سامانه جامع مدیریت خوابگاه های خودگردان برای اولین بار در کشور و به همت موسسه آموزش عالی فردوس در مشهد رونمایی شد.

 نیاز به یک میلیون و ۴۰۰ متر مربع سرای دانشجویی در کشورهستیم/ در سراهای دانشجویی باید فقط دانشجویان اسکان داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از سامانه جامع مدیریت خوابگاه های خودگردان برای اولین بار در کشور و همچنین افتتاح نگارخانه موسسه آموزش عالی فردوس با حضور قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان کشور، مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری مشهد و جمعی از دانشگاهیان و خوابگاه داران دانشجویی استان ظهر امروز برگزار شد.

هاشم جلیلی صفریان، رئیس موسسه آموزش عالی فردوس و دانشگاه ناظر بر سراهای دانشجویی غیر دولتی مشهد در این مراسم گفت: به دنبال ایجاد ساخت دو سرای دانشجویی با کمک خیرین در مشهد هستیم.

وی با بیان اینکه  ۱۴سرای غیر دولتی دانشجویی در مشهد وجود دارد که سهم پسران ۴ واحد  و سهم دختران ۱۱ واحد است و  نیاز به ۴ واحد دیگربا ظرفیت هر کدام  ۵۰۰ نفر هستیم، افزود: مسئولان باید از موضوع سرای های دانشجویی غفلت نکنند، زیرا این سراها نقش تاثیر گذاری در رشد علمی و پژوهشی دانشجویان دارد.

صفریان افزود: اگر شرایط در سراهای دانشجویی مناسب باشد از تمایل آنها به سکونت در مکان های غیر سرای دانشجویی و شخصی  کاسته خواهد شد، زیرا سکونت دانشجو در خانه های شخصی آسیب های اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد.

وی با بیان اینکه ۶۴۰۰دانشجوی غیر بومی در موسسات آموزش عالی در شهر مشهد در حال تحصیل هستند، اظهارداشت: تنها ۱۴۰۰ نفر از این دانشجویان غیر بومی در خوابگاه ها اسکان دارند و به دلیل اینکه ۹۰ درصد از خوابگاه های مشهد  قدیمی و استیجاری هستند، برخی دانشجویان پس از یک ترم اقامت در آنها ، به سمت سکونت گاه های شخصی روی می آورند. بنابراین از صندوق رفاه دانشجویی انتظار می رود به موضوع سراهای دانشجویی اهتمام ویژه ای داشته باشند و حتی برای دانشجویان مستقر در خوابگاه ها تسهیلاتی را در نظر بگیرند ، همچنین روسای دانشگاه ها نیز انتظار می رود رابطه خود را با دانشگاه ناظر در سراهای دانشجویی افزایش دهند و با اهمیت دادن به این مساله در جلسات مرتبط با این موضوع شرکت داشته باشند.

صفریان افزود: باید جهاد خوابگاه سازی در کشور تحقق پیدا کند، زیرا این موضوع نقش تاثیرگذاری بر سلامت روح و روان دانشجویان و جوانان که مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب هستند،خواهد داشت.

در ادامه مراسم عباس قنبری،قائم مقام  صندوق رفاه دانشجویان کشور نیز گفت: اسکان و اقامت دانشجویان درمکان هایی که به اسم خوابگاه نامگذاری شده است صرفا به معنای خوابیدن و استراحت کردن نیست از این رو اسم این مکان ها باید از خوابگاه به سرا تغییر پیدا کند که این موضوع حتی در ذهن دانشجوها نیز تاثیر گذار است.

وی تصریح کرد:در سراهای دانشجویی افراد دارای مذاهب و قومیت های از نقاط مختلف کشور در طول ۴ سال که بالغ بر ۶۴۰۰ ساعت است با هم زندگی می کنند، از این رو توجه به آنها بسیار ضروری است زیرا  دانشجو که به عنوان یک امانت در دوران تحصیل در سراها استقرار دارد  باید با مهارت،توانمندی و فرهیختگی و به دور از اسیب های اجتماعی دوران تحصیل را به پایان برساند.

قنبری با بیان اینکه در بخش تسهیلات،تغذیه و اسکان هر اقدامی که بر مبنای قانون باشد را برای دانشجویان انجام خواهیم داد، افزود: در حال حاضر  ۳ میلیون و ۵۰۰هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند در حالی که در ابتدای انقلاب این آمار ۲۰۰ هزار بوده است. همچنین در حال حاضر  ۱۲۷۲ سرای دانشجویی در کشور مشغول فعالیت هستند که ۳۲۱ واحد آن غیر دولتی و ۹۵۱ واحد هم دولتی هستند که به صورت ملکی، وقفی و خیرساز ساخته شده اند.

وی با اشاره به اینکه  یک میلیون و ۴۰۰ متر مربع کمبود سرای دانشجویی در کشور  داریم، تصریح کرد: معاونان دانشجویی باید بر سراها نظارت داشته باشند، زیرا در برخی سراها افرادی به غیر از دانشجویان همچون کارگران،اتباع و زنان مطلقه  سکونت پیدا کردند که ارتباطی با موضوع آموزش و دانشجویان ندارند و اگر قرار است بخشی از این سراها در اختیار انها قرار بگیرد مطابق قانون باید منفک و جدا شوند و مجوز جداگانه بگیرند. بنابراین در صدد هستیم در دستور العمل جدید این سراها که تهیه و منتظر امضاء وزیر علوم است مدیریت و اداره سراهای دانشجویی را تغییر دهیم .

قنبری با بیان اینکه  صندوق رفاه دانشجویی در ۲۱ مورد به دانشجویان تسهیلات پرداخت می کند و اولویت با  افرادی است که مستعد و کم برخوردار باشند، افزود: سال گذشته  ۱۱۴ میلیون پرس غذا یارانه ای در دانشگاه های کشوردر اختیار دانشجویان قرار گرفت که قیمت تمام شده آنها بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و دانشجویان تنها مبلغی در حدود ۱۵۰۰ تومان آن  را پرداخت می کنند و از طرفی به دلیل مشکلات اقتصادی که سال گذشته در کشور رخ داد، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد غذاخور دانشجو در دانشگاه های کشور افزایش پیدا کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خوابگاه داران مبنی بر اینکه یک تعاونی سراهای دانشجویی در تهران سال گذشته مبالغی را از سراداران گرفته و مقررشده بود که خدماتی را ارائه کند اما نه تنها خدماتی ارائه نکرده بلکه مبالغ گرفته شده را نیز پس نمی دهد، افزود:  این تعاونی هیچ وجاهت قانونی ندارد و صرفا مرتبط در شهر تهران و نه برای کل کشور فعالیت می کند  و اگرچه ما وظیفه ای در قبال این موضوع نداریم اما به دلیل حمایت از سراداران دانشجویی جلساتی را با انها تشکیل داده ایم که ادامه خواهند داشت و افراد معترض می توانند نظرات و پیشنهادات خود را درباره این موضوع از طریق ناظرهای سراهای دانشجویی در استان ها ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.