مسئله اصلی ساماندهی حاشیه شهر مشهد را نمی‌توان به میزان و حجم کم اعتبارات مربوط دانست.

 مشکل ساماندهی حاشیه شهر مشهد کمبود اعتبار نیست

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه اعتبارات فراوانی از مسیرهای متعدد برای ساماندهی و بهبود وضعیت حاشیه شهر توسط نهادهای مختلف هزینه شده است، به خبرنگار ما گفت: هر یک از این نهادها دغدغه‌مندانه تلاش‌هایی را برای این هدف انجام داده‌اند، اما آنچه به چشم می‌خورد، شرایطی است که اکنون در حاشیه شهر همچنان پیش رو داریم.

مجتبی شاکری روش تصریح کرد: اطمینان دارم نمی‌توان بیان کرد که مجموع اعتبارات هزینه شده از سوی نهادها در حاشیه شهر دقیقاً چه میزان بوده است، گرچه برآیندمان این است این اعتبارات چشمگیر بوده، اما به‌طور کل ایراد اصلی و اساسی را نباید در میزان و حجم اعتبارات جست‌وجو کرد. وی با اشاره به دلایل ضعف در نتیجه این  سیاست‌ها  افزود: شاید بتوان فهرستی از دلایل را برای آنکه چرا نتیجه سیاست‌های به کار رفته، باوجود تمامی تلاش‌ها و صرف اعتبارات، به حد کفایت کارآمد نبوده مطرح کرد، اما آنچه به یقین، ضعف اصلی و علت ریشه‌ای تلقی می‌کنیم، نه از جنس نبود اعتبارات و بی‌توجهی به اصل مسئله، بلکه از جنس ناهماهنگی در اقدام است؛ چراکه حاشیه شهر دچار ناهماهنگی و عدم هم‌افزایی نهادهایی است که اتفاقاً هر یک تلاش‌های بسیاری نیز  در این حوزه داشته‌اند. مشکل در نبود اقدام مشترک، همزمان و متمرکز  است؛ ازهمین رو ناهماهنگی و عدم یکپارچگی در اقدام، نه تنها از روند حاشیه‌نشینی در مشهد نکاسته که  ناخواسته شرایط را برای افزایش آن نیز فراهم  کرده است.

وی همچنین با اشاره به روند پرسرعت حاشیه‌نشینی در مشهد اظهار کرد: گرچه می‌دانیم پدیده شهرنشینی که حاشیه‌نشینی را نیز با خود به همراه دارد، یک موضوع در کل دنیاست و پیوسته در حال افزایش است، اما باید قبول کرد کشور ما در چند دهه گذشته رشد شهرنشینی بالاتری از متوسط دنیا داشته است. همچنین مشهد جاذبه‌های فراوانی به نسبت سایر مناطق شهری کشورمان برای مهاجرت دارد که به رشد بالاتر این پدیده نیز منجر شده  است. وی افزود: بخش قابل توجهی از آنچه امروز شهرها و مدیریت شهرها را دچار آن کرده و می‌توانست و هنوز نیز می‌تواند پیشگیرانه باشد، در حیطه مسئولیت و اختیار مدیریت شهری نبوده و نیست. اگر توانمندسازی اقتصادی و بهبود شرایط در مبدأ مهاجرت انجام می‌شد یا هنوز هم انجام شود، می‌توان نرخ این روند را کاهش داد.

مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد ادامه داد: معتقدیم همان‌گونه که در چند ماه گذشته با جدیتی بیش از پیش به موضوع حاشیه شهر پرداخته می‌شود و بار دیگر موجب افزایش توجهات به آن شده، اگر همه نهادها به این باور و یقین قطعی برسند و در عمل خود را نشان دهند، با مدیریت هماهنگی و یکپارچه همین میزان از اعتبارات، می‌توان به نتایج مطلوبی رسید. همچنین اگر حدود ۳۰ نهاد عضو ستاد بازآفرینی شهری استان به‌طور فعالانه و جدی در این فرایند حضور یابند و به توزیع نقشی که دارند مقید باشند و یکپارچه عمل کنند، می‌توان امیدوار بود نتایج مطلوب و فوری بدست‌ آید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.