در حال حاضر توانمندی‌های باور 373 به اس 400 روسیه به عنوان پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی روز دنیا نزدیکتر است.

چرا ایران به پیشنهاد روسها برای فروش اس۴۰۰ اعتنایی نمی‌کند

قدس آنلاین: مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: روس‌ها برای تحویل اس 300 به ایران تعلل کردند و صنعت دفاعی ایران با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب باور 373 را ساخت. معنای این اقدام یک پیام راهبردی مهم دارد و آن اینکه ایران نه تنها با تحریم آمریکا در پیشرفت صنعت دفاعی خود متوقف نشده بلکه برای رسیدن به خودکفایی نظامی و استقلال امنیتی خود، معطل کشورهای همچون روسیه که شریک نظامی‌اش در سوریه بوده، نیز نمی‌شود. باور 373 یعنی؛ ایران در اوج استقلال امنیتی و نظامی است و کوچکترین خللی را در اینباره نمی‌پذیرد.

این در حالیست که با مشخصات منتشر شده، معلوم شده که سامانه موشکی باور 373  از سامانه «پاتریوت» آمریکا و اس 300 روسیه قوی‌تر است. نکته جالب اینکه در حال حاضر توانمندی‌های باور 373 به اس 400 روسیه به عنوان پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی روز دنیا نزدیکتر است.
 
اما روس ها طی ماه‌های اخیر علنا برای فروش اس400 به ایران ابراز تمایل کرده‌اند ولی این ایران است که نسبت به خرید آن ابراز بی‌نیازی کرده است. روس‌ها یکی از دلایل فروش اس 400 به ایران را حضور سامانه موشکی پاتریوت آمریکا در منطقه و نیاز ایران به اس 400 برای مقابله با آن عنوان می‌کنند. بنابراین این سوال پیش می آید که چرا ایران برای موازنه‌سازی با سامه پاتریوت آمریکا، اس 400 روسیه را نمی‌خرد؟ واقعیت این است که ایران در حال حاضر نیازی ندارد! اما این بی‌نیازی از کجا منشا می‌گیرد؟ در گام اول می‌توان گفت ایران با وجود دارا بودن به سه نوع پدافند موشکی متنوع بومی، نیازی به خرید سامانه جدید ندارد. واقعیت بزرگتر هم این است که ایران همان قابلیتی که از اس 400 انتظار دارد، خود در حال حاضر دارد.

اما پاسخ‌های راهبردی‌تر و مهم‌تر دیگری هم وجود دارد:
1.  ایران در واقع دوقطبی اس 400 و پاتریوت را در منطقه شکسته و اینک قطب جدیدی پدافندی ایجاد کرده است. قطبی که نه تنها بر خلاف ترکیه و عربستان نیازی به خریداری از کشورهای روسیه و آمریکا ندارد، بلکه خود به مرحله تولید محصولات مشابه و گاه برتر رسیده و چه بسا به فروشنده این محصول استراتژیک نظامی تبدیل شود. ضمن اینکه ایران توانسته این پیام راهبردی را به دنیا صادر کند که سقف خواسته ایران خرید تسلیحات پیشرفته نیست بلکه اولویت اول و نهایی ایران خودکفایی نظامی  بومی به تمام معنا است.

2. سامانه دفاعی ایران اینک به مرحله بی نیازی رسیده ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام های در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور 373 در کمتر از ده سال تکمیل و اجرایی شده است. بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح تکنولوژی دفاعی پدافندی دست یافته، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات با کیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود. به همین دلیل، صنعت دفاعی ایران این توانمندی بالقوه را دارد که بزودی مقامات نظامی جهان و علی الخصوص آمریکا و روسیه را با رونمایی از یک سامانه جدید پدافندی شگفت‌زده کند و این خبر اصلی‌تر از خبر رونمایی از باور 373 در تهران است.

انتهای پیام/

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    2 2
    اهمیت دادن خوبه ولی غلو کردن خیر .باور تازه ساخته شده و هنوز در هیچ میدانی جنگی بر علیه جنگنده های پیشرفته آزمایش نشده .خوب است این ساماته و سامانه های پدافندی دیگر را تولید کردیم و بایستی آنقدر در این خصوص گسترش و پیشرفت کتیم که هیچ هواپیما ی جنگی دشمن و موشک بالستیک و کروز قادر به نزدیک شدن به مرزهای ایران هم نباشند .در اینصورت تمامی هزینه های آنها در تولید هواپیماهای فوق مدرن بسیار گران قیمت و همیتطور مو شکهای پرهزینه مختلف بیهوده خواهد بود