وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در چین بحث ما مشورت در مورد آخرین وضعیت برجام، آخرین وضعیت منطقه و ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط دراز مدت و راهبردی ایران و چین است.

جزئیاتی از سفر به «بیاریتز»/ درباره برجام با چین مشورت می‌کنیم

قدس آنلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از ورود به پکن در خصوص اهداف سفر خود به کشورهای چین، ژاپن و مالزی اظهار داشت: ما برنامه ای برای گفتگوهای دوره ای با دوستان خود در چین داشتیم و البته بحث هایی نیز در ژاپن و مالزی داریم. 

وی در مورد محورهای گفتگو با طرف چینی نیز گفت: در چین بحث ما مشورت در مورد آخرین وضعیت برجام، آخرین وضعیت منطقه و ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط دراز مدت و راهبردی ایران و چین است که ظرف هفته های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه های ایرانی صورت گرفته و تصویر درازمدتی از همکاری های ایران و چین را در حوزه های مختلف ارائه می کند که قرار است این برنامه به طرف چینی ارائه شود.

وزیر امور خارجه در مورد سفر به ژاپن نیز گفت: در ژاپن ادامه گفتگوهای بین ما و ژاپن بوده، زیرا دومین سفر من به ژاپن است.

ظریف در مورد سفر به مالزی نیز اظهار داشت: هم با توجه به تقارب دیدگاه هایی که بین ما و دولت جدید مالزی است، نیاز به هماهنگی برای همکاری در جهان اسلام و همین طور روابط دو جانبه وجود داشت که این سفر هم انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه در تشریح علت سفر خود به بیاریتز نیز گفت: سفر به بیاریتز با دعوت وزیر امور خارجه فرانسه برای ادامه مشورت هایی بود که در هفته های گذشته بین آقای روحانی و رئیس جمهور فرانسه صورت گرفته بود. روز جمعه هم من در پاریس با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه موضوعاتی را بررسی کرده بودیم، نیاز بود که یک دور دیگر بعضی نکاتی که لازم به توضیح بیشتر یا مذاکره بیشتر مخصوصاً مسائل بانکی و مسائل مربوط به نفت بود که بین متخصصین ما بررسی شود. برای این کار تقریبا حدود ۴ ساعت در بیاریتز بودیم و تمام این ۴ ساعت را با وزیر خارجه و وزیر دارایی فرانسه گفتگو کردیم و ساعت آخر را هم با مکرون رئیس جمهور فرانسه بودیم.

ظریف ادامه داد: فرصتی پیش آمد که آخرین تحولات و آخرین هماهنگی ها را با مشاور نخست وزیر انگلیس و مشاور صدراعظم آلمان به عنوان سایر اعضای برجام با سه کشور اروپایی مرور کنیم. امیدواریم این گفتگوها برای اجرای تعهدات اروپایی ها در مورد برجام موثر باشد و اروپایی ها بتوانند تعهدات خود را اجرا کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.