سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم حبس، محرومیت اجتماعی و جزای نقدی برای سه جاسوس سرویس های اطلاعاتی انگلیس و رژیم صهیونیستی خبر داد

جزئیات حکم سه جاسوس انگلیس و اسراییل/ برخورد قاطع با دانه درشتها در دستور کار محاکم/ آخرین وضعیت پرونده مدیران ایران خودرو

قدس آنلاین: غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در نشستی مطبوعاتیخود با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهدای شهریورماه و تبریک هفته دولت، به  گفت: مردم ما به عزم و اراده جدی قوه قضاییه برای برخورد با انواع مفاسد اشاره کرد و گفت: این حرکت انقلابی قوه قضاییه امید و نشاط را به حامعه بازگردانده و بار مسئولیت همکاران ما را سنگین می‌کند.

رسیدگی به پرونده دانه درشت‌ها در اولویت است

اسماعیلی اظهار داشت: اعلام می‌کنم که قوه قضاییه هیچ گونه فساد و بی‌عدالتی را برنمی‌تابد و هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد و درصورت اثبات جرم برای دانه درشت‌ها رسیدگی به این پرونده‌ها را در اولویت قرار می دهد.

وی ادامه داد: ما در موضوع مبارزه با فساد، قوای مجریه و مقننه را در کنار خود می‌دانیم. بر این باوریم که اجرای عدالت نیازمند قانون خوب، مجری شایسته و پاکدست و قاضی عادل و شجاع است. تا ارکان ثلاثه دست در دست هم ندهند، مبارزه با فساد کامل عملی نخواهد شد. افق روشنی برای برداشتن زمینه‌های فساد احساس می‌کنیم.

از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همه ارکان نظام در گام اول در پیشگیری و در گام دوم در شناسایی عناصر متخلف وظیفه دارند. مدیران اگر با جرم مواجه شدند، مورد را به دادستانی‌ها و دیوان عدالت اداری معرفی کنند. ما از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم و نسبت به تشویق آنها اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: منظور از گزارش، گزارش به مسئولان ذیصلاح است تا صحت و سقم آن مشخص شود. نه قانون نه شرع و نه اخلاق و به ویژه اخلاق حرفه‌ای به ما اجازه نمی‌دهد مفاسد ادعایی را ابتدا در رسانه‌ها و تریبون‌ها مطرح کنیم. اگر گفته شد گزارش مفاسد را بدهید یعنی به مراجع ذیصلاح بدهید.

جزئیات احکام سه جاسوس

اسماعیلی به مناسبت هشتم شهریور ماه و روز مبارزه با تروریسم و سالروز ترور شهیدان رجایی و باهنر گفت: امروز برخی اخبار مبارزه با تروریسم را عنوان می‌کنم. در ماه گذشته خبری اعلام شد مربوط به عناصر وابسته به انگلیس که بنده اسم را اعلام نکردم و البته برخی وابستگان متوجه شدند که شخص مورد نظر ارس امیری بود که به وسیله نفوذ فرهنگی وابسته به بریتیش کانسیل محاکمه شد و به ١٠ سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است.

وی افزود: فرد دوم علی جوهری جاسوس رژیم صهیونیستی است که در ارتباط با موساد و انجام ملاقات‌های مختلف در سریلانکا، ماکائو و لائوس ارتباطات گسترده برقرار کرده و به سرزمین اشغالی تردد کرده است و ماموریت داشته اطلاعاتی را در حوزه تونل‌سازی و عمرانی و قرارگاه خاتم الانبیا کسب کند که به تحمل ١٠ سال حبس برای جاسوسی و ٢ سال حبس برای کسب اموال نامشروع و استرداد مبالغ محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: فرد سوم انوشه آشوری است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود که به ١٠ سال حبس بابت جاسوسی و ٢ سال حبس به جرم کسب اموال نامشروع و استرداد احکام محکوم شده است.

وی افزود: امروز نیز سازمان‌های جاسوسی در کشور ما فعال هستند اما اشراف سیستم اطلاعاتی ما باعث عقیم ماندن آنها شده است.

دستگاه های اجرایی نظارت بر فساد درون خود را افزایش دهند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری سه قوه برای شناسایی فساد و تخلفات اداری برای اصلاح قوانین گفت: امروز برای مبارزه با فساد به اندازه کافی قانون در کشور داریم. البته قانون باید به روز شود. برای مثال برای جاسوسی باید محکومیت‌های بیشتری در نظر گرفته شود اما فعلا معتقد هستیم باید همین قوانین به درستی اجرا شود؛ چراکه تصویب قانون پروسه طولانی دارد. ما در مجموعه قضایی این را مورد توجه قرار داده‌ایم. من از همه دستگاه‌ها می‌خواهم با بهره‌گیری از حراست، عملکرد نیروهای خود را تحت نظر قرار دهند.

وی در خصوص انتظار رسانه‌ها برای حضور در دادگاه‌ها و اطلاع از روند بررسی و اینکه یکی از وکلا گفته است به موکلش وقت دفاع داده نشده است، گفت: ما دفاع متهمان و وکلای مدافع آنها را حق مسلم آنها می‌دانیم اما به دلیل زمان کم گاهی از وکلا می‌خواهیم دفاعیات خود را در چهارچوب لایحه بیان کنند. ما بعد از جلسات گاهی شاهد مطالب خلاف واقع هستیم. ما باید خود را به اخلاق متعهد بدانیم نه اینکه مطلب خلاف واقع گفته شود تا مردم مردد شوند.

صدور کیفر خواست برای دو نماینده

اسماعیلی در خصوص پیگیری مصوبات سفر رییس قوه قضاییه به کردستان گفت: ایشان سفرهای متعددی انجام می‌دهند و هفته آینده به زنجان خواهند رفت. قبل از سفر همیشه کمیته‌های بررسی تشکیل می‌شود و در کردستان هم جلسات زیادی داشتیم. قرارمان این است که سفرها خروجی ملموس داشته باشد. یکایک مشکلات مورد بررسی قرار می‌گیرد و هرجا نیاز به قاضی و مسائل مالی و سایر مشکلات بود، رسیدگی کردیم. در رابطه با پزشکی قانونی و زندان‌ها اقدامات مناسبی صورت گرفت اما کار ما هنوز تمام نشده است و تا حصول نتیجه ادامه دارد.

وی در رابطه با بازداشت دو نماینده مجلس و مافیای خودرو گفت: برای این پرونده هنوز رای صادر نشده است و دادگاه یک جلسه را برگزار کرده است و ما باید داوری را به دادگاه واگذار کنیم. ما بعد از انتشار خبر ناچار شدیم اصل خبر را تایید کنیم. فقط بدانید که کیفرخواست صادر شده است.

اسماعیلی گفت: علی ایحال این را می‌شود گفت که بخشی از اتهامات این افراد در مورد نحوه فروش و افزایش قیمت بوده. در مورد پرونده واردات خودرو مباحث دیگری مطرح است که بعداً به آن پرداخته می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مورد یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو باید بگوییم که این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسراست.

وی با رد شائبه مصونیت برای برخی مداران خودرویی گفت:در این پرونده ۵ متهم وجود دارد که ۳ نفر آنها در بازداشت هستند و روند تحقیقات در حال انجام است و در مسیر تحقیقات افراد بیشتری اگر تحت تعقیب قرار گرفتند اطلاع رسانی می‌شود.

نتیجه پرونده یکی از مدیران دستگاه قضا را اعلام می‌کنیم

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت دستگیری یکی از مدیران ارشد دستگاه قضا گفت: این پرونده در حال بررسی است و ما اعلام کردیم خط قرمزی نمی شناسیم و نتیجه این پرونده هم به اطلاع مردم خواهد رسید.

می‌خواهید به بهانه پیگیری برخی اسامی مدام در اذهان مطرح شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه اینطور که مشخص است شورای عالی امنیت ملی در جلسات مختلف با رسانه‌ها اعلام کرده مصوبه‌ای در خصوص ممنوع‌التصویری خاتمی ندارد آیا قوه قضائیه همچنان اصرار دارد که این محدودیت‌ها از سوی شورای عالی اعمال می‌شود یا خودش مسئولیت اعمال این محدودیت‌ها را می‌پذیرد؟ استاندارد دوگانه در این مورد بین رؤسای جمهور سابق برای حضور در برنامه‌های عمومی چگونه قابل توجیه است؟ گفت: گویا قرار است برخی اسامی همیشه نقل این جلسات باشد. برخی مصوبات مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و برخی مربوط به دادگاه ویژه روحانیت؛ من سخنگوی قوه قضاییه هستم. گاهی شما به بهانه پیگیری می‌خواهید برخی اسامی مدام در اذهان مطرح شود.

اعلام نظر درباره مقصرین حادثه سقوط هواپیمای یاسوج تا پایان هفته

اسماعیلی در مورد پرونده سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج گفت: ما شاهدیم که رسیدگی به پرونده‌ها سرعت بیشتری گرفته و گاهی موردی رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اخیرا در مورد این پرونده بررسی کردیم که فرآیند طولانی بررسی دارد پرونده در دادگستری اصفهان بوده و بعد به تهران آمده و براساس اطلاعات جعبه سیاه کارشناس اولیه نظر داده و خانواده قربانیان و شرکت هواپیمایی معترض بودند.

وی افزود: با توجه به این اعتراض پرونده به هیئت سه نفره کارشناسی ارجاع شده و تا پایان این هفته در مورد مقصرین اعلام نظر می شود.

جزئیاتی از بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: اصل خبر بازداشت این فرد را تایید می کنم.

وی ادامه داد: ایشان متهم است که با اخذ ارز دولتی تجهیزات و دارو خریداری کرده و گران نمایی دارو  شده که دارو با ارز آزاد به فروش رسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: پرونده ای تشکیل شده و اخیرا تعدادی از افراد بازداشت شده و پرونده در مرحله مقدماتی قرار دارد و ما موضوعات مرتبط با سلامت را پیگیری می کنیم و اهتمام خاصی برای رسیدگی داریم.

خط قرمزی نداریم

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی ادامه داد: در این پرونده 15 نفر بازداشت هستند اما مطالبی که از اعترافات و بازجویی‌هایی منتسب به این افراد نقل شده صحت ندارد.

اسماعیلی افزود: بارها اعلام کردیم خط قرمزی نمی‌نشناسیم و اگر اتهامی متوجه هر فرد در هر رده و مقامی باشد، رسیدگی کرده و نتیجه آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

پرونده های فساد فوتبالی

سخنگوی قوه قضاییه در مورد رسیدگی به فساد در فوتبال و گزارش آن به قوه قضائیه که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده است گفت: در رابطه با برخی فوتبالیست ها و قراردادها و شرط بندی ها پرونده‌هایی داریم.

وی ادامه داد: اما در مورد اینکه یک فساد سازمان یافته رخ داده باشد اگر مطلبی هست آن نماینده مجلس مربوطه اطلاعات آن را به قوه قضائیه ارسال کند.

مخالفت رئیسی با بازداشت نماینده‌ها!

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سولل دیگری درباره اینکه شنیده شده است آیت الله رئیسی با بازداشت نمایندگان مجلس مخالف بوده اند گفت: براساس قانونی بازداشتی ها باید حداقلی باشد و اختصاص به این فرد و آن فرد ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به موجب قانون قرارهای تامین باید بگونه‌ای باشد که جز در مواردی که الزام قانونی برای بازداشت افراد وجود دارد اشخاص بازداشت نشوند فارغ از شخصیت فرد و جرم رخ داده.

وی گفت: سیاست بازداشت حداقلی افراد سیاست قوه قضائیه است و تأکید ما بر اجرای قوانین و استقلال قاضی است.

وی  در مورد نامه آیت الله آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه به آیت الله یزدی و ورود مدعی العموم به این موضوع گفت:  نهاد روحانیت تشکیلات قضایی مختص خود را دارد و من سخنگوی قوه قضائیه هستم.

اسماعیلی در رابطه با پرونده ای که گفته شده در استان گلستان مواد خارجی و آلوده به محموله های گندم اضافه شده گفت: در این پرونده چند نفر بازداشت شدند که خوشبختانه اقدام قوه قضاییه به موقع بوده و هیچ گندم آلوده ای وارد سبد غذایی خانواده ها نشده است.

وی افزود: در این پرونده چند نفر از مسؤولان ذیربط در استان گلستان بازداشت شدند و باید به این موضوع توجه کرد که این یک اقدام خیانت کارانه بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ماجرای آزادی مازیار ابراهیمی از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: وزیر اطلاعات قول داده در این رابطه اطلاع رسانی کند. اما آنچه می‌گویم این است که ما باور کنیم انگلیس خبیث و بی بی سی دلش به حال مردم و جامعه ما نمی‌سوزد و در پازلی که آنها طراحی می‌کنند بازی نکنیم زیرا آنها اهداف فریبکارانه خود را تعقیب می‌کنند.

اسماعیلی گفت: این فرد بعد از آزادی مدت‌ها ایران بوده و به خارج از کشور رفت و آمد داشته است. اگر این فرد شکایتی از ضابطین داشته باشد، قوه‌قضائیه برابر ضوابط به شکایات وی رسیدگی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته کشوری ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 0
    اقای رئیسی تشکرتشکر.