۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 668245

امروز درخبرها امده بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکلات و استاندارد کردن فضای باغ پرندگان تا پایان شهریور امسال به این مجموعه مهلت داده شده است، متذکر شد: این مهلت به هیچ وجه قابل تمدید نیست و مسؤولان این مجموعه باید اقدامی عاجل کنند.

پاک کردن صورت مساله با تعطیلی باغ وحش

تورج همتی اظهار کرد: ادامه فعالیت باغ پرندگان شرق کشور در مشهد با وضعیت موجود مورد قبول محیط زیست استان نیست.وی تاکید کرد: در صورت برطرف نشدن ایرادات و نواقص، تعطیلی و جلوگیری از ادامه فعالیت این مجموعه با هدف حفاظت از گونه‌های موجود در آن قطعی است.

چندی قبل نیز اظهارات مشابهی از سوی همین مقام مسوول درسازمان حفاظت ازمحیط زیست استان خراسان رضوی درباره باغ وحش وکیل آباد بیان شده و خواستار تعطیلی این باغ وحش شده بود.

شاید این روش را بتوان یکی از بهترین روشهای مدیریتی درکشور دانست که البته اکنون نصیب خراسان رضوی شده است ،پاک کردن صورت مساله راهکاری است که دراین روش صورت میگیرد و مثلا بجای کمک در حل مشکلات باغ وحش وکیل آباد مشهد یا باغ پرندگان آنرا تعطیل میکنیم ودیگر نیازی هم به پاسخگویی درقبال مشکلات بوجود امده یا کمک برای رفع مشکلات نیست .

دراین میان اما باید چند پرسش را با این مقام مسوول دولتی در هفته ای که اتفاقا به نام دولت نیز مزین شده است مطرح کرد.

1- آیا مدیر کل سازمان محیط زیست یک استان به پهناوری خراسان رضوی تنها راهی که درمقابل مشکلات واحدهای گردشگری به نظرش میرسد ،تعطیلی است ؟ آیا درسایر کشورها و سایر استانها هم اینگونه با واحدهایی که میتواند در پرکردن اوقات فراغت زائران ومجاوران مشهد موثر باشد اینگونه برخورد میشود؟ شاید بد نباشد که جناب همتی سری به باغ وحش بابلسر بزنند تا ببینند که مدیران دولتی مازندران تا چه اندازه برمشکلات چشم پوشی کرده وبه آنها کمک کرده وهمراهی میکنند.

2- جناب آقای همتی روشن کنند که جایگاه مکانهای تفریحی و سیاحتی مانند باغ وحشهای وکیل آبادو باغ پرندگان به عنوان سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه گردشگری ؛ کجای مثلت اقتصادی استاندار خراسان رضوی قرار دارد؟ آیا این مدیر سرمایه گذار دیگری از بخش خصوصی سراغ دارند که بتواند دراین زمینه سرمایه گذاری کرده و این مقدار مسافر را جذب خود کند؟ آقای همتی تا بحال درتاسیس وراه اندازی چند باغ وحش با استانداردهای مدنظرشان دراستان دخیل بوده ؛ همکاری کرده یا حتی دردوره وی به بهره برداری رسیده است؟

3- نگارنده اصلا قصد دفاع از مشکلات موجود دراین دو مرکز نگهداری حیوانات وحشی را نداردو چه بسا که اگر مشکلی باشد که برای بازدید کنندگان خطر دارد باید بلافاصله نسبت به رفع آن اقدام شود. اما این پرسش هم وجود دارد که نقش سازمان شما درحل این مشکل چیست و شما درکجای حل مشکلات نهادهای بخش خصوصی قرار دارید؟

اگر مشکلات قابل حل نیست چرا آنها را صادقانه با مردم درمیان نمیگذارید؟ اکنون روزانه دهها هزار نفر از این دومرکز بازدید میکنند اگر مشکلات موجود منجربه  انتقال بیماریهای مشترک  یا موارد مشابه میشود ، چرا از همان روز اول نسبت به تعطیلی اقدام نکردید؟ شما در برابر هزاران نفری که ممکن است دچار بیماریهای مشترک شوند مسوولید؟

4- جناب اقای مدیرکل ؛ باغ وحش وکیل آباد مشهد حدود نیم قرن است که درمکان فعلی مستقر است و میلیونها مشهدی و بیش از این تعداد زائر این شهر خاطراتی از این مکان دارند. آیا شما به همین سرعت که دستور تعطیلی آنرا میدهید برای جایگزینی این مرکز تفریحی هم اقدام کرده اید؟ شما درحالی مرگ 8 توله ببر بیمار را مایه آبروریزی میدانید که درقبال پلنگی که سالم در طبیعت زندگی میکردو بیهوش سازیهای مکرر باعث مرگش شد ، سخن ازهیچ توضیحی وتوبیخی به میان نیاوردید؟ جناب مدیرکل چرا با صداقت و صراحت به شهروندان نمی گویید چه برسر  پلنگی آمد که زنده گیری آنرا با هزار هیاهو در رسانه ها مطرح کردید؟ این پلنگ سالم بودو گرنه چطور به دامهای روستاییان حمله کرده و شکارشان میکرد؟ شما و دوستانتان فقط برای توجیه مرگش مساله وجود زباله را مطرح کردیدو گرنه کارشناسان اذعان دارند که بیهوشی های مکرر و بدون ضابطه باعث مرگ پلنگ بیچاره شد.

5- شاید بهتر باشد قبل از اینکه صدور حکم تعطیلی یک مرکز تفریحی را بدهیم اندکی به خودو همکارانمان زحمت داده و نهایت تلاش را برای بهبود اوضاع بکار گیریم . اینکه گفته شود این دو باغ وحش صاحب داردو باید صاحبانشان مشکلات را رفع کنند با سیاستهای کلی مدیران استان درتضاد است . چه بسا که صدها کارگاه تولیدی هم هستند که صاحب دارندو مشکل هم دارند اما درمیان مدیران فقط این شمایید که بر طبل تعطیلی میکوبید ودیگر مدیران نهایت تلاششان را بکار میبرند تا راهی برای کمک به این واحدها و حفظ اشتغال موجود بیابند.

6- جناب مدیر کل ؛ قطعا کسب درامد از صدور مجوز برای شکارچیان خارجی یا داخلی آسانتر است ؛ همانند آنچه قبلا درهمین اداره رخ دادو مدیران دررکاب شکارچیان امریکایی به تفریح شکار رفتند. اما همه مردم مانند آن مدیران یا شکارچیانی که دلارهای امریکایی را خرج میکنند این توانایی را ندارند وترجیح میدهند به فرزندانشان حیوانات زنده را پشت میله های باغ وحش نشان دهند. چرا میخواهید همین دلخوشی های کوچک را هم از مردم بگیرید ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.