۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 668391

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ثبت دو رکورد جدید گونه‌های پستاندار و خزنده در فهرست پراکنش حیات وحش خراسان رضوی خبرداد و گفت: گونه حشره خور کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در پراکنش حیات وحش خراسان رضوی ثبت شد.

ثبت حشره خوار کوتوله در سرخس

به‌گزارش قدس آنلاین  به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی گفت: گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران توسط محیط بانان سرخس در منطقه حفاظت شده «جنگل خواجه» برای نخستین بار در این منطقه به صورت مستند ثبت و رکورد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: این گونه،  بعد از انتقال به بانک ژن استان و تهیه نمونه بافت، در زیستگاه اصلی رهاسازی شد.

وی با اشاره به اینکه حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است،اظهار کرد: طول عمر این گونه که حداکثر 2.5 گرم وزن دارد، حدود 15 ماه است و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه "کمترین نگرانی" (LC) در فهرست سرخ IUCN  قرار دارد.

همتی خاطرنشان کرد: حدود چهار سال قبل این گونه در شهرستان کلات نیز به ثبت رسیده بود و با مستند سازی حضور آن در سرخس، این منطقه نیز به فهرست پراکنش این پستاندار افزوده شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین از ثبت حضور گونه‌ای خزنده به نام «گکوی پلنگی ترکمنی» در شهرستان نیشابور خبرداد و گفت: این گونه که نخستین بار قریب به 15 سال پیش در منطقه بزنگان به ثبت رسید و پس از آن حدود 5 سال پیش در منطقه ابوچناری شهرستان جغتای مشاهده شد، به تازگی توسط یکی از طبیعت دوستان روستای جوز در نیشابور تصویر برداری و شناسایی شده است.

وی ادامه داد:گکوی پلنگی ترکمنی با نام علمی  Eublepharis macularius از راسته پولک داران، زیر راسته مارمولک ها و تیره جکو ها بوده که به طور عمده در مناطق نیمه بیابانی و کوهپایه‌ها، سراشیبی‌ها و تپه‌های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته‌ای پراکنده، زیست می‌کند و پیش از این وجود آن در کوه‌های کپه داغ و شمال شرق ایران گزارش شده بود.

همتی در ارتباط با عادات و رفتار این گونه یادآور شد: گکوی پلنگی ترکمن شب‌ها فعالیت می‌کند و اغلب از حشرات، عنکبوتیان و گاهی مهره داران کوچک تغذیه می‌کند،  فصل تخم‌گذاری آن در خرداد یا تیر ماه است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.