سمنان-باغداران سمنانی پس از یک سال تلاش و انتظار به فصل برداشت پسته رسیده و در حال چینش این محصول ارزآور هستند و این در حالی است که برخی سودجویان در کمین سرقت از باغات پسته بوده و لذا این موضوع پای دستگاه قضا را به میان کشیده است.

دزدان طلای سبز در کمین باغداران

قدس آنلاین-گروه استان ها:  برداشت پسته از سطح باغات شهرستان دامغان همه‌ساله از ۲۰ مرداد آغازشده  و تا مهرماه ادامه دارد.

هم‌زمان با فرارسیدن فصل برداشت وضعیت کارگران روزمزد نیز در این شهرستان رونق می‌گیرد و ایام برداشت با جشن‌های متعدد و خوشحالی باغداران با پسته‌های خندان گره می‌خورد.

اما کشاورزان دامغانی که یک سال زراعی گذشته را با انواع آفات گیاهی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند این روزها با آفت دیگری روبه‌رو هستند که برای مبارزه با این آفت دستگاه قضایی هم به میدان آمده است.

سرقت از باغات پسته یکی از مشکلاتی است که برای باغداران همه‌ساله و همواره مشکل‌آفرین بودند و به دلیل وسعت بیش‌ازحد باغات لذا مصون ماندن از این آفت کمی دشوار است.

هرچند که همه‌ساله با همکاری نیروهای انتظامی سعی می‌شود تا طرح‌های پیشگیری به‌عناوین‌مختلف در سطح این شهرستان برگزار شود اما بنا بر ادعای مسئولان انتظامی امکان نگهبانی از تمامی باغ‌ها وجود ندارد.

تشدید مجازات‌ها

در همین رابطه رئیس دادگستری شهرستان دامغان اظهار می‌کند: متأسفانه در ایام برداشت پسته شاهد سرقت سارقان از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هستیم که امسال این موضوع با جدیت بیشتری دنبال و با مجرمان برخورد خواهد شد.

متأسفانه در ایام برداشت پسته شاهد سرقت سارقان از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هستیم که امسال این موضوع با جدیت بیشتری دنبال و با مجرمان برخورد خواهد شدعلی خاکی بابیان اینکه ضرورت دارد تا  صاحبان مشاغل کشاورزی و مالکان باغ‌ها باهدف پیشگیری از وقوع جرم با اقدام‌هایی همچون به‌کارگیری نگهبانان بومی، نصب دوربین‌های مداربسته باکیفیت و بهره‌برداری از سامانه‌های هشداردهنده، از وقوع سرقت تا حد امکان جلوگیری کنند می‌افزاید: با توجه به فرارسیدن ایام برداشت محصولات تابستانه و پسته، مجازات سختی برای سارقان باغ‌های کشاورزی در این شهرستان در نظر گرفته‌شده است.

وی در خصوص تشدید مجازات‌ها بیان می‌کند: در همین راستا  پرونده سارقان سابقه‌دار در شهرستان دامغان با دقت و سرعت بیشتری  رسیدگی و به اشد مجازات شلاق درملأعام، در محل وقوع جرم محکوم خواهند شد و این دستور در راستای حمایت از تولید، حفاظت و صیانت از اموال و دارایی‌های مردم و حمایت از صنعت کشاورزی اجرایی می‌شود. 

افزایش ۲۰۰ درصدی پسته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان بابیان اینکه برداشت پسته سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داشت اظهار کرد:  برداشت محصول پسته تازه از باغ‌های شهری و روستایی شهرستان دامغان از تاریخ ۲۰ مرداد ۹۸  آغاز شد و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. 
سید محسن طباطبائیان با اشاره به شرایط آب و هوایی، سال باروری پسته شهرستان دامغان و شرایط اقلیمی مناسب، میانگین برداشت در هر هکتار را  ۳.۸ تن عنوان کرد و گفت: برداشت پسته دامغان در سال جاری از حدود ۱۷ هزار هکتار باغ پسته ۴۸ هزار تن برآورد می‌شود.

وی اذعان کرد: با توجه به باور کشاورزان به فرآوری محصول پسته و ارزآوری لذا ۳۰ درصد پسته تولیدی در دامغان به‌صورت تازه فروشی و مابقی در ۱۰٨ واحد صنعتی و سنتی فرآوری و خشک‌شده و آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. 
وی اشتغال ثابت ایجادشده در باغ‌های پسته دامغان را حدود پنج هزار نفر عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تولید بالای این محصول در سال جاری به بیش از ۱۸۰ هزار نفر کارگر فصلی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.