بی‌مقدمه باید به این حقیقت اعتراف کنیم که برخی رفتارها در جامعه ما بر اساس یک عادت عمومی ترویج یافته و گویا قرار نیست اقدامی آگاهانه برای تغییر آن‌ها داشته باشیم.

همه چیز درباره کارت سوخت هایی که جان گرفته اند

یکی از بارزترین این‌گونه رفتارها، اقدام به کارها در آخرین مهلت است؛ برای مثال بیشتر ما قبوض خود را در آخرین روز مهلت، پرداخت می‌کنیم و یا برای انجام فراخوان‌های مختلف معمولاً بیشترین ازدحام‌ها در روزهای پایانی است.

 نمونه این روزها

با این بیان کوتاه به مصداق دیگری از این رفتارها اشاره می‌کنیم که در صورت تداوم، بی‌شک در آینده نه چندان دور شاهد تکرار برخی از مشکلات همیشگی خواهیم بود.

موضوع مربوط به توزیع کارت‌های سوخت است که در ماه‌های اخیر موجب تکاپوی دوباره تعداد زیادی از صاحبان وسایل نقلیه شده است. اگر به سابقه ماجرا نگاه کنیم می‌بینیم پس از اعلام رسمی الزام استفاده از کارت سوخت، بسیاری از شهروندان که یا کارت سوخت نداشته و یا مشکلاتی از قبیل فراموشی رمز داشتند، به دنبال اطلاع از روند اقدامات بودند که بارها از سوی متولیان اعلام شد.

اما باوجود تأکید مسئولان بر دقت شهروندان به اطلاعیه‌ها و توصیه‌ها به یکباره شاهد مراجعه تعداد زیادی از آن‌ها به مراکز مرتبط با صدور یا رفع ایرادهای مربوط به کارت سوخت بودیم، در حالی‌که اگر راهنمایی‌های اعلامی را به دقت مطالعه می‌کردند، نیازی به مراجعه تعداد قابل توجهی از شهروندان به این مراکز نبود.

 لطفاً این بار توجه کنید

با فرا رسیدن زمان اعلام شده برای استفاده از کارت‌های سوخت، به دلیل صادر نشدن تعدادی از کارت‌ها اعلام شد فعلاً رانندگانِ بدون کارت می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند و همین امتیاز کافی بود تا دوباره شاهد تکرار رفتار اجتماعی اقدام دقیقه نودی باشیم و به نظر می‌رسد این روزها تعدادی از شهروندان دارنده وسیله نقلیه این موضوع را فراموش کرده و پیگیری آن را به موعد دیگری که بی‌تردید مهلت دو روزه پایانی آن است، موکول کرده‌اند.

یکی از مشکلات دیگر که ناشی از بی‌توجهی به گفته‌ها و توصیه‌های قبلی است، مربوط به نحوه پیگیری کارت‌های صادره و یا مباحث مربوط به رمزکارت‌هاست که موجب مراجعه اشتباهی برخی از شهروندان شده است، از این رو در ادامه توصیه دوباره متولیان این حوزه‌ها را می‌آوریم و امیدواریم با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

 کارت بانکی متصل به کارت فعلاً کارایی ندارد

مدیر روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی می‌گوید: نخستین توصیه این است، در صورتی که مالکان خودروها در استفاده از کارت سوخت خود با هر مشکلی روبه‌رو شدند، از طریق سایت niopdc.ir و یا تماس با شماره ۰۹۶۲۷ اقدام نمایند.

 لازم به توضیح است که تا تاریخ ۲۲ شهریور ۹۸علاوه بر رمز جاری کارت، چهار رقم آخر کد ملی شخصی که نام او پشت کارت سوخت درج شده، به عنوان رمز کارت در جایگاه سوخت‌گیری، قابل قبول است.

قائمی طلب می‌افزاید: به دلیل آنکه هنوز تعدادی از مالکان خودروها کارت سوخت ندارند، برای حل مشکل تحویل سوخت به آن‌ها، مقرر شده به مدت محدودی از کارت جایگاه‌دار برای تحویل مقدار محدود سوخت استفاده شود و حسب مورد، تا زمانی که در هر منطقه متناسب با شرایط اعلان خواهد شد، این رویه ادامه دارد.

وی با تأکید ویژه‌ای به شهروندان توصیه کرد: به منظور سهولت در انجام امور و راحتی شهروندان، با تصمیم کشوری مقرر شده شهروندان متقاضی کارت سوخت از طریق دولت همراه اقدام نمایند و نیازی به ثبت فرایند از طریق دفاتر پلیس نباشد، بنابراین از شهروندان تقاضا می‌شود از مراجعه به دفاتر پلیس خودداری نموده و از طریق سیستم‌های اینترنتی پیگیر درخواست خود باشند.

 راه‌های پیگیری غیرحضوری

مدیر کل پست خراسان رضوی نیز می‌گوید: بهترین روش برای پیگیری فرایند صدور کارت‌های سوخت، وارد کردن کد رهگیری بیست رقمی ثبت شده در قبض پستی، در قسمت رهگیری مرسولات سایت شرکت ملی پست به آدرس www.post.ir است.

سید احمد موسوی می‌افزاید: آن دسته از شهروندانی هم که کد رهگیری مرسوله را ندارند و تنها تقاضای اولیه صدور کارت را تکمیل کرده‌اند، برای اطلاع از وضعیت کارت سوخت خودرو خود می‌توانند شماره VIN مندرج در کارت خودرو خود را در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی وارد نمایند.

وی نیز از شهروندان درخواست می‌کند، ابتدا از طریق این سامانه رهگیری، اداره یا ناحیه پستی نهایی را که کارت سوخت آن‌ها به آنجا رسیده شناسایی کرده و سپس با در دست داشتن مدارک شناسایی خودرو و مالک (فردی که خودرو به نامش است) به آدرس ذکر شده مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند، چرا که بخشی از مراجعات شهروندان به پست مرکزی در مشهد اضافه است، در حالی‌که کارت سوخت شهروندان بر اساس آدرس‌های اعلامی به نواحی مربوط ارسال می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.