۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 668183

در گذشته تمامی راه‌هایی که از شرق، جنوب و جنوب شرق به مشهد می‌رسیدند، در منطقه طرق در جنوب شهر به هم می‌پیوستند. راهی که نیشابور را از طریق چشمه چنار و دهسرخ به نوغان (مشهد امروزی) متصل و نیز از این مسیر عبور می‌کرد، به همین دلیل امام رضا(ع) نیز با عبور از منطقه طُرق به نوغان آمدند.

قدمگاه امام رضا(ع) و اصحابش در راه «کهنه فاضل»

این مسیر که در قدیم به راه «کهنه فاضل» معروف بود، اکنون در نزدیکی روستای «دِه غِیبی» در فاصله ۱۵ کیلومتری مشهد و در جنوب منطقه‌ای به نام آسیاب فاضل یا کلاته فاضل قرار دارد. این اثر تاریخی، قدیمی‌ترین جاده توس به نیشابور و متعلق به دوران پیش از اسلام است و از آثار به ثبت رسیده ملی ایران به شمار می‌آید. پله‌های به‌جای مانده از این راه تاریخی که به پله‌های حضرت معروف هستند، برای عبور هودج، پالکی، عماری، کالسکه و کجاوه در محل تلاقی جاده و کوه به صورت پلکانی تراش خورده تا عبور و مرور با سهولت بیشتری صورت گیرد.

راه کهنه فاضل، گذرگاهی است سنگی با عرض ۲ تا ۶ متر که با ایجاد برش‌هایی در صخره‌ها پدید آمده و در جاهایی که شیب تپه‌ها و صخره‌ها تند بوده، پلکان‌های عریض و کم ارتفاعی در آن تعبیه شده است. این راه که بنا به روایات، مسیر عبور امام هشتم(ع) بوده است و راهی بوده که در قدیم امام رضا(ع) و همراهانشان از آنجا به نوغان و سناباد آمدند و تا دوره قاجار مورد استفاده بود، اما پس از آن با فراگیر شدن وسایل نقلیه جدید و ساخت جاده‌های نو، به تدریج متروکه شد.

زائرانی که برای زیارت حرم مطهر به مشهد می‌آمدند، در این مکان خود را آماده می‌کردند. برای رسیدن به روستای ده‌غیبی باید از خروجی جنوب غربی مشهد، پس از عبور از مقابل پلیس راه و شهرک طرق، حدود ۱۰ کیلومتر به سمت نیشابور حرکت کنید که در سمت راست تابلو و جاده روستا خودنمایی می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.