملاً روشن و مشخص شود تا همه از آن تبعیت کنند.

وی می‌گوید: در جلساتی که با مقام‌های دولت داشتیم از مسئولان شنیدیم که تصمیمی ندارند تا کارکنان شوراهای حل اختلاف مستخدم دولت شوند. به هر حال ما در مجلس باید به صورت شفاف به موضوع شوراهای حل اختلاف و کارکنانش بپردازیم و وضعیت آن‌ها را تعیین تکلیف بکنیم تا مشکل برای همیشه حل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    1 0
    آقای رییسی. به نظر شما این عدالت هست که قضات محترم 10 تا 15 میلیون تومان بگیرند و همین طور کارکنان دادگستری 3 تا 6 میلیون بگیرند و اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف 200 تا 600 هزارتومان؟ آیا عدالت این است؟ تازه بماند که اگر همه درآمد شورای حل اختلاف را به خود شورا اختصاص دهند این کار می تواند انجام شود .نه تنها همه را اختصاص نمی دهید بلکه از آن بخشی هم برداشت می شود برای کسری در پرداخت حقوق های چند میلیونی و .... بعد آن وقت می گوییم چرا فساد هست؟ برادر من این اختلاف در پرداخت حقوق ها خودش باعث ایجاد فساد می شود. انصافا خودتان با 600 هزار تومان چند روز می توانید زندگیتان را به پیش ببرید؟ آقای رییسی عزیز عدالت را اول از ارگانی که در آن مسئول هستی شروع کن بعد در جاهای دیگر..... والسلام
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    3 0
    واقعا درد اوره در دستگاه قضایی کار کنی برای دیگران احقاق حق کنی اما از گرفتن حق خودت ناتوان باشی
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام خود دادسراها و دادگاه ها از نیروی شورایی سوءاستفاده کرده و به بهانه استخدام از این نیروها بهره کشی می کند و دستمزدی معادل600 تومان به ما می دهد در حالیکه ما هم مثل نیروهای استخدامی کار می کنیم ولی هیچ مزایایی برای ما ندارند
  • جباری ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    1 0
    سلام تو رو خدا جلوی بهره کشی دادسراها رو از نیروهای شورای حل اختلاف بگیرید ما هم مثل کارمند دادگستری در دادسرا کار میکنیم تا شاید مارو جذب کنند ولی صد افسوس که تا کنون این اتفاق نیفتاده و با دستمزد 600 هزار تومان صدای ما رو حتی به ریس قوه قضاییه نمی رسانند. اگر نمی رسانند جذب کنند باید ریس قوه مانع از به کار گیری نیروهای شورایی در دادسرا شود خواهش می کنم کمکمان کنید
  • علی ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    0 0
    واقعآ ماهایی که شانزده سال گذراندیم بدون چشم داشتی، باحقوقی هشت هزار تومان به اندازه هشت میلیون تومان فک زدیم. البته پاداش ما نزد خداست، اما نباید توی دنیا زن و بچه هامون خوشحال بشن؟ ؟؟ آقای رییسی عدالتی انتظار داریم. البته اگر هدفمان پول بود هرگز 16 سال دوام نمی آوردیم. اگه توجهی به ما بشه در کل هیچ اتفاقی درباره پول کل خزانه نمی افته ولی جواب اينهمه زحمت لااقل یه حداقل حقوق اداره کاری نیست؟ چققققدرمردمان خوبی داریم.
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 0
    با سلام واقعا از اینکه اینقدر از کارکنان شورا کار کشیده میشه از یک برده کار کشیده نمیشه چرا اصلن عنوان افتخاری بودن گذاشتن رو شورا
  • نعمت ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام ما چند ساله از کارکنان شورای حل اختلاف با مدرک دانشگاهی می باشیم باتوجه به حجم ورودی پرونده ها به شورا متاسفانه دستمزدی که به مامی پردازند نزدیک ۲۰۰هزارتومان می باشد لذا ازشما آقای رئیسی این سوال رو داریم که آیا این عدالت است که ما با جوونی مون رو با این دستمزد ناچیز بگذرونیم درحالی که مث بقیه جاها دارای مدارک عالیه تحصیلی می باشیم ولی متاسفانه به دلیل بی عدالتی به امید استخدام داریم تو مضیقه وبا دستمزد خیلی ناچیز زندگی می گذرانیم ولی کارمندان دادگستری با مدارک همطراز ما یا کمتر دارن حقوقهای چند میلیونی میگیرن که این واقعا نسبت به شورای حل اختلاف بی عدالتی محض میباشد دستمون به جایی هم بند نیست. شما به عنوان رئیس دستگاه قضا در برابر خدا و وجدان خودت و همینطور افرادی که بدون هیچ درآمدی دارن در شورای حل اختلاف کار میکنن مسولین .آیا کارکنان شورا با مدارک عالی دانشگاهی چه فرقی بین ما و کسانی که با مدرک سیکل یا کمتر که به عنوان نهضتی در آموزش وپرورش کارمیکنن که هیچ گونه سواد دانشگاهی ندارن ولی خیلی راحت وارد چرخه استخدام و آموزش وپرورش می شوند، آیا ما اندازه ی اون سیکل ها ارزش برای دستگاه قضایی نداریم که داد ما کارکنان شورا رو به گوش دولتمردان برساند یا اینکه همین دستمزد ناچیز که میدن جز سیاستهای دستگاه قضا میباشد که اینهمه جوان تحصیل کرده رو به باد استخدام فریب دهند،ما ازشما به عنوان رئیس دستگاه قضا خواهشمندیم یکبار برای همیشه در بحث شوراها وارد بشوین و یه جواب روشن به ما جوونا بدین تابیشترازین جوونیمون تباه نشود، ماهمون شوراهایی هستیم که وقتی ازشون یاد میکنین با هزار تا عشوه میگین بیشترین حجم پرونده ها درشوراهای حل اختلاف ورود وحل واصل میشوند ولی وقتی نوبت به دستمزد و حقوق کارکنان میرسد خیلی راحت از کنار مسئله رد میشین
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    با سلام :بنده هم به عنوان جوانی که از سال 1382وارد شورا شدم به امید اینکه وضعیت مان روز به روز بهتر بشه که نشد بگویم که واقعا این حق الناس و استثمار است که حق بچه های شورا رو نمیدن و تاکنون بعد از گذشت سالیان سال بلاتکلیف هستند .تورا بخدا به داد این قشر زحمت کش به هر طریقی که میتوانید برسید.
  • خادم ملت ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    0 0
    با سلام واقعا درد بسیار بزرگی است که با تحصیلات فوق لیسانس و با شور و نشاط جوانی و با انگیزه بالا در دادسرا ها بیشترین پرونده ها رو به سازش ختم کنی و هر روز شرمنده زن و بچه باشی پس کرامت انسانی و حرمت عمل مسلمان کجا رفته بسیاری از افراد به ما پناه می آورند و ما را قاضی خطاب می کنند اما این برای ما خیلی سخت است که حتی نمی توانیم بگوییم چقدر می گیریم عدالت باید از خود دستگاه شروع شود مشکل دیگر این است برای اینکه حقوق اعضا رو ندهند بهانه های مختلف می اورند این بزرگترین بی عدالتی است پس اینکه ما حق مظلوم را از ظالم میگیریم چه کسی حق ما رو بگیره تا کی ما تحمل کنیم فرهنگ صلح و آشتی و شور و مشورت با این بی مهریها به فراموشی سپرده می شود.
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    1 0
    باسلام خودتان بررسی کنید که از بدو ورودتان به شورا یک بار آزمون و یا گزینشی انجام داده اید قطع به یقین با روابط و پارتی بازی وارد شدید و بعد هم رفتید یک مدرک آبکی باز هم بدون آزمون از دانشگاههای آزاد یا پیام نور گرفتید و در حال حاضرخودتان را تحصیل کرده و با تجربه می دانید و توقع دارید در منصب عدالت جایگاهی برای اکثر شما که با نهایت بی عدالتی وارد این مجموعه شدید باشد این نهایت بی عدالتی در حق فارغ التحصیلان از بهترین دانشگاهها است اینقدر قضاوت نابجا نکنید خیلی ها با مدارک بالای دانشگاهی می خواستند با همین حقوق وارد شورا شوند اما چون پارتی نداشتند نتوانستند لذا از آقای رئیسی عاجزانه تقاضا دارم که اگر استخدامی در کار است آزمون برگزار کنند تا همه بتوانند شرکت کنند این یعنی عدالت واقعی.البته ناگفته نماند شوراها نیروی خوب هم دارند پس بهترین راه حل برگزاری آزمون برای همه است
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    1 0
    متاسفم
  • حمید ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام ، عرض خسته نباشید خدمت خدمتگزاران واقعی دستگاه قضا یعنی اعضای شورای حل اختلاف ، به نظر حقیر اگر جناب رئیسی نمیتوانند عنوان پاداش را به حقوق تبدیل کنند حداقل یا در جذب نیروهای قوه قضاییه از نیروهای کاربلد شورا استفاده کنند یا برای این نیروهای جهادی در آزمونهای حقوقی نظیر وکالت ، قضاوت و سردفتری سهمیه ای در نظر بگیرند ۰ با این کار هم انگیزه نیروها دوچندان شده و بهره وری و پیشبرد اهداف اصلی شورا سیر سعودی خواهد داشت
  • محمدرضا ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 0
    سلام حرف منم حرف همین عزیزانه الان جوابشو کی میده ایا به گوش اقای رییسی میرسه ؟؟؟
  • مارال ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    1 1
    با سلام از روزی که وارد شورا شده ایم هم آزمون دادیم هم کلاس رفتیم واینکه از دانشگاه مدرک معتبر گرفته ایم مانند بقیه دانشجوها نه آبکی مدرک گرفته ایم نه با پارتی وارد شورا شده ایم امیدوارم بعضی ها در حرفهای خودشان تجدید نظر کنند
  • ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    وقتی عدالت تو قوه قضاییه نیست انتظار دارین اداره های دیگه عدالت داشته باشند قوه قضاییه مثلا خانه عدالت است صد افسوس