زاهدان- بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌منظور ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر از مردم سیستان طرح پرورش و پرواربندی گوساله را در ۵ شهرستان منطقه سیستان به مرحله اجرا گذاشته است که امید می‌رود این طرح برکات بسیاری برای مردم و البته کشور داشته باشد.

طرح اشتغال‌زایی بنیاد برکت برای سیستانی‌ها برکت می‌آورد

به گزارش قدس آنلاین؛ استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با کشورهای پاکستان و افغانستان همواره یکی از مبادی ورود دام است و به دلیل وجود نیزارهای وسیع دریاچه هامون از گذشته تاکنون دام‌پروری در این سرزمین رونق خاصی داشته است.

بخشی از فعالیت دام‌پروری و کشتار دام البته در این استان وابسته به واردات دام از کشور پاکستان است که بنا به دلایلی با توقف واردات این امر منجر به تعطیلی برخی دام‌پروری‌ها ازجمله شهرستان میر جاوه می‌شود.

در این استان سایر فعالیت‌ها، نظیر مرغداری، به دلیل نبود زیرساخت‌های فیزیکی لازم ازجمله حمل‌ونقل و دور بودن تولیدکنندگان نهاده‌های تولیدی از استان مانند آوردن جوجه مرغ از آمل و کنجاله از زنجان عملاً هزینه‌های تولید را بسیار بالابرده  و لذا رقابت‌پذیری این صنایع با رقبای خارج از استان را غیرممکن می‌سازد از همین رو صنعت دام‌پروری بیش از هر صنعتی قابل توجیه است.

اشتغال یک هزارنفری

در همین راستا بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌منظور ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر از مردم سیستان طرح پرورش و پرواربندی گوساله را در ۵ شهرستان  منطقه سیستان به مرحله اجرا گذاشته است که امید می‌رود این طرح برکات بسیاری برای مردم و البته کشور داشته باشد.

رئیس هیئت‌مدیره‌ بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حاشیه سفر به سیستان در خصوص این طرح بزرگ توضیح داد: اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی جدید بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان علاوه بر فراهم آوردن بیش یک هزار شغل در مناطق محروم موجب رونق تولید، ایجاد معیشت پایدار، کمک به تأمین گوشت در داخل کشور، افزایش امنیت مواد غذایی و تبدیل سرمایه‌های مردم باارزش افزوده‌ می‌شود.

محمود عسکری آزاد در خصوص طرح اشتغال‌زایی این بنیاد مبتنی بر الگوی مردم‌ محور گفت: در این  طرح به هر خانوار چهار رأس گوساله واگذار و پس از پایان دوره‌ ۶ ماهه‌ پرواربندی، از آنان خریداری و مجدداً به هر متقاضی چهار رأس گوساله‌ دیگر تحویل داده می‌شود و این فرآیند برای دومین‌ مرتبه در سال تکرار می‌شود.

وی گفت: به‌این‌ترتیب ضمن تأمین دوباره‌ سرمایه‌ اولیه برای اشتغال، سود حاصل از فروش دام‌های پرورش‌یافته به‌عنوان درآمد متقاضیان منظور می‌شود و هر متقاضی اشتغال مشمول این طرح به‌طور متوسط در ماه ۱۵ میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

وی ادامه داد: پرورش این چهار هزار رأس گوساله به شکل صنعتی، اعتباری معادل قیمت خود آن‌ها را برای تأمین زیرساخت‌های نگهداری می‌طلبید که با الگوی جدید کسب‌وکار طراحی‌شده توسط بنیاد برکت، عملاً بخش سرمایه‌گذاری ثابت حذف می‌شود و صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی چشم‌گیری را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت در تمام مراحل، این بنیاد تنها نقش تسهیلگر را دارد افزود: تمامی  امور ازجمله واردات دام از کشور پاکستان، قرنطینه، حمل‌ونقل به سیستان، تأمین علوفه و خوراک، خرید به نرخ روز، کشتار دام‌ها و توزیع در بازار داخلی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.