رئیس سازمان اورژانس کشور کمبود بودجه و نیرو را مهمترین چالش های این سازمان دانست وگفت: امیدواریم دولت در این امور تا جای ممکن مساعدت کند.

افزایش آمار سوانح و فوت شدگان در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی/ اورژانس امدادگر زن تربیت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین ، پیر حسین کلیوند صبح امروز درنسشت رسانه‌ای که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این که سازمان اورژانس برای انجام مأموریت‌هایش با چه چالش‌های عمده‌ای مواجه است، گفت: خوشبختانه با تدابیر و برنامه ریزی‌های انجام شده بسیاری از مشکلات خود را طی دو سال اخیر مرتفع کرده‌ایم به طوری که تحریم‌های آمریکا نتوانست آسیبی به روند ارائه خدمات اورژانس به مردم وارد کند ولی این سازمان نیز مثل همه دستگاه‌های دیگر برای ارائه خدمات مطلوب  با چالش‌هایی مثل کمبود نیروی انسانی مواجه است. در واقع  این یکی از چالش‌های اصلی ما است. یعنی همین حالا  ۱۵ هزار نیرو کم داریم. البته سازمان سازمان امور استخدامی کشور قول ارائه مجوز جذب نیرو در هر سال را داده است. بر همین اساس امسال ۱۰۰۰  نفر را جذب اورژانس کشور می‌کنیم.

 وی سپس به کمبود بودجه اشاره کرد و گفت: این سازمان از لحاظ بودجه واقعاً مظلوم واقع شده است بنابراین از این جنبه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی در همین زمینه بدون اشاره به میزان کمبود  بودجه سازمان اورژانس کشور افزود: از دوسال پیش از دولت درخواست کردیم تا یک درصد فروش بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما وهمچنین  یک درصد عوارض اتوبان‌ها را به به این سازمان بدهند که هنوز مورد موافقت قرار نگرفت.

کلیوند عدم برخورداری از بالگردهای دید در شب را از دیگر چالش‌های سازمان متبوعش خواند و گفت: البته جهت تهیه این نوع بالگردها به دلیل بحث تحریم‌ها مشکلاتی داریم  با این وجود برنامه‌ریزی‌هایی برای جایگزین کردن بالگردها دید در شب با بالگردهای معمولی انجام شده است.

وی نبود  دانشکده مستقل فوریت‌های پزشکی در کشور را  یکی دیگر از چالش‌های موجود برشمرد و گفت: در تلاش هستیم تا چنین دانشکده‌ای را در ایران ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضرورت افزایش پایگاه‌های اورژانس در کشورافزود: علاوه بر موارد یاد شده ما نیروی خانم تربیت شده برای فوریت‌های پزشکی نداریم بر همین اساس و با موافقت آقای نمکی وزیر محترم بهداشت قرار شده برای فوریت‌های پزشکی نیروی خانم تربیت کنیم.

او  سپس به بحث امکانات سازمان اورژانس پرداخت و گفت:  تعداد آمبولانس‌های ما از ۲۴۰۰ دستگاه به ۵۰۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

به گفته کلیوند  ۲۸۰ دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل مجهز به تمام امکانات این هفته توزیع و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار می‌گیرد.

وی از انجام ۴ میلیون مأموریت  فوریت‌های پزشکی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۳۰ دستگاه موتورآمبولانس داریم که بخش اعظم اینها در اورژانس تهران است و نقش بسزایی در کاهش زمان رسیدن به بالین بیمار داشته‌اند. به طوری که زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران درپایتخت را  از ۳۸ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.

به گفته وی زمان رسیدن آمبولانس‌ها بر بالین بیماران در کلانشهرها از ۳۸ دقیقه به ۱۳ دقیقه ، در جاده‌ها از  ۲۰ دقیقه بوده به ۱۴ دقیقه  و  در جاده‌های روستایی از  ۴۰ دقیقه به ۲۵ دقیقه رسیده است.

وی  خدمات رسانی به  بیماران سکته های قلبی و مغزی رادو کار خوب اورژانس کشور در سال‌های اخیر توصیف کرد و گفت: خدمات دراین بخشها در سطح جهانی انجام شده است .

وی بهترین زمان برای انتقال  بیماران سکته قلبی را  زیر ۹۰ دانست و گفت:  تا کنون ۷۰ هزار بیمار سکته قلبی زیر ۹۰  دقیقه به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی  همچنین بهترین  زمان رساندن بیماران سکته مغزی به بیمارستان را زیر ۱۰ دقیقه عنوان کرد و گفت: تا کنون ۱۲ هزار نفر را زیر ۱۰ دقیقه  به مراکز درمانی انتقال داده‌ایم که این امر موجب شده تا این افراد این افراد در آینده دچار ضایعات حرکتی و فلج نشوند.

کلیوند در ادامه از افزایش حوادث ترافیکی در بخش ناوگان عمومی- اتوبوس، مینی بوس، ون- خبر داد ، گفت: کل آمار حوادث ناوگان عمومی  در ۵ ماه نخست سال ۹۷،  ۱۱۹ مورد بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۰۵ حادثه رسیده است.

به گفته وی آمار فوتی‌های حوادث ناوگان عمومی نیز از ۶۶ نفر در ۵ ماهه نخست سال ۹۷ به ۹۹ نفر رسیده است که این ها رقم‌های خوبی نیستند بنابراین  رانندگان بخش یاد شده  باید بدانند که سرنوشت و زندگی چندین نفر در دستان آنها قرار دارد ضمن این که خود  آنان نیز باید از لحاظ جسمی و روحی همواره تحت مراقبت باشند.

رئیس سازمان اورژانس کشور از تشکیل ۴۰۰ تیم واکنش سریع تاکنون خبر داد وگفت: این تیم‌ها در زمان حوادث تمام امکانات را به همراه داشته و می‌توانند تا یک هفته در محل حوادث دوردست خدمت‌رسانی انجام دهند.

کلیوند  در پاسخ به قدس از آمادگی کامل اورژانس برای انتقال اعضای اهدایی بیماران مرگ مغزی  از شهرهای مختلف به مراکز درمانی سخن گفت و افزود:  با ۴۲ بالگردی که در اختیار داریم از هر جای کشور می‌توانیم اعضای مورد نیاز یک فرد پیوندی را به مراکز درمانی انتقال بدهیم به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ عملیات برای انتقال اعضای پیوندی داشته‌ایم که دو مورد آن  انتقال قلب از شهرستان یزد بوده است.

 به گفته وی مأموریت‌های هوایی اورژانس کشور کاهش ۵۵ درصدی مرگ و میر مادران باردار را بدنبال داشته است.

وی سپس به بحث حوادث غرق شدگی پرداخت و گفت:  در ۵ ماهه نخست امسال، ۱۰۰۶ نفر دچار غرق‌شدگی شدند که از این تعداد  ۶۴۴ نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته کلیوند استان‌های گیلان، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین حوادث غرق‌شدگی‌ را داشته‌اند و شهرستان‌های کرج، رشت و ارومیه نیز  بیشترین فوتی‌های در این بخش داشته‌اند.

وی از ترخیص همه آمولانس‌های اورژانس از گمرکات کشور خبر داد و درباره  تخلفات صورت گرفته توسط آمبولانس‌های بخش خصوصی، گفت: آمبولانس‌های بخش خصوصی موظفند بیماران غیراورژانس را جابه‌جا کنند و خدمت‌رسانی به بیماران اورژانسی بر عهده آمبولانس‌های بخش دولتی است.

وی با تأیید تخلف  از سوی یکی از شرکت ها در بخش یاد شده گفت: البته در هر بخشی ممکن است افراد  مرتکب تخلفاتی بشوند اما مهم اینست که ما بتوانیم بدرستی نظارت کنیم و جلوی تخلفات احتمالی را بگیریم.  البته برای این منظورنیازمند کمک مردم هستیم .آنان می توانند هرگونه تخلفی را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند، تا نظارت ها واقدامات مقابله ای بهتر انجام گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.