یک روزنامه آمریکایی فاش کرده که دولت واشنگتن برای مذاکره با انصارالله یمن و ترغیب عربستان سعودی برای انجام مذاکره محرمانه با این جنبش تلاش می‌کند. هم‌زمان، معاون وزیر دفاع سعودی برای دیدار با مقام‌های آمریکایی، به این کشور سفر کرده است.

 سفر معاون وزیر دفاع عربستان به آمریکا در بحبوحه گزارش‌ها درباره طرح ترامپ برای یمن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، عصر دیروز برای انجام سفری رسمی وارد ایالات متحده شد. او قرار است طی حضورش در آمریکا، با مسئولان این کشور درباره آخرین تحولات در یمن گفت‌وگو کند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی( واس) گزارش داد که قرار است شاهزاده خالد، برادر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، طی سفرش در آمریکا با برخی از مسئولان این کشور دیدار و با آنها درباره روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام طرفین، که در راستای امنیت و ثبات منطقه است، گفت‌وگو کند.

خبرگزاری واس به جزئیات بیشتری درباره این سفر اشاره نکرده است.

در حالی‌که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز گذشته در گزارشی فاش کرد که سفر شاهزاده خالد به آمریکا در زمانی انجام می‌شود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور برای آغاز مذاکرات سرّی و مستقیم میان عربستان سعودی از یک سو و انصارالله از سوی دیگر برای پایان دادن به جنگ در یمن، کمر همت بسته است.

وال استریت ژورنال افزود، مذاکرات میان سعودی و انصارالله یمن قرار است در پادشاهی عمان انجام شود و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با معاون وزیر دفاع سعودی در چارچوب تلاش دولت برای متقاعد کردن سعودی به «اهمیت دیپلماسی» و سوق دادن آن به مذاکره برای اعمال آتش‌بس در یمن، دیدار خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی البته در گزارش خود، ادعاهایی درباره دیدارهای مقام‌های آمریکایی با نمایندگان ارشد انصارالله مطرح کرد و نوشت این مذاکرات برای نخستین بار در سال 2015 چند ماه پس از آغاز جنگ یمن،  میان فرستادگان ارشد دولت «باراک اوباما» با مسئولان انصارالله، در عمان انجام شد.

وال استریت ژورنال با اشاره به آغاز روند خروج نیروهای نظامی امارات- شریک اصلی در ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه یمن- و نیز درگیری‌ها بین نیروهای حامی ابوظبی و ریاض در عدن و برخی استان‌های جنوبی یمن، نوشت خروج امارات از یمن و جنگ در عدن سبب شده که آمریکا انگیزه و نیرویی تازه برای دنبال کردن دیپلماسی شامل برنامه‌ریزی برای مذاکرات مستقیم با انصارالله بگیرد.

تاکید دولت‌های آمریکایی برای مذاکره با انصارالله به منظور توقف جنگ در یمن در حالی است که از 25 ماه مارس 2015 که ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی جنگ همه‌جانبه علیه یمن را آغاز کرد؛ دولت اوباما و سپس دولت ترامپ در حال ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و دیپلماتیک به این ائتلاف متجاوز بوده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.