کارشناسان اسرائیلی هشدار داده‌اند سامانه ضد موشکی گنبد آهنین که رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌های مقاومت به آن خوش بین است، علی رغم هزینه ساخت بالایی که دارد، کارآمدی مناسبی ندارد.

گنبد آهنین اسرائیل می‌تواند تنها ۵ درصد موشک‌های مقاومت را ساقط کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه خبری-تحلیلی الخلیج اونلاین در گزارشی نوشت: پس از سخنرانی روز یکشنبه سید حسن نصرالله و تهدید وی علیه اسرائیل پس از تجاوز پهپادی اخیر، ارتش این رژیم تصمیم گرفت تا  سامانه موشکی «گنبد آهنین» را در مناطق مختلف سرزمین های اشغالی مستقر و حضور نیروهای خود در شمال را تقویت کند.

«گنبد آهنین» که اسرائیل برای مقابله با موشک های حزب الله به آن دلخوش کرده است، چه ویژگی هایی دارد؟

سامانه موشکی گنبد آهنین یک ابزار دفاعی ضد موشک کوتاه برد برای شناسایی موشک های شلیک شده از خارج مرزهاست و برای منفجر کردن آنها موشک شلیک می کند.

این سامانه توسط شرکت «رافائل» ساخته شده و از فوریه سال ۲۰۰۷ و پس از تجربه جنگ ۲۰۰۶ علیه لبنان و موشک های مقاومت اسلامی فلسطین در سرزمین های اشغالی مورد استفاده قرار گرفته است. ارتش رژیم اشغالگر از آن زمان این سامانه را برای دورکردن تهدید موشک های کوتاه برد از شهرک های صهیونیست نشین توسعه داده است.

گنبد آهنین چگونه عمل می‌کند؟

سامانه موشکی گنبد آهنین موشک‌های شلیک شده به سمت منطقه تحت پوشش خود را رصد و پس از تعیین محل آن اطلاعات مرتبط با مسیر آن را به اتاق کنترل ارسال می کند که چنانچه خسارت احتمالی زیاد باشد با آن مقابله می شود.

کلاهک موشک های گنبد آهنین حاوی ۱۱ کیلوگرم مواد منفجره و برد آن حدود ۴ تا ۷۰ کیلومتر است.

هزینه ساخت گنبد آهنین چقدر است؟

پس از تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت سامانه گنبد آهنین آمریکا به شدت از آن حمایت کرد و در سال ۲۰۱۰ کنگره این کشور ۲۰۵ ملیون دلار را برای توسعه و ساخت این سامانه به اسرائیل اختصاص داد.

مدتی پس از این نیز باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا ۷۰ میلیون دلار از خزانه کشور را به این برنامه اختصاص داد و در مورد این کار خود توضیح داد: اختصاص این مبلغ برای تامین امنیت و حمایت از اسرائیلی ها ضروری بود.

سال ۲۰۱۴ نیز واشنگتن توافقی را با تل آویو امضا کرد که به موجب آن ۴۲۹ میلیون دلار برای توسعه این سامانه تعلق گرفت.

با این وجود، کارشناسان اسرائیلی از هزینه بالا و ناکارآمدی گنبد آهنین انتقاد کرده و می گویند هزینه ساخت هر سامانه حدود ۵۰ میلیون دلار است در حالی که ارزش هر موشک کمتر از ۶۲ هزار دلار است.

«راوین بیداتسور»تحلیلگر نظامی و استاد دانشگاه تل آویو با انتشار مقاله‌ای در روزنامه هآرتص در سال ۲۰۱۰ نوشت: شکاف بسیار زیادی میان هزینه ساخت گنبد آهنین و هزینه ساخت موشک‌های القسام که چیزی حدود سیصد تا هزار دلار است وجود دارد.

نقاط ضعف سامانه گنبد آهنی

کارشناسان به سران و ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که به سامانه گنبد آهنین زیاد اتکا نداشته باشند چراکه این سامانه نقاط ضعف دارد.

دانشمندان سال ۲۰۱۳ پس از بررسی ویدئوهای متعلق به فعالیت سامانه گنبد آهنین اعلام کردند: سامانه موشکی گنبد آهنین تنها می تواند ۵ درصد اهداف را رهگیری کند و این برخلاف آمار ۸۴ درصدی ارائه شده از سوی اسرائیل است.

آنها گفتند: رهگیری موفقیت آمیز باید دو انفجار به دنبال داشته باشد؛ یکی انفجار موشک سامانه و دیگری انفجار موشک و راکت رهگیری شده. اگر به ویدئوها نگاه کنید متوجه می شوید که در بیشتر موارد فقط موشک شلیک شده از سامانه منفجر می شود.

علاوه براین بارها مشاهده شده است که موشک‌های مقاومت فلسطین با عبور از رصد سامانه گنبد آهنین به اهداف خود اصابت کرده اند. این چیزی است که هم گروه های مقاومت اعلام کرده اند و هم خود اسرائیل به آن اعتراف کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    آیامی شودبانصب سیستم اختلال راداری برروی موشک هاوراکت هاسیستم گنبدآهنین رافریب داد؟یابانصب بالن های آتش زا برروی راکت هااین سیستم رافریب دادباتلفات موشک های آن راافزایش داد؟