یک تهیه کننده سینما با تاکید بر حیاتی بودن رده‌بندی سنی فیلم‌ها معتقد است: به هیچ وجه رده بندی سنی نباید به ممیزی دوم تبدیل شود.

رده‌بندی سنی فیلم‌ها به ممیزی دوم تبدیل نشود

به گزارش قدس آنلاین، این تهیه‌کننده سینما درباره اجرای طرح رده بندی سنی فیلم‌ها به ایسنا گفت: رده بندی سنی فیلم‌ها برای سینمای ایران امری ضروری، لازم و حیاتی است و اگر از بُعد تربیتی به آن نگاه کنیم، همه فیلم ها نمی‌توانند برای همه سنین مناسب باشند و از طرف دیگر اگر فکر کنیم تمام محصولات سینمای ایران برای تمام سنین مناسب هستند، اشتباه استرانژیکی در سیاست‌گذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: نداشتن رده بندی سنی موجب محدودیت در سوژه‌ها و موضوعاتی خواهد شد که همکاران فیلمساز اعم از فیلمنامه‌نویس و کارگردان؛ بخواهند به این موضوعات بپردازند.

تهیه کننده «مارمولک» یادآور شد: رده بندی سنی از بُعد تربیتی، اجتماعی و مسائل فرهنگی که مختص جامعه ایرانی ما است به شدت امر ضروری و لازم است. البته در همه دنیا با معیارها و ملاک های خودشان این رده بندی انجام می‌شود و در کشور ما هم باید با ملاک‌های خودمان صورت گیرد.

محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که به هیچ وجه رده بندی سنی نباید به ممیزی دوم تبدیل شود و گروهی که قرار است رده بندی سنی را انجام دهند باید تخصص علمی و دانشگاهی داشته باشد.

او همچنین تاکید کرد: گروهی که قرار است رده بندی سنی را انجام دهند نباید محدود به چند نفر باشند، باید متکثر باشند و در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی،تربیتی تخصص داشته باشند و در بین آنها جامعه شناس، روانشناس کودک و نوجوان نیز حضور داشته باشد و کسی‌ که تخصص در امور خانوادگی و تربیتی داشته باشد حضورش بسیار ضروری است یعنی تخصص‌هایی غیر سینمایی هم در بین آنها وجود داشته باشد. 

تهیه‌کننده «حوض نقاشی» خاطرنشان کرد: این گروه باید قبل از شورای پروانه نمایش، فیلم‌ها را ببیند و به هیچ وجه کار ممیزی فیلم‌ها را انجام ندهد و خروجی این جلسه باید عدم دخالت در فیلم باشد و تنها مشخص کنند که فیلم برای چه گروه سنی مناسب است و برای آن آیین نامه‌ای مشخص وجود داشته باشد تا بر اساس آن، این کار انجام شود و بعد از مشخص شدن رده سنی باید شورای پروانه نمایش فیلم را ببیند.

تهیه کننده «مهمان داریم» افزود: البته من معتقدم شورای پروانه نمایش باید بازآموزی شود و آیین‌نامه پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گیرد تا اگر مشخص شد که گروه سنی ۱۶ به پایین فیلمی را نبیند به نوعی فیلم را دچار ممیزی سنی کردیم و دیگر شورای پروانه نمایش دست به ممیزی نزند.

محمدی در پایان گفت: اگر عملکرد این دو گروه باهم هماهنگ و بر اساس آییننامه‌های مشخص باشد، جای امیدواری وجود دارد که با یک رده بندی سنی بسیار درست، علمی و منطقی و مبتنی بر مبانی فرهنگ ایرانی، شاهد کاهش ممیزی از یک سو و باز شدن دایره موضوعاتی که فیلمسازان می‌خواهند با آن مواجه شوند، باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.