خانواده، واحد بنیادین و سنگ بنای جامعه و کانون تعالی، رشد و بالندگی انسان‌هاست و همین نکته کافی است تا در جامعه‌ای که بیش از همه بر استواری این نهاد تأکید می‌کند مسئولان آن تمامی سعی خود را برای فراهم آوردن ابتدایی‌ترین ابزار برای تشکیل آن به کار گیرند.

بی توجهی به تجرد ۱۳ میلیون جوان

قدس آنلاین: اما نگاهی که به آنچه تاکنون در این خصوص انجام گرفته از ضعف نهادهای مسئول در انجام وظایف خود حکایت می‌کند. چنانکه چندی پیش کبری خزعلی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای اجتماعی زنان با ابراز تأسف از بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های متولی به اجرای سیاست‌های ازدواج گفته بود: «آموزش و پرورش و آموزش عالی برای کاهش سن ازدواج برنامه آموزشی نداشته‌اند و وزارت ورزش و جوانان در بحث تسهیلات به درستی عمل نکرده است در حالی که در مجلس اعتبار و اختیارات لازم به این نهادها داده شده است».

این در حالی است که به گفته وی و بر اساس آمار ثبت احوال در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون نفر در سن و انتظار ازدواج قرار دارند.

• در حوزه خانواده وضعیت خوبی نداریم

نصراله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاد خانواده واحدی بنیادی در جامعه اسلامی و ایرانی و کانون تعالی، رشد و بالندگی انسان‌ها در همه جوامع محسوب می‌شود، می‌گوید: اما متأسفانه اکنون وضعیت نابسامانی را در دنیا در این حوزه شاهد هستیم به گونه‌ای که این نهاد به شدت مورد هجمه قرار گرفته و نگرانی عمیقی را در این حوزه ایجاد کرده است.

وی می‌افزاید: کشور ما نیز در حوزه خانواده در معرض آسیب‌هایی قرار گرفته است به طوری که امروزه یکی از نگرانی‌های بزرگ و فراگیری که در جامعه ما مورد توجه قرار دارد تشکیل خانواده و ازدواج جوانان است که ضرورت دارد همه نهادها و سازمان‌های تأثیرگذار در این حوزه از جمله نهادهای فرهنگی، آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان ورزش و جوانان به طور جدی در خصوص آن ایفای نقش کنند.

وی ادامه می‌دهد: با نگاهی به ارتباطات عاطفی اغلب خانواده‌ها و تأسیس رو به رشد خانه سالمندان در جامعه به این نتیجه خواهیم رسید که در حوزه خانواده وضعیت خوبی نداریم و ناهنجاری‌های متعددی این حوزه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به تصویب «قانون تسهیل ازدواج» که آذرماه سال ۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، می‌گوید: «طرح جمعیت تعالی خانواده» نیز در سال جاری برای تسهیل اجرای این قانون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و با هدف تسهیل ازدواج جوانان، پوشش هزینه‌های درمان نازایی، افزایش جمعیت و... با توجه به ظرفیت‌های قانونی به تصویب رسیده تا بتوانیم مشکلات این حوزه را تا حد امکان کاهش دهیم.

کار اجرایی خوب و فراگیری نداشته‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر می‌افزاید: موارد مختلفی از جمله خدمت سربازی، تحصیلات و اشتغال در تأخیر ازدواج جوانان و فرزندآوری تأثیرگذار است که باید مورد توجه قرار گیرد .البته برای از میان برداشتن موانع آن بسته‌ای محتوایی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس تدوین و اقداماتی انجام شده که هنوز کافی نیست و نیازمند توجه بیشتر است.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف نهادها و سازمان‌های فرهنگی در حوزه ازدواج جوانان ادامه می‌دهد: به طور حتم اگر این نهادها عملکرد خوبی داشتند وضعیت فعلی را شاهد نبودیم؛ چرا که تجرد ۱۳ میلیون جوان در کشور موضوعی اتفاقی نیست و این آمار از بی‌توجهی همه دستگاه نسبت به موضوع ازدواج جوانان حکایت می‌کند که همه آن‌ها- هر دستگاه نسبت به وظایف و مسئولیتی که در این حوزه دارد- مقصر هستند و بدون تعارف باید گفت آمارها نشان می‌دهند که کار اجرایی خوب و فراگیری در این حوزه صورت نگرفته است و اغلب دستگاه‌ها برای کاهش سن ازدواج برنامه آموزشی نداشته‌ و به درستی عمل نکرده‌اند.

• متولی اصلی ازدواج وزارت ورزش و جوانان است

مهدی آقاپور، استاد حوزه و دانشگاه و نماینده دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در شمال غرب کشور نیز در خصوص عملکرد آموزش عالی در خصوص آموزش و ترویج جوانان در آستانه ازدواج می‌گوید: وظیفه آموزش عالی در کشور دنبال کردن اهداف علمی و آموزشی است و متولی اصلی ازدواج جوانان وزارت ورزش و جوانان است، اما با این حال آموزش عالی و سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانند در این حوزه فرهنگ‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی همه نهادها و دستگاه‌های دولتی در حوزه آموزش و ترویج ازدواج جوانان مسئول هستند، می‌افزاید: متأسفانه در کشور ما تعداد متولیان فرهنگی زیاد است، اما مسئولیت این نهادها شفاف‌سازی نشده و در بیشتر مواقع بودجه‌های فرهنگی صرف امور غیرفرهنگی می‌شود و یا با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت به نوعی رفع تکلیف می‌شود.

• ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تحکیم خانواده

به گفته وی تا زمانی که فرهنگ کشور مبتنی بر علم نباشد، برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی کشور نیز در معاونت‌های ‌فرهنگی کشور، به جلسه توزیع کیک و آب میوه خلاصه می‌شود غافل از اینکه همان گونه که علم بدون فرهنگ به سمت افراط‌ گرایی پیش می‌رود، حاصل فرهنگ بدون علم نیز جهالت است و به نتیجه‌ای نخواهد رسید و هر روز بر آمار اعتیاد، طلاق و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی نیز افزوده خواهد شد.

دکتر آقاپور ادامه می‌دهد: سبک زندگی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب باید جدی گرفته شود و همه نهادها و دستگاه‌ها به ویژه وزارت ورزش و جوانان، آموزش عالی و حتی آموزش و پرورش در برابر آن مسئول هستند و باید با به کارگیری افرادی علمی در این حوزه فرهنگ ازدواج آسان و تحکیم خانواده در جامعه را نهادینه و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

• آمار رو به افزایش طلاق در کشور

مهدی بهلولی، فعال حوزه آموزش و پرورش نیز در خصوص عملکرد آموزش و پرورش برای کاهش سن ازدواج می‌گوید: متأسفانه آموزش و پرورش برای کاهش سن ازدواج برنامه‌ای ندارد و با وجود اینکه در سال‌های اخیر آموزش‌هایی در حوزه مهارت‌های ‌زندگی به چارت تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه افزوده شده اما به موضوع ترویج ازدواج پرداخته نشده است.

وی با اشاره به موانع ازدواج جوانان در جامعه می‌گوید: آنچه اکنون جوانان را از ازدواج باز می‌دارد بیکاری، چشم و همچشمی خانواده‌ها و مشکلات اقتصادی است که نیازمند برنامه‌ریزی از سوی دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور است و بدون همکاری همه نهادها و سازمان‌ها مشکلی حل نخواهد شد.

• ضرورت آموزش مهارت‌های ‌زندگی

بهلولی تصریح می‌کند: اینکه ضرورت دارد برای کاهش سن ازدواج با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی از تبعات آن پیشگیری کنیم بر کسی پوشیده نیست، اما ترغیب جوانان به ازدواج نیازمند رفع مشکلات اقتصادی آنان با ایجاد اشتغال است و در مرحله بعد، آموزش مهارت‌های ‌زندگی و آموزه‌های لازم برای انتخاب همسر ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: در درس‌های اجتماعی سطح متوسطه اول و متوسطه دوم به موضوع بنیان خانواده پرداخته می‌شود، اما در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج ازدواج آن گونه که باید نه در سطح آموزش و پرورش و نه در سطح دیگر نهادهای فرهنگی کشور اقدامات لازم صورت نگرفته- که این گونه آمار طلاق در کشور رو به افزایش است- و ضرورت دارد همه نهادهای فرهنگی کشور به صورت جدی و علمی به این مهم بپردازند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.