اصغر زارعی گفت: تجربه به ما ثابت کرده وعده‌های غربی پوچ است و در آینده نیز دستاوردی برای ایران به دنبال ندارد لذا اعتماد و وقت کشی از این جهت برای ما مقرون به صرفه نیست و برخلاف منافع ملی است.

ایران باید نشان دهد فریب بازی پلیس خوب و بد غربی‌ها را نمی‌خورد

اصغر زارعی کارشناس سیاست بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص تحولات برجامی با دخالت فرانسه گفت: سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و فرانسه و دیدار با رئیس جمهور این کشور منجر به ارائه پیشنهادهایی از سوی آقای مکرون شد تا از طریق رایزنی با آقای ترامپ بتواند موضع آمریکا را درقبال ایران با تعدیل همراه کند.

 وی دراین باره افزود: آنچه تاکنون به عنوان نتیجه دیدارها و مذاکرات مطرح شده از سوی آقای مکرون به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در خصوص برجام ذکر شده رفع بخش محدودی از تحریم نفتی ایران است تا جمهوری اسلامی ایران بتواند با صادرات جزیی نفت مقداری از درآمدهای نفتی خود را احیا کند.این موضوع تنها وعده ای است که تا کنون مطرح شده و فرانسه کوشیده است تا این بحث را تنها سقف خواسته جمهوری اسلامی ایران عنوان کند.

کارشناس سیاست بین الملل اظهار داشت: با آنکه آقای ترامپ عنوان کرده است که هیچ نماینده‌ای را برای گفت و گو با ایران مشخص نکرده و رایزنی‌های آقای مکرون از ناحیه اصرارهای دولت فرانسه و اروپا است با این حال باید دید سطح مطالبات جمهوری اسلامی ایران و شروط یازده گانه‌ای که در مذاکرات طرفینی با اتحادیه اروپا گذاشته شده تا چه میزانی عملیاتی می شود و آیا جمهوری اسلامی ایران همچنان سیاست شکیبایی و صبوری را در برابر بی تعهدی های طرف مقابل در پیش می‌گیرد؟

اصغر زارعی گفت: طبیعتا نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه خواهان دست یابی به کمترین میزان حق برجامی خود نیست و سطح مطالبات ایران پایین نیست، لذا پیشنهادات صادرات نفتی محدود ایران نباید مورد قبول مسؤولین جمهوری اسلامی قرار بگیرد و آنچه به عنوان گام‌های کاهش تعهدات برجامی و مهلت‌های شصت روزه از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال شد با قدرت و قوت بیشتری دنبال شود. واکنش طرفهای اروپایی و آمریکایی به موضع گیری قطعی جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی گواه درستی این تصمیم است چرا که آنها را بسیار نگران کرده است.

وی یادآور شد: اجماع اروپا و آمریکا برموضوع بازگشت ایران به تعهدات برجامی زمانی باید از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شود که اروپا و آمریکا گشایش یا اقدام عملیاتی در اجرای تعهدات خود بردارند و دست از بازی دادن ایران و سیاست یک بام ودو هوا بکشند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بسته پیشنهادی اروپا تحت عنوان اینستکس که از یک سال گذشته مطرح شد همانند یک پازل مسکوت مانده وهیچ گونه پیشرفتی در آن حاصل نشده در حالی که قرار بود مسائل دیگری غیر از فروش و صادرات نفت در اینستکس مطرح شود که متاسفانه نه تنها عملیاتی نشده بلکه شاهد هستیم آقای مکرون در مذاکرات به عمل آمده تنها موضوع فروش نفت ایران و بخشی ازصادرات نفت را در مذاکرات مطرح کرده که قطعاً این مورد هم مورد موافقت امریکایی‌ها نیست و اقای ترامپ این مسأله را نمی‌پذیرد.

فرانسه سابقه خوبی ندارد

اصغر زارعی گفت: سوابق نشان می دهد فرانسوی‌ها نسب به تعهدات واجرای مأموریت‌های بین‌المللی خود موفق نبوده‌اند و همواره سیاست های یک بام ودو هوا و نقش پلیس خوب را در برابر امریکا وانگلیس که پلیس‌های بد هستند ایفا کرده‌اند. قطعاً این بار هم فرانسوی‌ها در کنار آمریکا وانگلیس به دنبال فرصت سازی و وقت کشی به نفع خود هستند و قطعا این مذاکرات نیز در همه مراحل چشم انداز روشنی از ایجاد یک تحول یا رویکرد جدید در اقدامات متقابل و انجام تعهدات طرفین از سوی اروپا وآمریکا نخواهد داشت.

اروپا در کنار آمریکا یک بار دیگر به دنبال آن است تا زمان گرفتن و وقت کشی شرایط را به نفع خود تغییر دهند؛ ضمن اینکه آنها در کنار حداقل امتیازاتی که بعد از این مسائل مطرح می‌شود موضوعات موشکی اروپایی جمهوری اسلامی ایران، مقاومت، امنیت خلیج فارس، مباحث حقوق بشری و پیوست مذاکرات را برای گرفتن امتیازات بیشتر در دستور کار قرار می دهند.

وی در پایان تاکید کرد: تجربه به ما ثابت کرده وعده های غربی پوچ است و در آینده نیز دستاوردی برای ایران به دنبال ندارد لذا اعتماد و وقت کشی از این جهت برای ما مقرون به صرفه نیست و برخلاف منافع ملی است؛ انتظار می‌رود مسؤولین جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیش یک بار دیگر اقتصاد و آینده کشور را به وعده های پوچ گره نزنند و با توسل به راهکارهای اثر گذار در اقتصاد چاره جویی کنند و غنی سازی را درحد مورد  انتظار ارتقا و افزایش دهند تا با جدیت در مواضع خود به طرف مقابل نشان دهند که ایران فریب بازیهای پلیس خوب و پلیس بد غربی‌ها را نمی‌خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.