علی ربیعی با تاکید بر اینکه ادعای مخفیانه بودن سفر دیروز ظریف به بیاریتز دروغ بود، گفت:سفر دکتر ظریف ارتباطی به نشست گروه هفت نداشت و تمایلی هم در ایران برای ملاقات با مقامات آمریکایی وجود نداشت.

اظهارات شمخانی در مورد برجام نظر دولت نیست/ مقصد کشتی آدریان دریا را خریدار و صاحب محموله نفت آن تعیین می‌کند/ هیچ تمایلی برای مذاکره با آمریکایی‌ها نداریم

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ما در دوران تثبیت و عبور از شوک فشار هستیم و با تعهد به آینده بهتر دولت دوساله خود را آغاز خواهد کرد اظهار داشت: دیداری با رهبری داشتیم و لازم است از رهبری تشکر کنم که رهنمودها و ارشادات زیادی را مطرح کردند و گفتند همه توجه داشته باشند که دولت میان‌دار است. ایشان فرمدند کسانی که از بن‌بست در جامعه حرف می‌زنند سخت در اشتباه هستند. من فکر میکنم حمایت همه قوا از تولیدکنندگان امروز ضروری است و دولت توصیه‌های معظم له را در دستور کار خود قرار داد.

وی گفت: دولت با مالکیت فکری موافقت کرد. در این هفته هفته شلوغی برای دیپلماسی چندجانبه بود و فشار آمریکا نتوانسته نفوذ دیپلماسی کشور را محدود کند و دولت در مرحله اول می‌خواهد تحریم‌ها را رفع کرده و در مرحله دوم می‌خواهد برای برداشتن آثار سوء آنها تلاش کند. ما نخواهیم گذاشت تحریم و تروریسم اقتصادی عادی‌سازی شود. علت تحریم‌ها رفتار غیرمسئولانه آمریکا است.

ربیعی با بیان اینکه آثار اولیه تحریم بر زندگی مردم بوده و ما برای رفع این تحریم‌ها در کنار مردم هستیم، گفت: دیروز شاهد صحبت‌های مهم سیدحسن نصرالله بودیم که نشان می‌دهد اقدامات اسرائیل بی جواب نخواهد ماند. تل آویو باید بداند صبر ملت‌ها لبریز شده و ما هرگونه تجاوز را به لبنان محکوم می‌کنیم و هرگونه اقدام حزب الله مورد حمایت ما است.

سفر ظریف ارتباطی به نشست گروه هفت نداشت

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه با مقام‌های فرانسوی گفت: سفر دکتر ظریف ارتباطی به نشست گروه هفت نداشت و تمایلی هم در ایران برای ملاقات با مقامات آمریکایی وجود نداشت.

سخنگوی دولت یادآور شد: فرانسه برای کاهش تنش ابتکاراتی را دنبال می‌کند و ما نقشی در گفت‌وگوهای فرانسه و آمریکا نداریم و آنچه برای ما مهم است این است که همه طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه ادعای پنهانی بودن سفر ظریف هم کذب است و همه طرف ها از حضور آقای ظریف مطلع بودند، گفت: ما برای بررسی بسته پیشنهادی آقای ماکرون که در چهارچوب برجام است با فرانسه گفت‌وگو کردیم. قطعا اعلام می‌کنم این سفر در چهارچوب نحوه اجرای تعهدات اروپا است و سفر مفیدی بوده و ما منتظر اعلام ابعاد بیشتر بعد از جمع‌بندی هستیم.

در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم

ربیعی همچنین در خصوص تلاش چین برای بازطراحی راکتور اراک گفت: این توافق در چهارچوب برجام صورت گرفته و ما خواهان تسریع در آن و کاهش زمان ناشی از تحریم‌ها هستیم و از انجام تعهدات چین استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت در رابطه با نابجا خواندن سفر وزیر امور خارجه به فرانسه گفت: من به روشنی مواضع دولت را گفتم، ما در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم و می‌خواهیم اقدامات ما کنشگری فعال باشد. ایران چهارچوب‌های منطقی بحث را دنبال می‌کند. البته هرکس می‌تواند نظر خود را در این رابطه بیان کند. تحریم تقدیر این جامعه نیست ما تلاش می‌کنیم آثار تحریم کاهش پیدا کند. آنها که ظالمانه ما را تحریم کردند باید عقب‌نشینی کنند.

اظهارات شمخانی درباره برجام موضع دولت نیست

وی در خصوص اظهارات علی شمخانی مبنی بر اشتباه در امضای برجام گفت: جناب آقای شمخانی تاکید کردند نظرشان شخصی است و این موضع دولت نیست و دولت معتقد است امضای برجام نه تنها برای منافع ملی بلکه برای صلح جهانی مهم بوده است.

ربیعی در خصوص اعلام نام بدهکاران دانه درشت نیز گفت: با آقای همتی در این رابطه صحبت کرده‌ام. این افراد در ٢٠ سال گذشته از ایفای تعهدات خود سر باز زدند. ضمنا بانک مرکزی پرونده آنها را تهیه کرده و از سوی قوه قضاییه این مساله دنبال می‌شود.

از حق عراق و حشد الشعبی برای پاسخ به حملات اسراییل حمایت میکنیم

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص نظر حکومت ایران درخصوص حمله اسرائیل به پایگاه حشدالشعبی گفت: حمله اسرائیل به عراق نقض آشکار حاکمیت عراق است و ما آن را محکوم می‌کنیم. امیدوارم سازمان ملل در این رابطه سکوت نکند. این خط بطلانی بر صحبت در خصوص حقوق ملت‌ها است. ما توقع داریم کشورها این اقدامات را سند جاه‌طلبی اسرائیل بدانند. قطعا دولت عراق قوی است تا پاسخ لازم را بدهد و ما از حق آنها و حشد الشعبی برای پاسخ به حملات اسراییل حمایت می کنیم.معتقد هستیم این اقدامات اسرائیل برای مصرف داخلی خودشان است.

وی در رابطه با سیاست دولت در رابطه با جلوگیری از خام فروشی گفت: صادرات ما افزایش پیدا کرده است و یکی از مواردی که می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است که در ستاد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که ارزآوری خوبی خواهد داشت. پیش‌بینی ما را آقای زنگنه بررسی کردند که از مردم برای سرمایه‌گذاری دعوت خواهیم کرد. حوزه دوم معدن است که سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت صورت گرفته که تاثیراتش به زودی مشخص می‌شود. این دو حوزه اشتغال‌زایی هم خواهد داشت.

مقصد کشتی آدریان دریا را صاحب نفت آن مشخص می‌کند

سخنگیو دولت در خصوص مقصد کشتی آدریان دریا گفت: مقصد را صاحب نفت مشخص می‌کند. ما مقصد را تعیین نمی‌کنیم. باز هم از تهدید آمریکا و رصد این کشتی اقدامات غیرقانونی آمریکا مشخص شد. مطمئن هستیم که در نهایت صاحب نفت کشتی مقصد نهایی را اعلام می‌کند اما ما اطلاعی نداریم.

تهدید فیزیکی برای عاملان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها کذب است 

ربیعی در خصوص تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: ما این موسسه را جزو حامیان تروریسم می‌دانیم چرا که نقش قابل توجهی مشاوره‌ای در اعمال تروریسم اقتصادی علیه ایران داشتند اما ایجاد تهدید فیزیکی برای عاملان این موسسه کذب است که اسرائیل و حامیانش مطرح کرده‌اند.

برخی دستگاه‌ها تاکنون برای اعلام حقوق مدیران همکاری نکرده‌اند

وی در رابطه با عدم انتشار حقوق مدیران قوه قضائیه گفت: براساس مصوبه دولت اعلام حقوق مدیران در همه سطوح باید بارگذاری شود. سازمان اداری و استخدامی اعلام آمادگی کرده که سامانه برخط را هم راه‌اندازی کند و دولت کار را به جلو می‌برد. البته برخی دستگاه‌ها تاکنون همکاری نکرده‌اند که انتظار داریم به قانون عمل کنند.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با ابهام در رتبع‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی براساس قانون برنامه ششم و  با تصویب مجلس در قالب بودجه سالانه است. امسال ٢٠٠٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و با توجه به کاهش بودجه با افزایش ١٠ درصدی مواجه شده و قطعا اعمال خواهد شد. معلمان عزیز نگران نباشند و این موضوع اعمال خواهد شد. همچنین طرحی است برای معلمانی که خواهان تدریس بیشتر هستند افزایش حقوق داشته باشند. در خصوص سیستم گرمایش مدارس هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. معتقدیم جامعه پویا با معلمان راضی تحقق پیدا می‌کند.

هرکس را که آمریکا تحریم کند، بیشتر بین مردم عزیز می‌شود

سخنگوی دولت در خصوص عملکرد وزیر امور خارجه بعد از تحریمش گفت: آن چیزی که ما شاهد هستیم فعالیت بیشتر وزیر امور خارجه است و کشورهای خارجی هم بیشتر ایشان را دعوت می‌کنند و تحریم‌ها نتیجه عکس داشته است. هرکس را که آمریکا تحریم کند، بیشتر بین مردم عزیز می‌شود.

وی در رابطه با منابع آزاد شده ناشی از ارز دولتی گفت: بخش اعظم این مساله باقی ماند و باقی آن صرف یارانه مثل یارانه گندم شد و به چرخه بودجه و نظام اداری بازنگشت. می‌توانم بعدا اعداد و ارقام را اعلام کنم.

رژیم صهیونیستی بهای سنگین اقدامات خود را پرداخت خواهد کرد

سخنگوی دولت ضمن حمایت از پیام روشن و قاطع سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: رژیم صهیونیستی در ماه گذشته، گستاخی خود را به جایی رسانده که به دروغ و اغراق از تجاوزات خود با افتخار صحبت می‌کند. تجاوزات مکرر به عراق از موارد سیاه در کارنامه این رژیم است و هرگونه تجاوز به حاکمیت کشورهای منطقه را محکوم می‌کنیم. اسرائیل بهای سنگین اقدامات خود را پرداخت خواهد کرد.

مایلیم عمق روابط با چین را بیشتر کنیم

وی با اشاره به این موضوع که چین به لحاظ اهمیت استراتژیک این کشور در جهان یکی از شرکای خوب ایران به شمار می رود، گفت: هر چند آمریکا زیان بسیاری به شرکت های چینی وارد کرد و یکی از آسیب دیدگان ترامپیزم بوده است و مایلیم عمق روابطمان را با این کشور بیشتر کنیم.

ربیعی درباره اطمینان به دولت فرانسه اظهار داشت: در فضای بین الملل، همه دنبال منفعت خود هستند و در چالش منافع باید دنبال منافع خود باشید. فرانسه ادعا کرده می خواهد به تعهدات خود عمل کند و ما هم استقبال می کنیم.

سخنگوی دولتدر پاسخ به این پرسش که آیا مونسان به عنوان وزیر وزارت خانه میراث فرهنگی معرفی می شود، خاطرنشان کرد: من از آقای رییس جمهور نپرسیدم، اما خودم دوست دارم بخاطر اشراف آقای مونسان به حوزه، ایشان به‌عنوان وزیر معرفی شوند.

وی اظهار کرد: تحریم آمریکا یک شوک به کشور بود، اما شیب گرانی دارد کمتر می شود؛ امروز آمریکا دچار مشکل است و چین و روس و دنیا در کنارش نیستند.

ربیعی ادامه داد: مردم سخت زندگی می کنند و ما این را کتمان نمی کنیم.

به هر کاری که به منافع ملی‌ کمک کند، عمل می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات صبح امروز رئیس جمهور درباره مذاکره، آیا ممکن است وی در سفر به نیویورک با آمریکا مذاکره کند؟ گفت: ما به هر چیزی که درباره منافع ملی‌مان باشد، عمل می‌کنیم. مردم بدانند اگر مطمئن باشیم حرکتی به نفع مردم است، آن کار را انجام می‌دهیم. برجام را هم به دلیل منافع مردم امضا کردیم و آمریکا هم در آن حضور داشت. این حرف‌ها دلیل بر مذاکره با آمریکا نیست، حرف منافع ملی است.

وی با اشاره به موضوع مازیار ابراهیمی گفت: روز گذشته با آقای علوی صحبت می کردم و قرار شد آقای وزیر اطلاعات در مجلس همه مسائل را در مورد مازیار ابراهیمی بگوید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.