۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 668476

اگرچه این توان در مجتمع اراک وجود داشت که تا امروز از سقف ۱۳۰ تن تصریح شده در برجام عبور کنیم اما با توجه به این که این مجتمع بازارهای خوبی را در عرصه جهانی پیدا کرده مصلحت نبود این بازارها را که خریدار آب سنگین هستند، از دست بدهیم.

چرا ایران از سقف ۱۳۰ تن آب سنگین عبور نکرد؟

قدس آنلاین: وقتی در ۱۸ اردیبهشت ماه ترامپ اعلام کرد دیگر ایران نباید آب سنگین تولید کند و بفروشد، رئیس جمهور کشورمان هم در مقابل دستور داد تا سازمان انرژی اتمی ضمن افزایش تولید آب سنگین در مجتمع خنداب اراک، از سقف ۱۳۰ تن ذخیره این محصول راهبردی که در برجام تصریح شده نیز عبور کند. در پی این اقدام بود که بهروز کمالوندی ۲۷ خرداد امسال در نشست خبری خود در مجتمع آب سنگین خنداب خبرداد که ایران تا دو ماه دیگر از سقف ۱۳۰ تن عبور خواهد کرد. پیش از این در دهم خرداد نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود درباره نحوه عمل ایران به تعهدات برجامی اش اعلام کرده بود که تاکنون ایران ۱۲۵.۲ تن آب سنگین را ذخیره کرده است. با توجه به تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین در اراک باید تاکنون از سقف ۱۳۰تن عبور می کردیم اما هنوز چنین خبری از سوی مسئولان مربوط اعلام نشده است.
در همین باره یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان این که فاصله کمی تا این سقف باقی مانده به خراسان گفت:«اگرچه این توان و ظرفیت در مجتمع اراک وجود داشت که تا امروز از سقف ۱۳۰ تن تصریح شده در برجام عبور کنیم اما با توجه به این که این مجتمع در سال های اخیر بازارهای خوبی را در عرصه جهانی پیدا کرده و مصلحت نبود این بازارها را که خریدار آب سنگین و محصولات ساخته شده با آن به ویژه دوتره هستند از دست بدهیم، در این مدت همچنان صادرات خود را ادامه دادیم و به همین علت هنوز تا سقف گفته شده فاصله کمی باقی مانده است.
همچنین این منبع افزود: ادامه فروش محصولات ساخته شده از آب سنگین به کشورهای دیگر از جمله اروپا در شرایطی است که آمریکا خرید این محصولات را تحریم کرده اما خریداران ما بدون توجه به این محدودیت و صرفاً بر اساس قیمت و کیفیت محصول ایرانی به خریدهای خود در این مدت ادامه داده اند اما افزایش فروش و مصرف داخلی و خارجی باعث شده تا امروز تقریبا تولید ما با مصرف و صادرات آب سنگین و دوتره هم اندازه باشد. این منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی، میزان ذخایر ایران تاکنون را ۱۲۶تن آب سنگین اعلام کرد و گفت: «هفته آینده گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام خواهد شد».
همه این ها در حالی است که تا ۱۴ شهریور که سومین مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا پایان می یابد تنها ۹ روز باقی مانده و فرصت ها به سرعت می گذرند اما هنوز با وجود وعده ها و فضا سازی های رسانه ای، امتیاز دندان گیری برای کشورمان عرضه نشده تا آن چنان که ظریف در فرانسه گفت ایران همه اقداماتش را به قبل از ۱۸ اردیبهشت برگرداند.


منبع: خراسان
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.